Bár az Oscar-gála az Oppenheimerről szólt, azért a Magyarországon forgatott Szegény párák alkotói sem mentek haza üres kézzel a díjátadóról. A főszereplő Emma Stone szobrocskája mellett látványhoz kapcsolódó kategóriákban ismerték el a filmet, amelyet a legjobb jelmez és díszlet mellett a smink és haj kategóriájában is az elmúlt év legjobbjának választották.
A díjat Los Angelesben Mark Coulier kétszeres Oscar-díjas sminkmester, Nadia Stacey sminkmester és Josh Weston sminkmester és szobrász vette át.
Coulier műhelyében zajlott a teljes munka, Staceyt kérte fel a rendező a film teljes smink. és hajtervezésére, Weston pedig többek közt Willem Dafoe karakterének megalkotásáért felelt, őket választották ki ezen érdemeikért arra, hogy a szobrocskákat megkapják.
Végh Sarolta Willem Dafoe karakterének, Godwin Baxternek készített speciális protéziseket hajtűzéses technikával. A szakembert, aki amellett, hogy két, idén Oscarra jelölt filmhez is hozzájárult tudásával, ékszerkészítőként is ismeri a kreatív világ. Saroltát a munka mellett arról is kérdeztük, hogyan értesült az elismerésről, és vajon ha Los Angelesben nem is állt a színpadon, kap-e valamiféle tárgyi emléket az Oscar-győzelem kapcsán.
Hogyan kerültél be a Szegény párák sminkért és hajért felelős csapatába?
Azután, hogy Nadia Stacey sminkmester Mark Coulier Oscar-díjas sminkest és protézistervezőt kérte fel a Willem Dafoe alakította dr. Godwin Baxter karakterének megtervezésére,
én Mark felkérésére kerültem a Budapesten forgatott film protéziseket készítő csapatába, mint hajprotézis művész.
A feladatom a színészre felsminkelt darabok hajas felületének szőrözése-hajazása volt. Korábban már több filmen is dolgoztunk együtt Coulier londoni műhelyében, többek között a szintén Oscar-díjra jelölt Pinocchio-n, ami máig az egyik kedvencem.
Pontosan milyen munkára gondoljunk, mit kellett készítened Willem Dafoe számára?
Dr. Godwin Baxter karakterét egy több darabból álló szilikonprotézis segítségével keltették életre. Mark Coulier londoni műhelyében kezdődtek az előkészületek. A végső smink egy hosszú és bonyolult folyamat eredménye. Ennek fő fázisai közt van a karakter arcának megmintázása, szilikonból történő öntése, megfestése, majd utolsó lépésként került bele a haj, amit én tűztem – mielőtt felkerült volna a színész arcára.
Egy ilyen munka több hónapig tart és folyamatos egyeztetést igényel a rendezővel.
Naponta hány óra munkát igényelt ez?
A munka minden nap, teljes munkaidőben történt. Willem Dafoe sminkbuszában kaptam én is helyet, ahol berendeztem hajas műhelyemet. Ez sok szempontból hasznos volt és segítette a munkát.
A színész közvetlen közelében dolgoztam, így minden apró változtatásra azonnal tudtam reagálni. A forgatásokon az idő nagyon fontos tényező, ezért lényeges, hogy a helyszínen legyek, mert így azonnal látom, érzékelem, amire szükség lehet.
Sokszor hajnalban kezdtünk, ekkor két kollégám (Josh Weston prosthetic supervisor és Robin Pritchard prosthetic artist) már javában dolgoztak Willemen.
Hogyan írnád le a kreatív csapattal közös munkát? Mennyire konkrét feladatot kaptál, mekkora mozgástered volt?
Legtöbbször szabad kezet kapok. Szerencsés vagyok, mert eljutottam egy olyan szintre ebben a szakmában, ahol már szakértelmem vagy a hozzáadott művészeti érték miatt keresnek meg egy munkához, a legmagasabb minőségért. Ez a munka azonban olyan szempontból speciális volt, hogy nagyon pontosan és élethűen kellett lemásolni a valós arcszőrzetet: hajas homlokot, pajeszt, szemöldököt. Amikor bekapcsolódtam a munkába, Markkal egyeztettük az elképzeléseit, amihez én is hozzátettem az ötleteimet. Az első próba, tesztsmink után pedig megnéztük, hogy ez működik-e, kell-e változtatni valamin ahhoz, hogy a hajas részek tökéletesen összesimuljanak a színész sajátjával. A fő karakter mellett természetesen más szilikonprotéziseken is dolgoztam a filmben – azokat is hasonló egyeztetés előzte meg.
Magyarországon forgott a film, sok magyar keze munkája is benne van a Szegény párák sikereiben. Munka közben érezhető volt, hogy itt valami igazán egyedi és díjra is érdemes dolog születik?
Erre nehéz válaszolni. Az elmúlt években számos különleges produkcióban közreműködhettem, de csak kevés jut el ilyen „messzire”, Oscar-jelölésig. A rendező – Giórgiosz Lánthimosz – korábbi munkái alapján lehetett sejteni, hogy nem szokványos filmet készítünk, de nem tudom, hogy a filmkészítés folyamata alatt erre bárki is gondolt volna.
A jelöléskor mire számítottál?
Először is nagyon örültem, hogy ilyen szorosan volt lehetőségem együtt dolgozni a csapattal. Ugyanakkor az idei mezőny szerintem különösen erős volt, ezért nehéz lett volna megtippelni, hogy ki viszi haza a díjat.
Hogyan értesültél arról, hogy a film elnyerte az elismerést?
Nem szerettem volna a közösségi médiából megtudni, ahogy kézbe veszem a telefonomat, így a reggeli kávé melle bekapcsoltam a Disney csatornát, és visszanéztem az élő közvetítésből. Így teljesen más élmény volt.
Megünnepli a csapat ezt a díjat valamilyen formában így, hogy sok magyar keze munkája is a része?
Hivatalosan az angol team tagjaként dolgoztam a forgatáson Budapesten.
Eleinte sokan angolul is szólítottak meg, nem értették, miért dolgozom az angol sminkbuszon, ha magyar vagyok.
Lehetőség és idő sem volt ismerkedésre a magyar stábtagokkal. Természetesen vannak még ismerős kollégák, akikkel találkoztam, de olyan ritkán dolgozom itthon, hogy sok új magyar kollégát nem ismerek, így ezt nem tudom.
Nem ez volt az egyetlen olyan munkád, amely idén Oscarra jelölt filmhez kötődik: mi volt a másik projekt?
Fantasztikus volt idén két filmért szurkolni. A másik film a spanyol készítésű A hó társadalma című alkotás volt, amiben szintén volt lehetőségem dolgozni, igaz, nem a főszereplő karakterén.
Min dolgozol mostanában?
Nemrég jöttem haza Koppenhágából, ahol egy különleges filmen dolgoztam, ám erről egyelőre nem mesélhetek. Jelenleg a filmipar meglehetősen csendes. Sok nagy filmet még nem kezdtek el, a legnagyobb filmes műhelyek is kis létszámmal indultak neki az évnek. Az előző évi sztrájk visszavetette az előkészületeket, a legtöbben kivárnak. Itthon sem más a helyzet. Reméljük, hamarosan újraindul a munka.
Hányan dolgoztatok a haj-smink csapatban?
A mi protézisekért felelős, angol csapatunk a forgatási helyszínen hat-hét művészből állt. A film még a Covid ideje alatt forgott, továbbá
a londoni workshop és a budapesti helyszín miatt sokan ingáztunk a két főváros között, így voltak napok, amikor csupán négyen képviseltük a csapatot.
Josh és Robin a díszletben dolgoztak Willemmel, míg én a szilikon darabokon a buszban. A főszereplők haj-smink csapata Nadia Stacey sminkmester és tervező vezetésével szintén hasonló létszámmal dolgozott.
Az átvett szobrok mellé ti kaptok-e valami elismerést, oklevelet ezért a munkáért?
Ez egy viszonylag kis szakma, a legtöbben ismerjük egymás munkáit, tudjuk, hogy ki, mikor és min dolgozik. Úgy tudom, a legtöbb szakmai díjra csupán három jelöltet lehet delegálni, hárman kaphatnak szobrot, de az Oscar-díj elnyerése az egész csapatnak elismerés.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés