Egyes hajókat életük végén szétszednek, mások múzeumokban végzik, megint mások pedig a tenger fenekén fejezik be pályafutásukat. De csak mint közlekedési eszközök, hiszen a természet hamar meghódítja ezeket a roncsokat, és ezernyi színes tengeri élőlény otthonává válnak. A jelenséget régóta megfigyelték, és az 1970-es évektől kezdve szándékosan is elsüllyesztenek hajókat, hogy mesterséges korallzátonyokká váljanak.
Rengeteg korall pusztul el
A korallzátonyok nagyon fontos részét képezik a tengeri ökoszisztémának. Rengeteg élőlénynek adnak otthont, másoknak táplálékforrásként szolgálnak, védik a partvidéket az eróziótól. Az óceán esőerdeinek is nevezik őket, itt él a tengeri élőlények 25 százaléka. A korallok pusztulása azonban komoly problémát jelent: 2009 és 2018 között a világ összes korallzátonyának 14 százaléka pusztult el, és a különböző emberi tevékenységek, mint például a halászat, illetve a globális felmelegedés hatására

Noha a lakatlan szigetek tökéletes úti céljai lehetnek a magányra vágyóknak, azért nem árt tudni, hogy e helyek miért olyan csendesek.
Tovább olvasom
A Nemo-pont körül nincs más, csak víz, víz és víz – akkora kiterjedésű területen, mint a volt Szovjetunió.
Tovább olvasom2050-re a korallzátonyok 95 százaléka veszélybe kerülhet az emelkedő hőmérséklettel összefüggésben levő korallfehéredés miatt.
2005-ben például a Karibi-térség korallzátonyainak több mint a fele korallfehéredés hatására elpusztult.

Mi a korallfehéredés?
A korallok a víz tulajdonságainak megváltozása által okozott stresszre reagálnak úgy, hogy kilökik a szöveteikben élő szimbiotikus egysejtű algákat, a zooxanthellákat. Ezek adják a korallok jellegzetes színét, ezért nevezik korallfehéredésnek a jelenséget. Leggyakrabban a tenger hőmérsékletének emelkedése miatt történik. Nem jelenti feltétlenül a korall pusztulását, de sebezhetőbbé teszi ezeket az élőlényeket a fertőzésekkel szemben. Kutatások azt mutatták ugyanakkor, hogy azok a korallok, amelyek túléltek fehéredést, a későbbiekben ellenállóbbá válnak a víz tulajdonságainak megváltozásával szemben.Így pótolják a korallzátonyokat
A tengeri ökoszisztéma fennmaradásához elengedhetetlenek a korallok, így régóta próbálják pótolni az elpusztult zátonyokat. Már az 1830-as években rájöttek dél-karolinai halászok, hogy
több halat fognak, ha farönkökből kis építményeket emelnek a sekély vízben, élőhelyet létesítve a tenger állatainak.

Sőt, a római korban is hoztak létre mesterséges zátonyokat, igaz nem a korallok miatt, hanem háborús céllal. Az első pun háború alatt például Marsala kikötőjét a rómaiak kövekkel, építkezéseken használt anyagokkal torlaszolták el. Hasonlóan jártak el a perzsák a Tigris folyó torkolatánál, hogy megállítsák az arab kalózok előrenyomulását. A 17. századi Japánban viszont már kifejezetten azért helyeztek el a tengerben köveket, hogy algák nőjenek rajtuk.
A hajók elsüllyesztése, mint mesterséges korallzátony, az 1970-es években terjedt el igazán. Ez a módszer annyira hatékonynak bizonyult, hogy egyes kutatások szerint nagyobb sűrűségben élnek a mesterséges zátonyokon a tengeri élőlények, és ezért több nagy ragadozót vonzanak, mint természetesen kialakult társaik. „Ahogy elsüllyed egy hajó, azonnal új élőhellyé válik” – mondta Avery Paxton, az amerikai Nemzeti Óceán- és Légkörkutatási Hivatal kutatója. Először csak kisebb halak használják búvóhelyként, majd algák és korallok telepednek meg rajta. A roncs körül kialakuló áramlatok odasodorják a planktonokat is, amelyek minden tengeri tápláléklánc alapját képezik. Innentől aztán nincs megállás: rajokban érkeznek a kisebb halak, amelyek odavonzzák a nagyobb ragadozókat is.

Különleges zátonyok
A leggyakrabban hajókat használnak mesterséges korallzátonyok létrehozására. Florida partjainál például rengeteg vízi járművet süllyesztettek el ebből a célból, összesen mintegy 3800-at. Ezek közül
a legnagyobb – egyben a rekordtartó is a világon – a USS Oriskany, egy 44 ezer tonnás repülőgép-hordozó,
amelyet 2006-ban küldtek a tenger mélyére Pensacolától nem messze. 1921-ben a Massachusetts csatahajót – miután kivonták a szolgálatból – kísérleti tüzérség tesztelésére használták, azt követően, hogy részlegesen elsüllyesztették a Mexikói-öbölben. Később Florida állam kisajátította, végül 1993-ban védett tengeri területté nyilvánították.
De nem csak hajókat használnak ilyen célokra. 2001-ben New York város közlekedési hatósága 1200 metrókocsit selejtezett le, amelyeket az Atlanti-óceán amerikai partvidékén, Delaware államban süllyesztettek el, miután kibelezték és megtisztították őket. Az így létrehozott Redbird-zátony környékén 2008-ra 400-szorosára emelkedett az egységnyi területre jutó tengeri élőlények mennyisége.

Káros is lehet a környezetre
A mesterséges korallzátonyokkal kapcsolatban aggályok is felmerültek. Olykor azért hozzák ezeket létre, hogy növeljék egy területen a halak számát, akár halászati, akár idegenforgalmi megfontolásokból. Ez azonban felboríthatja a környék ökoszisztémájának egyensúlyát azzal, hogy megnöveli bizonyos fajok egyedszámát. Véletlenek hatására új, akár invazív fajok megjelenését is előmozdíthatják zátonyok létrehozásával. 2008-ban például azt figyelték meg egy hawaii korallzátonynál, hogy egy hajó elsüllyesztése után, amelyet vasláncokkal rögzítettek a tengerfenékhez, aggasztó mértékben megnőtt egy algafaj populációja. Az alga növekedéséhez ugyanis vas kell, ami általában nem elérhető nagy mennyiségben a tengerben, ám a vaslánc hatására rengeteg lett belőle. Komoly problémát jelenthet az is, ha olyan anyagokat süllyesztenek el, amelyek szennyezik a környezetet, vagy ha mesterséges zátony létrehozásának címén mindenféle szemetet öntenek az óceánokba.Az Osborne-zátonyt az 1970-es években hozták létre használtautó- és teherautó-gumikból. A projekt nem sikerült teljesen jól, mert az abroncsokat nem rögzítették megfelelően, és az óceán áramlatai rengeteget elsodortak közülük. Talán emiatt történt, hogy amikor a Redbird-zátonyhoz is felhasználtak mintegy háromezer tonnányi teherautó-abroncsot, azokat előtte megfelelő súlyokkal látták el.
Egészen bizarr a Neptune-zátony története: a projekt megvalósítását úgy finanszírozták, hogy 2007-től ide lehetett temetkezni. A hamvakat betonnal keverték el, és különféle formákba öntötték, amelyeket elsüllyesztettek, így hozva létre a zátonyt. Általában egyszerű formákat használtak, mint például tengeri csillag vagy korall, ám akad itt például oroszlán formájú „síremlék” is.
Ha szívesen olvasnál érdekes tengeri élőlényekről, kattints ide!

Valószínűleg mindenki, aki nyaralt már tengerparton, találkozott ezzel az állattal, de ezt a különleges tulajdonságát biztos nem sokan ismerik.
Tovább olvasom
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés