Szellemlakta repülőterek: ezek a legelhagyatottabbak a világon

GettyImages-1283005654
Olvasási idő kb. 6 perc

Sok olyan egykor nyüzsgő repülőtér van, amelyekről virágkorukban el sem tudták képzelni, hogy valaha üzemen kívül lesznek. Pedig bizony nem egy olyan nemzetközi légikikötő van a világon, amelyen – szó szerint – már a madár sem jár. Köztük akad egy-egy olyan is, amelyről mást nem tudunk gondolni, csak azt, hogy szellemek lakják.

Az elhagyatott városok, az üresen maradt szovjet laktanyák, a kihalt települések és a magára maradt, hajmeresztő vidámparkok után már elképzelni sem lehet, hogy vannak még hasonlóan hátborzongató helyek. Márpedig szép számmal, elég csak azokra az egykor nyüzsgő és forgalmas repülőterekre gondolni, amelyek kevés kivétellel lassan az enyészeté lesznek. Amíg azonban, ha rozogán is, de állnak, lesz mindnek története.

Nicosia Nemzetközi Repülőtér, Ciprus

Hátborzongatóbbat nemigen tudnánk mutatni a Nicosia Nemzetközi Repülőtérnél, ami ma már úgy néz ki, mintha egy másik bolygón lenne. Pedig nagyon is e világi. A megnyitása hatalmas lökést adott Ciprus turizmusának, hiszen az országot az 1930-as évekig csak többnapos hajóúton lehetett elérni. A török inváziót követően a repülőtér 1974-ben megszüntette a működését, és azóta sem üzemel. Az építmény a mai napig az ENSZ fennhatósága alatt áll, éppen azon a helyen, amely elválasztja a sziget görög és török oldalát.

A nicosiai reptér kívül-belül nagyon rossz állapotban van
A nicosiai reptér kívül-belül nagyon rossz állapotban vanDickelbers / Wikimedia Commons

Ciudad Real központi repülőtér, Spanyolország

Madridtól csaknem 220 kilométerre található a Ciudad Real központi repülőtér, amely 2009-ben épült a madridi Barajas repülőtér alternatívájaként. Az építkezésére összesen 1,1 milliárd eurót költöttek, de miután a működése nem volt túl jövedelmező, ezért a megnyitását követő három éven belül be is zárták.

Végül 56,2 millió euróért eladták a Ciudad Real International Airport SL-nek, és 2019 szeptemberében újranyitották repülőgépek karbantartási és raktározási létesítményeként.

Manston repülőtér, Anglia

A magántulajdonban lévő angliai Manston repülőtér 16 év alatt több mint 139 millió USA-dollárnyi veszteségével nem tudta fenntartani a működését, ezért 2014-ben be kellett zárni. Az év áprilisában több mint 144 ember vesztette el az állását, miután felszállt az utolsó járat Amszterdamba. A repülőtér tulajdonosainak az a terve, hogy teherszállító repülőtérré alakítják át, így ha minden jól megy, 2026-ban új formájában nyitják újra.

A még elhagyatott manstoni repülőtér éveken belül új feladatot kaphat
A még elhagyatott manstoni repülőtér éveken belül új feladatot kaphatJames Stewart / Wikimedia Commons

Tempelhof repülőtér, Németország

A nácik által 1936 és 1941 között épített berlini Tempelhof repülőteret kezdetben repülőgépek tesztelésére használták, és a második világháborús foglyok elhelyezésére szolgált. Később Nyugat-Berlinben működött hosszú évtizedeken át. Az utasszám csökkenése miatt, no és azért, mert a forgalom Németország többi repülőtere felé kezdett áthelyeződni, 2008-ban végül leállították.

Az egykor forgalmas berlini légikikötő már csak árnyéka egykori önmagának
Az egykor forgalmas berlini légikikötő már csak árnyéka egykori önmagánakIvar Ãstby Simonsen / Getty Images Hungary

Jasser Arafat Nemzetközi Repülőtér, Palesztina

A repülőtér 1998 végén nyitotta meg kifutópályáit, amelyet azzal a reménnyel építettek, hogy a létesítmény lesz majd a palesztinok békéjének és függetlenségének szimbóluma. Rafahban, a Gázai övezet közelében, az egyiptomi határnál található repülőteret Jasszer Arafat néhai palesztin vezető és Bill Clinton, az Amerikai Egyesült Államok akkori elnöke jelenlétében avatták fel. Az izraeliek elleni palesztin felkelés során azonban a repülőtér olyan súlyosan megrongálódott, hogy 2002 januárjában le kellett zárni.

Bezárása óta a tolvajok értékes berendezéseket, köztük radarokat loptak el a helyszínről.

A súlyos károkat szenvedett palesztin repülőtér 2002 óta még tovább pusztul
A súlyos károkat szenvedett palesztin repülőtér 2002 óta még tovább pusztulAnadolu / Getty Images Hungary

Jaisalmer repülőtér, India

Nem furcsa, hogy Radzsasztán „Aranyvárosának” nincs kereskedelmi repülőtere? Az igazság az, hogy 2013-ban tervezték megnyitni, miután a kormány 17 millió USA-dollárt költött az építésére. Az útvonalon tapasztalható kisebb kereslet miatt a légitársaságok azonban végül úgy döntöttek, hogy nem indítanak rendszeres járatokat a célállomásra. Jelenleg katonai repülőtérként szolgál, amelyet civilek nem használhatnak. A legközelebbi repülőtér egyébként a 285 km-re lévő Jodhpur.

Ellinikón Nemzetközi Repülőtér, Görögország

Az 1938-ban felavatott, Hellinikon néven is ismert repülőtér kezdetben katonai bázisként működött, aztán lett csak Athén fő légikikötője, amelyen volt, hogy 13 millió utas utazott át. Később felváltotta az athéni nemzetközi repülőtér, így 2001-ben be is zárták. A 2004-es nyári olimpiai játékok alatt a repülőteret sportarénává alakították át, amely kenuszlalomnak, terephokinak, baseball- és softballeseményeknek adott otthont. 

Egykor Athén fő reptere volt, ma már csak legfeljebb sporteseményeknek ad otthont a Hellinikon
Egykor Athén fő reptere volt, ma már csak legfeljebb sporteseményeknek ad otthont a HellinikonMemitina / Getty Images Hungary

Kai Tak Nemzetközi Repülőtér, Hongkong

A Kai Tak Nemzetközi Repülőtér 1936-ban kezdte meg kereskedelmi tevékenységét. A hegyek és a víz ölelésében található környezete miatt a „Kai Tak Heart Attack” becenevet kapta a Victoria kikötőben történt trükkös leszállások miatt. Több sikertelen leszállás és túlzsúfoltsági problémák után a repülőtér 1998 júliusában bezárt. A feladatait a Hongkong Nemzetközi Repülőtér kapta meg. Az egykori repülőteret azóta felújították, ma tengerjáró hajóterminálként működik.

Ha szeretnéd újraélni, hogyan utaztunk egykor a Malévval, akkor az erről szóló, fotókkal teli cikkünket feltétlenül olvasd el!

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek