Átadták Oroszország legújabb fejlesztésű Ladáját, amin semmi megszokott nincs. A Lada 677 ugyanis nem autó, hanem egy tengeralattjáró.
Ritka sikere volt a szocialista tervgazdaságnak a nép számára kialakított automobil. A Lada elérhető árú, széles néprétegek által hozzáférhető jármű lett, a keleti blokk Volkswagen Bogara.

A szovjet ipar csúcsa volt a Lada
A szovjet államvezetés számára a 60-as évekre egyre inkább felmerült az igény egy, a helyi útviszonyokra szabott, gyorsan elkészülő és otthon is szerelhető – azaz egyszerű – autó megalkotására. A Moszkvics ugyan minden korábbi kritériumnak megfelelt, azonban az új elvárások teljesítésére a még a második világháború idején hadizsákmányként lefoglalt német Opel-gyár technológiája – amit jócskán meghaladott az idő – már nem volt alkalmas.
Kapóra jött viszont az olasz kommunista pártvezető, Palmiro Togliatti moszkvai látogatása, mely során meglebegtette a Fiat részvételét egy esetleges projektben.
Hamar kiderült azonban, hogy egy az egyben lehetetlenség adaptálni az olasz szerpentinekre és aszfaltozott utakra tervezett autókat az északi útviszonyok közé, végül többéves megállapodást és rendkívül körülményes gazdasági terveket követően a szedán és a kombi Fiat egyszerű és luxusverziójának szovjet változatát kezdték gyártani egy, a Volga partján frissiben felhúzott hatalmas gyárban. A Lada-gyárnak otthont adó települést Togliattinak nevezték el az ötletgazda iránti tiszteletből.

Nem minden Lada Zsiguli, de minden Zsiguli Lada
„A 2101-es, a gyár első modellje ránézésre a Fiat 124 ikertestvére, de a kétéves fejlesztés során számos pontján változtattak, ezért nyugodtan új modellnek tekinthetjük” – áll a Totalcar összefoglalójában, melyet a gyár 50. évfordulója alkalmából adott közre a magazin.
Az első modell, melyet Zsigulinak neveztek, csak külcsínt tekintve volt a Fiat modellel azonos, számos újítást – állítólag közel 800-at – tartalmazott ahhoz képest.
Maga a márkanév, a Lada az orosz kedves szóból ered.
Az első négy, számmal jelölt típust követően megjelent a Samara, majd a Niva, illetve a szovjet rendszer bukását követően a Granta, a Kalina, illetve a Niva extra, például pick-up verziója is. A napokban pedig ismét bővült a Lada-típusok száma, de ezzel a példánnyal nem találkozhatunk majd az utakon.

Egyiknél se jó láb alatt lenni, de melyik a súlyosabb?
Tovább olvasom
A szocialista autók a mai napig intenzív emlékeket ébresztenek azokban, akik rendszeresen utaztak bennük. Te felismered (még) ezeket a gépkocsikat?
Tovább olvasom
Lada a vizeken
Az orosz haditengerészet nemrégiben vette át a Kronstadtot, a Projekt 677 Lada-osztály első tengeralattjáróját, amely a korábbi fejlesztési problémák ellenére is jelentős mérföldkövet jelent – adta hírül a TWZ. A Project 677 Lada osztályú tengeralattjáró a Kronstadt nevet viseli, és az orosz hadsereg flottájának legfrissebb darabja.
Video: The B-586 Kronstadt submarine commissioned into the Russian Navy https://t.co/9LDg48TX2U pic.twitter.com/o5bLX0vx9H
— Capt(N) (@Capt_Navy) January 31, 2024
A szentpétervári Admiralitás Hajógyárában épített, 61 méteres, 2700 tonnás merülési tömegű Kronstadtot szárazföldi támadó robotrepülőkkel, torpedókkal és aknák hadával szerelték fel. Állítólag a hajó maximális merülési mélysége több mint 300 méter, illetve hosszan tartó merülőképességgel is bír.
Nem ez az első a modern fejlesztésű orosz tengeralattjárók sorában, ezt megelőzően 24 darabbal bővült az orosz admiralitás arzenálja. Sajtóhírek szerint az Atlanti-óceánra helyezett orosz hangsúly a Kronstadttal csak még erőteljesebbé válik, ugyanis nemcsak a víz felett és alatt, de a part menti területekre is veszélyt jelenthet.
Ha a monarchia korának egyik legmodernebb csatahajójáról is szívesen olvasnál, ajánljuk ezt a cikkünket is:

A Szent István csatahajó 1918-ban süllyedt el az Adrián: pusztulása 89 ember életét követelte.
Tovább olvasom
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés