Az Időutazók podcast legújabb epizódjában arról beszélgettek kollégáink, hogyan változtak utazási szokásaink az elmúlt száz évben, és közben utánajártak a legnagyobb visszhangot kiváltó eseteknek, a beszélgetést itt hallgathatod meg:
Így utaztak a gazdagok
Száz évvel ezelőtt a nyaralás, a pihenés elsősorban a tehetősebb réteg lehetőségei közé tartozott. Ráadásul – ahogyan a podcastban el is hangzik – nem egy szál bikinit vittek el az útra, hanem csináltattak útikesztyűt, fürdőkesztyűt, fürdőkalapot, délutáni és esti ruhát is. Mivel ez idő tájt az autózás inkább még a sporttevékenységek közé tartozott, ezért a 20-as, 30-as években leginkább vonattal keresték fel a legnépszerűbb üdülőhelyeket, a Lidót, Triesztet, Velencét, illetve a francia Riviéra városait látogatták, de sokan szerettek az Alpokba is járni, nemcsak a jó levegő, de az arisztokrata közönség miatt is. A nászutasok kedvenc úti célja egyébként Olaszország volt már akkoriban is, ahogy ezt Szerb Antal könyvéből, az Utas és holdvilágból is láthatjuk. Hetente több vonat is közlekedett Abbáziába – este fél hatkor felszálltak Budapesten az utasok, és másnap reggel fél 10-kor már az üdülőhelyen voltak.

Kísérd el Szerb Antal regényhősét olaszországi barangolásán virtuális utazásunk során!
Tovább olvasom
A kevésbé módosak gyakran a vidéki rokonokhoz utaztak pihenni, de már akkor is panaszkodtak, hogy a Balaton drága mulatság, viszont sokan mentek a Dunakanyarba, ha nem is hosszabb nyaralásra, de víkendezésre, ami szintén az 1920-as, 30-as években jött divatba.
A hó fogságába került az Orient expressz
A vonatos utazás azonban már hamarabb is divatba jött; 1882-ben Párizs és Bécs között már elindult a világ egyik leghíresebb vonata, az Orient expressz. Az 1300 kilométeres utat közel 28 óra alatt tette meg a legendás gőzös, ami ma csupán 9 és fél óráig tartana. Később azonban már Isztambulban volt a végállomás.
A vonatot még híresebbé Agatha Christie krimije tette, a Gyilkosság az Orient expresszen, amely 1933-ban jelent meg. A történetet valós események ihlették, ugyanis négy évvel korábban Isztambultól 100 kilométerre egy hatalmas hótorlasz állította meg a vonatot, és 11 napig foglyul ejtette az utasokat.
Az Orient expressz ma is jár, minden évben egyszer, augusztusban indul útnak, és az öt éjszakáért 15 és 50 millió forintnak megfelelő összeget kell kifizetnie a vállalkozó kedvű – és igen tehetős – utazóközönségnek. A jegyek a borsos ár ellenére pillanatok alatt elkelnek.

Az Orient Express egy életre kelt legenda, annak pedig ára van.
Tovább olvasomAkik viszont száz vagy még több évvel ezelőtt az óceánon akartak átkelni, azoknak a hajó adódott mint lehetőség. Az utasok között ott voltak azok, akik egy jobb élet reményében vették meg csak egy útra szóló jegyüket, és a harmadosztályon összezsúfolódva utaztak, miközben a gazdagok a legnagyobb luxusban töltötték azt a 10-12 napot, amíg átkeltek az óceán túlpartjára. A menün többek között mázas sonka, borjúszelet gombás kaláccsal, tőkehal hollandi mártással és emeletes nugáttorta is szerepelt.

70 dollár és ami a zokniban volt
És ha már hajózás, ne feledkezzünk el a magyar tengerről. A Balaton leginkább Trianon után értékelődött föl, amikor az említett fürdővárosok a határunkon kívül kerültek. Keszthely, Balatonboglár, Balatonalmádi, Balatonfüred és Siófok voltak a legkedveltebb balatoni városok.
A szocializmusban ott a Zimmer Frei időszak, a lángos, valamint Kelet és Nyugat találkozási pontja. A nyugatnémet és keletnémet családok sokszor a tó partján találkoztak, gyakran a Stasi titkos felügyelete mellett.
Az utazás és a szerelem gyakran járt kéz a kézben, és évtizedekkel ezelőtt is tudták, hogy esetleg egy kellemes fürdőhelyi ismeretségnek nem lesz folytatása. Például amikor egy magyar fiú megismerkedhetett egy NDK-s lánnyal a magyar tenger partján.

A szocializmus időszakában – jó esetben – háromévente utazhattak Nyugatra kék útlevéllel, és a kérvényt indoklás nélkül elutasíthatta a hatóság. A piros útlevél megszerzése azonban könnyebb volt, hiszen azzal a keleti blokk baráti országaiba lehetett utazni. Akinél fennállt az esélye, hogy esetleg a disszidálás szándékával utazna Nyugatra, nem is álmodhatott útlevélről. A mai utazónak pedig már szinte elképzelhetetlen, hogy a szocializmus idején 70 dollárnyi valutát vihettek csak magukkal a turisták, és ha valakinél többet találtak, az szigorú büntetést vont maga után. Valószínűleg minden családnak vannak történetei a zokniban és melltartóan kicsempészett bankókról.
Ha szeretnéd megtudni, hogy mi köze volt a botrányos életű Peggy Guggenheimnek a Titanichoz, hallgasd meg az Időutazók podcast legújabb adását. Ha pedig a gyereknevelésben bekövetkezett változásokról hallgatnál beszélgetést, ajánljuk egy korábbi epizódunkat.

A gyereknevelés olyan téma, amelyben az elmúlt évtizedek során hatalmas változások mentek végbe: podcastunk friss epizódja ezeket járja körbe.
Tovább olvasom
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés