Csak beugrasz egy doboz tejért a közeli szupermarketbe, és végül egy kosárnyi termékkel állsz a pénztárnál, ahol biztos, ami biztos, még egy csomag rágót és egy csokiszeletet is rádobsz a kasszaszalagra. Ugye ismerős történet? Ne aggódj, nem veled van a baj, ugyanis körmönfont módszerekkel vesznek rá arra, hogy többet vásárolj.
Kisebb csempe miatt vásárolunk többet?
Jó tudni, hogy a pénztárcád sorsa már azelőtt eldől, hogy belépsz az üzletbe, hiszen több élelmiszerlánc is kivezette a kézikosarakat, és csak kisebb vagy nagyobb bevásárlókocsiba pakolhatsz.
Így szinte borítékolható, hogy többet teszel bele, mint ha csak kosár lenne nálad.
De ebben segítenek a technikai eszközök is: azok a szkennerek, amelyeket a bolt elejében elvehetsz, és sorban beszkennelheted a termékek vonalkódját – hogy meggyorsítsd a vásárlást –, arra sarkallhatnak, hogy olyat is megvegyél, amit amúgy lehet, hogy visszaraktál volna a polcra. Hiszen nincs kedved azzal bajlódni, hogy töröld a tételt a készülékből.
Aki több időt tölt a boltban, az jó eséllyel többet is vásárol. Feltűnt már, hogy szupermarketben, ahol minden héten elintézed a nagybevásárlást, időről időre átrendezik a polcokat? Ahol a múlt héten még a cukor volt, ott most az öblítőt találod. A visszatérő vásárlók ugyanis – ismerve, hogy mit hol találnak – célirányosan indulnak az adott termékért,
ha viszont keresgélni kell, akkor jó eséllyel még meglátnak ezt-azt, ami amúgy nem volt a bevásárlólistájukon, de mégiscsak bekerül a kosárba.
Ebből a szempontból a jolly joker a tojás: gyakran meglepő helyeken tűnik fel – a leghátsó sorban, vagy az üzlet másik részében –, így indulhat a tojásvadászat. És miközben keresgélünk, bizony vásárolunk is.
A kellemes, lassú zene szintén arra ösztönöz minket, hogy kényelmes tempóban haladjunk a sorok között, nézelődjünk, és így egy-két – vagy több – termék biztosan a kosarunkba kerül. Ugyanakkor van olyan zavaró hanghatás, ami miatt szintén lelassulunk: kisebb csempével burkolják a padlót, ami miatt a bevásárlókocsi kereke sokkal hangosabb. Hogy ezt a zajt csökkentsük, lassabb tempóra váltunk és tovább nézelődünk.
Nem véletlen, mi hová kerül a szupermarketben
Az, hogy melyik termék hová kerül a boltba, szintén nem a véletlen, vagy éppen az adott áruházvezető ízlésének dolga. Csupa-csupa trükkel állunk szemben, és legtöbb fel sem tűnik. Gondolkodtál már azon, hogy vajon miért van a bejárathoz közel a zöldség-gyümölcs részleg? A válasz egyszerű: ha ott megveszed az egészséges termékeket, később bizony könnyebben jutalmazod meg majd magad néhány finom falattal, hiszen már tettél az alakodért. Ugyanez igaz a pékárukra is, csak éppen itt az érzékeinkre számítanak;
ha az ajtón belépve azonnal megcsap a frissen sült kenyerek, kakaós csigák illata, biztosan nem fogsz ellenállni.
Ezzel szemben a tejet az üzlet végében találod csak meg, hiszen ez az, amit szinte mindenki vesz, ám ahhoz, hogy eljuss hozzá, végig kell sétálnod az egész bolton. Így biztos lehetsz benne, hogy még eszedbe jut néhány termék, amiből otthon fogytán a készlet, és meg is fogod venni.
Még a kasszánál is trükköznek
Amikor legközelebb a megszokott szupermarketed sorai között jársz, figyeld meg, hogy a legdrágább áruk szemmagasságban vannak, hiszen nem bízzák a véletlenre, hogy észrevedd őket. A felnőtteknek szóló árukat – például a kávét, alkoholt – úgy helyezik el, hogy neked azonnal szembetűnjön, míg a gyerekeknek szóló cukorkát, csokoládét alacsonyabbra pakolják. Mivel a legtöbb vevő jobbkezes, ezért pontosan úgy teszik a polcokra, hogy könnyedén levehessék, és lehetőleg a kosarukban kössön ki.
Sokunkkal előfordul, hogy amikor otthon pakoljuk ki a szatyrot, nem is emlékszünk rá, hogy az adott árut miért is vettük meg. Ez a tipikus impulzusvásárlás, aminek szintén megvan a maga pszichológiája.
Kutatások szerint nagyjából a szupermarketben töltött 23. percben történik meg az első impulzusvásárlás.
Az akciós termékeket a sorok végére teszik, és bizony gyakran előfordul, hogy olyan akciók tábláját is kint felejtik, amelyeknek valójában már lejárt a határideje. 2017-ben Angliában az egyik nagy élelmiszerláncot ellenőrizték; 50 üzletből 33-nál fordult elő, hogy a számlán az akciós helyett a magasabb összeg szerepelt, bár a promóciót hirdető táblák még kint voltak.
Még akkor sem engednek el újabb költés nélkül, amikor már a kasszánál állsz. Hiszen itt van idő, hogy ráébredj, jó lenne hazafelé még egy csokit elmajszolni, a konyhai mérlegből is kifogyott az elem, és a gyerek is könyörög, hogy vegyetek fociskártyát. Így nem csoda, hogy kétszer annyit költöttél, és fogalmad nincs, miért vettél még egy sütőformát is.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés