Az tény, hogy ez az üzenet időként kicsit mást sugall, mint amire a jármű a valóságban képes volt: tekintsük át, milyen járgányokon száguldottunk, vagy inkább döcögtünk az átkosban, már ha jó szerencsénk hozzájuttatott egy KGST-autóhoz.
Autónevek a mindennapokban
Nem ritkaság, hogy a tulajdonosok maguk akasztanak valamilyen nevet járművükre: ha van a családban gyerek, ez megoldódik általában magától, de felnőttek is elnevezik időnként saját autójukat. Rászolgálhat erre a jármű azzal, ha nagyon a szívükhöz nő – vagy épp azzal is, ha rengeteg rigolyája révén már legszívesebben szabadulnának tőle.
Lehet egy Focusból Kókusz, hisz annak legalább van értelme, Škodából Kozsda, mert azt az óvodás is ki tudja mondani, és a listát hosszan folytathatnánk
– de most a gyártók által az autóknak adott nevekről ejtünk inkább szót. Trabant, Barkas, Lada, Moszkvics, Zastava: fellebbentjük a fátylat a nevek jelentéséről Glázer Tamás Így autóztunk a 80-as években című könyvének segítségével.
ALEKO
A Moszkvics almárkája 1985-ben jelent meg a piacon, a név pedig egy mozaikszó, de érdekes, hogy egy görög férfinév is egyben. Ezen a nyelven védelmezőt, férfi harcost jelent, ami a márka képességeit figyelembe véve meglehetősen ironikus névadás lett volna. Avtomobilny zavod imeni Leninszkogo Komszomola: valójában innen származik.
Barkas
Ez a név is hasonlóan ironikus felhanggal értelmezhető: villámot, gyorsat jelent föníciai nyelven a szocialista kisbusz elnevezése. A Barkas ugyanakkor sebességéről biztosan nem volt híres…
Dacia
A Pannónia motorokhoz hasonló logika alapján keletkezett ez az autómárkanév: a Római Birodalom idején a dákok földje Dacia Provincia volt.
Lada
Az orosz nyelvben keresztnévként kedves jelentést hordoz, de a szépség és a fiatalság istennőjének is ez a neve. Egyik jelző sem jutna ugyanakkor eszünkbe az autó kapcsán – logójában azonban egy hajó, azaz lagyja található.
Moszkvics
Ez a világ egyik legegyszerűbb logika mentén született autómárkaneve: Moszkvából származót, moszkvait takar.
Nysa
Lehetett még ezt fokozni: a Nysákat Nysában gyártották.
Škoda
Hasonló a logika itt is, viszont nem egy helynév indokolta a dolgot, hanem az alapító, Emil Škoda előtti tisztelgés az elnevezés. Kérdés persze, hogy vajon mindig, mindenki a tisztelet hangján emlékezett-e meg Škodájáról, amikor a nevet szájára vette/veszi.
Trabant
Talán ha a szovjet megfelelőt említjük, többeknek felcsillan a szeme – oroszul szputnyikot jelent ez a kifejezés. Igen, útitársról van szó.
Wartburg
Az Eisenach városában gyártott autók a település egy nevezetességét, Wartburg várát irigyelték el.
Zastava
Jugoszláv márka, mely végre nem egy személy-, település- vagy híres látnivalónév alapján választott márkanevet. Zavodi Crvena Zastava, azaz Vörös Zászló Gyárak volt a gyár neve, ebből csippentették le a Zastavát, mely magyarul zászlót jelent.
ZIL
A Zavod Imenyi Lihacsova, azaz Lihacsov autógyár is betűszóval adott elnevezést ismert termékének. Lihacsov elvtárs az üzem egykori vezetőjeként kapta meg ezt a nagy tisztességet.
Zsiguli
A Ladák első, rövid ideig használt márkaneve a gyár közelében levő hegytől kölcsönözte nevét.
Ha szívesen nézegetnél retró autókat fotókon is, ajánljuk a régmúlt baleseteit és a nyolcvanas évek legendás járgányait bemutató galériáinkat is!
(Borítókép: Fortepan / Magyar Rendőr)
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés