A napokban is zajló budapesti nagytakarítás kapcsán óhatatlanul is eszünkbe jut, vajon meddig őrzik majd a lesikált és megtisztított fővárosi burkolatok új külsejüket. A legtöbb alagút és híd esetében az évente egyszeri nagytakarítás a jellemző, de van legalább egy olyan aluljáró Pesten, melyet ennél sokkal gyakrabban tisztítanak.
A VI. kerületi Bajza utcát a Podmaniczky utcán át a XIII. kerületi Bulcsú utcával összekötő, a Nyugati pályaudvarról Vác felé futó sínek alatt átvezető, gyalogos és kerékpáros forgalom számára megnyitott aluljáró szinte a fővárossal egyidős, még 1874-ben épült. Hosszú évtizedeken keresztül rendkívül rossz állapotban volt, mígnem 2022-ben felújították.
Ma kerékpárosok és gyalogosok is bátran közlekedhetnek benne, a megtisztított alagút ugyanis a kerületek összefogásának köszönhetően megőrizte újszerű állapotát az elmúlt két év során is. Ennek oka meglehetősen prózai, rendszeresen takarítják. Ilyenkor a forgalom elől egy órára teljesen lezárják, és nagy nyomású vízsugárral átöblítik. Az egykori piszkos és balesetveszélyes, sötét alagút mára közkedvelt közlekedési útvonallá vált.
A megújult aluljáróban helyrehozták a teljes belső felületet és a külső homlokzatot is, a világítást elbontották és újjáépítették, az elavult lemezburkolatot pedig kicserélték. 100 millió forintba került a teljes felújítása, és nagyjából egy éven át tartott az építkezés.
Az ügy élére álló terézvárosi önkormányzat a felújítást követően a takarítási, üzemeltetési, illetve közterület-felügyeleti szerepeket is átvette. Újranyitása óta nem csak a gyalogosok, de a kerékpárosok is használhatják.
Megkönnyítette a biciklis közlekedést is
Az aluljárónak köszönhetően külső Terézvárosból és Erzsébetvárosból a Bajza utca–Gogol utca útvonalon mintegy 10-15 perc alatt elérhetők kerékpárral a fontosabb újlipótvárosi helyszínek, mint például a Lehel Csarnok vagy az újpesti rakpart, Újlipótvárosból pedig a Honvédkórház II. telephelye, az Andrássy út vagy a Keleti pályaudvar.
A még 1874-ben épült, több mint 188 méter hosszú átjáró azért épült, hogy az embereket leszoktassa a síneken való veszélyes átszaladásról. Ez Budapest első alagútja, egykori formáját, szerkezetét és boltíves falazatát a felújítást követően is megőrizte, ma is változatlan formában – csak sokkal tisztábban – csodálhatjuk meg, mint 150 évvel ezelőtt.
A felújítás óta változatlanul fontosnak tartja a helyi önkormányzat a tisztaságot, így minden héten két alkalommal átmossák, ezen időszak során mindkét bejáratát lezárják egy rövid időre.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés