Meghalt a New York-i metrótérkép atyja

Olvasási idő kb. 6 perc

Május 27-én, 83 éves korában elhunyt Massimo Vignelli, a huszadik század egyik legmeghatározóbb grafikusa, aki munkássága alatt számos területen kipróbálta magát a háztartási eszköz-gyártástól a bútortervezésen át a logótervezésig. Széles körű munkásságát talán egyik aranyköpése ismerteti a legjobban, miszerint „Ha meg tudsz tervezni egy dolgot, akkor meg tudsz tervezni mindent”. Az alapvető geometriai formákkal dolgozó, modernista hagyományokat követő designer feleségével, Lellával együtt alapította meg a saját nevén futó Vignelli Associates céget 1971-ben.

A Politecnico di Milanon és a velencei Universitá di Architetturán tanult Vignelli már az ötvenes évek végén is járt Amerikában, de véglegesen 1966-ban váltott földrészt és költözött New Yorkba, ahol hamar az Unimark International új New York-i részlegének az egyik kulcsfontosságú tervezője lett. Az itt töltött évek alatt ikonikussá vált logókat tervezett, mint az American Airlines sas formája, a New York metróhálózat legendás jelzései és térképrendszere,vagy az IBM logója.

„Massimótól megtanultam, hogy könyvből nem lehet megtanulni tervezni. Megtanított a tipográfiára és a finomhangolásokra. Megtanultam, hogy a grafikai tervezés egy módja annak, hogy ne csak két dimenzióban fejezzük ki tapasztalatainkat, élményeinket és pillanatnyi benyomásainkat. És ezek tudatában valami tartósat és időtlent alkossunk” – méltatta főnökét és mentorát Michael Bierut tervező, aki tíz évig dolgozott a dizájnerrel. És valóban az időtlenség a legjobb szó arra, amivel jellemezni lehetne Vignelli stílusát.

Nézze meg ön is, hogy miért volt olyan meghatározó Vignelli munkássága!

New York metró térképe

A város metróhálózatának a hetvenes években még nem volt részletes térképe, ezért különösen veszélyes és piszkosrosszként tekintettek rá a New Yorkban. Vignelli segített átalakítani az egészet, aminek köszönhetőenNew York térképe színes és könnyen átlátható lett, de a tucatnyi névváltoztatás is sokat dobott a mai napig jól működő közlekedési rendszeren. Ennek tudatában nem csoda, hogy az 1972-ben készült metrótérkép műalkotásként vált ismertté, amit a turisták emlékbe visznek haza New York-i látogatásuk után. Annak ellenére, hogy a térkép ismertté vált, rendkívül ellentmondásos is egyben, mivel Vignelli rendkívül rendezett tervezési rendszere nem felel meg a New York földrajzi leírásainak és a tipikus térkép ikonográfia szabályainak.

Washington DC metró jelzések

Miután Vignelli olyan sikeresen gatyába rázta New York közlekedését, nem csoda, hogy áthívták Washingtonba is, hogy segítsen kidolgozni egy, a New York-ihoz hasonlóan jól működő közlekedési rendszert. Mivel ott minden állomás a modern építészet egy ismert részét képezi, így fontos szempont volt, hogy egy egyszerű, de könnyen megjegyezhető jelrendszert dolgozzanak ki, ami nem zavar be a már meglévő esztétikai elemekbe. Vignelli többek között egy zománcozott oszlopot tervezett, amelyen az összes lényeges információ megtalálható, és azt javasolta, hogy a Metro nevet egyszerűen csak egy M betűvel jelezzék az utasoknak.

American Airlines logó

Vignellit a légitársaság fiatal ipari tervezője, Henry Dreyfuss ajánlotta be a vállalathoz 1967-ben. Tanácsadóként annyi volt a dolga, hogy meghatározza a logót és segítsen a rohamosan növekvő légitársaság profiljának kiépítésében. A Vignelli által tervezett logóis volt a márka védjegye egészen 2013-ig, mikor is a cég új vezetősége nem volt tekintettel a dizájner időtlen munkájára és ez eredetinél jóval gagyibb sas madarat biggyesztett gépeinek oldalára. Nem meglepő módon Vignelli nem volt elragadtatva a logó cserétől.

Ford logó

Erős időszak lehetett ez Vignelli életében, hiszen az American Airlines logóval majdnem egy időben, 1966-ban rajzolta meg a Ford Motor Company logóját is, ami néhány 3D-s hatástól eltekintve viszonylag érintetlen maradt az elmúlt ötven évben, ami azért nem kis bravúr.

A Nemzeti Park brosúrája

Vignelli éles szemére 1977-ben bízták rá a több száz parkról összegyűjtött információkat, melyből egy rugalmas, de mégis merev rendszert alkotott, aminek nagy részét változatlanul a mai napig használják. Ráadásul ez az egyik legszebb és legjellegzetesebb példája a szövetségi kormány designjának.

Heller étkészlet

A nyári grillezések és medencés partik elmaradhatatlan egymásra rakható színes étkészletét Vignelli 1964-ben tervezte egy új bútor gyárnak, a Hellernek, aminek köszönhetően cég egy csapásra világhírű lett és felkerült az innovatív termékeket gyártó cégek térképére. A több funkciós, törhetetlen szettre a mai napig nagy a kereslet, állítólag szabályos vadászatok folynak egy-egy eredeti készlet után a vintage boltokban és a bolhapiacokon.

Bloomingdale Nagy Barna Táska

1973 előtt a névtelen barna papírzacskók csak a szürke hétköznapok egyhangúságát jelentették a nagyobb amerikai városokban. Aztán jött a Bloomingdale logóért is felelős Vignelli a „Big Brown Bag” ötletével és átrajzolta az eddig vásárlási szokásokat. Az ügyfeleknek ugyanis annyira tetszett az eredetileg a lakberendezési részlegre szánt zacskó, hogy könyörögtek érte a kasszánál. Így lett státusz szimbólum a ma már minden méretben kapható zacskóból.

Szent Péter-templom

Vignelli sokoldalúságát mi sem bizonyítja jobban, hogy a belső Manhattanben található gyönyörű modernista épület, a Szent Péter – templom belső kialakításában is részt vett 1977-ben. Az épületen látszik, hogy minden egyes eleme gondosan megtervezett. Vignelli többek között a színes, geometriai alakzatokból kirakott padokért, a jellegzetes orgonáért, illetve a gyertya és a virág tartókért felelt. A tervező munkássága az egész világra hatással volt. Hagyatékáról és különleges személyiségéről ebben a két és fél perces kisfilmben ide kattintva ön is meggyőződhet.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Oszd meg másokkal is!
Ezt olvastad már?

Érdekességek