Sajátos élmény egy hatalmas óceánjárón utazni. Kicsit olyan, mintha egy utazó városban élne az ember, hiszen éttermek, szórakozóhelyek, sportlétesítmények várják az utazókat. Az Icon of the Seas, amely 2 milliárd dollárba került (ami mintegy 700 milliárd forint), méretei valóban lenyűgözőek: 20 fedélzetén összesen 40 étterem és bár, 7 úszómedence és 6 hatalmas vízicsúszda található. A 64 méter széles, 250 800 regisztertonnás (ez nem a tömeget, hanem a térfogatot jelöli – nagyjából 710 ezer köbméternek felel meg) óceánjárón a többi között mászófal, a hajó oldalához közel 50 méter magasságban rögzített függőfolyosó, minigolf-pálya, úszóbár és egy 5 emelet magas vízeséssel díszített előadóterem is várja az utasokat.
Egyre nagyobb luxushajók épülnek
Az óceánjárókon töltött vakáció a világon a turizmus egyik leggyorsabban fejlődő ágazata. 2021-ben például ez a szektor 75 milliárd dollárral járult hozzá a világ gazdaságához. Így nem csoda, hogy az 1990-es évek közepe óta a legnagyobb hajók méretei megduplázódtak. 2001 óta minden évben legalább 9 olyan új monstrumot adtak át, amelynek térfogata legalább 100 000 regisztertonnás, ami mintegy 280 000 köbméter. A hajóknak minden mérete növekedett az elmúlt években, évtizedekben: 1988 és 2009 között hosszuk egyharmaddal, szélességük és utasszámuk kétszeresére nőtt, térfogatuk pedig megháromszorozódott.
Aggályok az úszó monstrumok körül
Az Icon of the Seas maximális sebessége 41 km/h. Ahhoz persze, hogy ezt a hatalmas hajótestet meghajtsák, hatalmas motorok is kellenek. Ennél az óceánjárónál erről 3-3 21 790 és 18 680 lóerős motor gondoskodik, amelyeket alapvetően cseppfolyósított földgázzal (LNG) hajtanak meg. Ez az anyag alapvetően sokkal kevesebb károsanyag-kibocsátással jár, mint a gázolaj, ezért is váltottak erre a legtöbb újonnan épülő óceánjárónál. Ám a legújabb kutatások azt mutatják, hogy az LNG talán sokkal károsabb a környezetre, mint korábban gondolták, sőt talán károsabb még a dízelnél is.
Mi az a cseppfolyósított földgáz
Az LNG olyan földgáz, amelyet különböző módszerekkel -162 fokosra hűtenek, hogy cseppfolyós állagúvá váljon. Leginkább metánból és etánból áll. Sokkal könnyebb tárolni és szállítani, mint gáz halmazállapotban, nem utolsósorban azért, mert 600-szor kisebb helyet foglal el.Kiszökik a metán
Papíron az Icon of the Seas minden előírásnak megfelel. A tulajdonos Royal Caribbean csoport közlése szerint még 24 százalékkal energiahatékonyabb is az előírásoknál, ám a Nemzetközi Tanács a Tiszta Közlekedésért (ICCT - International Council on Clean Transportation) kutatása szerint a földgáz elégése nem teljes, és így a korábban gondoltnál jóval több metán jut a légkörbe. Ez az üvegházhatású gáz mintegy 80-szor károsabb a globális felmelegedés szempontjából a szén-dioxidnál. Hasonló eredményre jutott egy angol kutatócsoport is, amely a brit Southampton kikötőjét vizsgálta meg 2019 és 2022 között, és arra jutott, hogy a hajók motorjából az elégtelen égés miatt kiszabaduló metán három év alatt a 36-szorosára emelkedett.
Ha még szívesen olvasnál luxust kínáló helyekről, kattints ide!
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés