A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2022 végén átlagosan 305 ezer forintba került egy jogosítvány megszerzése, ehhez képest 2020 év végén 216 300 forintot kellett fizetni. Jelenleg pedig akár 500 ezer forintnál is többet kell költeni egy tanuló vezetőnek, mire kezébe veheti a B kategóriás jogosítványát. A tapasztalatok szerint az áremelkedés miatt a tavalyi évhez képest mintegy 30-40 százalékkal kevesebb tanuló vezetővel találkozhatunk az utakon.
A büntetés sokszor kevesebbe kerül
Miután egyre költségesebb jogosítványhoz jutni, feltételezhetően még az eddigieknél is többen ülnek majd vezetői engedély nélkül a volán mögé. A lehetőség leginkább a fiatalokat csábítja, akik sokszor a veszélyek mérlegelése nélkül választják a könnyebb, ám mindenképpen veszélyesebb utat ahelyett, hogy vállalnák a törvényes megoldást, vagyis a jogosítvány megszerzésével járó munkát és költségeket.
Kispál Zsolt, a gyöngyösi Útravaló Autósiskola vezetője elmondta: ha valaki kiszámolja, hogy ha évente csak egy-két alkalommal kapják el, hogy jogosítvány nélkül vezet, és ez nem adódik össze halmazati büntetésként, akkor sokkal olcsóbban megúszható a motorozás vagy az autózás, mint ha valaki a jogosítvány megszerzésébe fektetne.
„Erről a döntésről azonban mindenkit lebeszélnék, mert balesetveszélyes megfelelő tapasztalat, felkészültség és kellő szaktudás nélkül részt venni a közlekedésben, mind önmagunkra, mind pedig másokra nézve. Fontos, hogy ne csak a szerencsén múljon, hogy nem történik tragédia” – tette hozzá az iskolavezető szakoktató, aki szerint az év elején még nem volt észrevehető a tanulók számának visszaesése, ám tavasszal már tapasztalható volt a 20 vagy akár a 30 százalékos létszámcsökkenés is az egy évvel korábbi, ugyanezen időszakhoz képest.
Ezért baj, ha nincs jogosítványa a sofőrnek
Kispál Zsolt maga is tapasztalja, hogy vannak olyan tanuló vezetők, akik némi előképzettséggel érkeznek az oktatásra. A szakember szerint ez nem gond akkor, ha az illető nem a forgalomban, hanem például egy zárt családi ház udvarán tanulta meg, hogy melyik a fék-, és melyik a gázpedál, illetve tisztában van azzal, hogyan kell beindítani az autót. Az oktató szerint ez nem feltétlenül rossz, hiszen jelenthet akár egy jó alapot is a tanuláshoz.
De a szakember kiemelte: a megfelelő sebesség és a követési távolság betartását, a józan belátás képességét az oktató mellett eltöltött gyakorlat során lehet és kell is megtanulni, hiszen a balesetek elkerüléséhez nem elég csupán a csúcstechnológiával rendelkező autó.
„Az előírás szerint egy B kategóriás jogosítvány megszerzésének két feltétele van. Az egyik, hogy legalább 30 órát kötelező oktató felügyelete mellett vezetni, a másik pedig, hogy szintén az oktatóval a tanulóidő alatt 580 kilométert meg kell tenni. Ez azt jelenti, hogy ha valakinek az átlagosnál több elméleti oktatásra, magyarázatra van szüksége a vezetés során, akkor neki automatikusan több gyakorlati órára lesz szüksége, ezzel pedig a költségei is megnövekednek.
Mi azzal tudunk segíteni, hogy az elméleti oktatás árát nem emeltük fel, valamint az Államkincstártól visszaigényelhető 25 ezer forint igénylését szorgalmazzuk.
Ez az összeg az elméleti és a vizsgadíjból kérhető vissza, ha a tanuló vezető még nem töltötte be 20. életévét a sikeres KRESZ-vizsga napján, illetve gyesen vagy gyeden van” – osztja meg tapasztalatait Kispál Zsolt, hozzátéve: átlagosan 34-40 óra szükséges ahhoz, hogy egy jó képességű, szabálykövető tanulót el tudjanak juttatni a sikeres vizsgáig. Mint mondja: nyugodtan kijelenthetjük, hogy a kötelező óraszám ma már nem elegendő ahhoz, hogy valaki biztos tudással üljön a volán mögé. Ennek pedig több oka is van. Az egyik, hogy a korábbi, 15-20 évvel ezelőtti viszonyokhoz képest jelentősen felgyorsult a forgalom, valamint nem kizárt, hogy a mostani fiatalok térlátása is megváltozott, beszűkül a modern kori elektronikus eszközök túlzott használata miatt, illetve, hogy a már rutinos sofőrök nehezen tolerálják a tanuló vezetők tapasztalatlanságát, ezért is okozhat problémát, ha valaki gyakorlat, megfelelő képzettség nélkül ül volán mögé.
A büntetést nem lehet megúszni
Ha valaki mégis úgy dönt, hogy a szükséges papírok hiányában ül a volán mögé, és tetten érik, hogy nem rendelkezik vezetői engedéllyel, mindenképpen szankciókra számíthat. A jogosítvány nélküli vezetés ugyanis törvénybe ütköző cselekedet, ami először bírsággal sújtható, majd, ha még egyszer előfordul a vétség, akkor az újabb bírság mellé eltiltás – akár börtönbüntetés – is jár a törvényszegőnek. Ez a halmazati büntetés azonban a későbbiekben nehezíti a jogosítvány megszerzését akkor, ha valaki úgy dönt, mégis inkább a szabályokat betartva szeretne vezetői engedélyhez jutni.
Kispál Zsolt hangsúlyozta: fontos tudni, hogy nemcsak a hivatalos okmányok nélkül vezető, hanem az is hibát követ el, aki egy okiratokkal nem rendelkezőnek átengedi a volánt, ha tudatában van annak, hogy a vele egy járművel utazónak nincs jogosítványa. Ilyenkor a büntetés mindkét félnek kiróható. Ugyanis az engedély nélküli vezetés szabálysértés, és a járművezetés tiltott átengedésével bűncselekmény történik ebben az esetben.
Mivel a közlekedés biztonsága alapvető társadalmi érdek, ezért mindenkit a szabályos út, a jogkövető magatartás választására ösztönöz az iskolavezető, hiszen ne feledjük: mindenkit hazavárnak!
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés