Az RTL Klubon 2004-ben és 2005-ben is bőven kétmillió fő fölötti nézettséget hozott az az ötmeccses adás, amely a Sztárbox brandet bevezette Magyarországon. Akkor is ismert arcokat eresztettek össze a ringben, egyetlen alkalomra – a 2023-as verzióban már hétről hétre zajlanak a meccsek, szállnak a pofonok, kisebbek és nagyobbak.
Meg túl nagyok is. Kabát Péternek egy ilyen jutott november 19-én, amikor is perceken át feküdt eszméletlenül, és bár agysérülése nem lett, profi futballistakarrierje alatt nem szenvedett olyan komoly térdsérülést, amilyet ekkor. Az sem kizárt, hogy műteni fogják a 46 éves korábbi magyar válogatott támadójátékost. Mint az ma kiderült, nem ő az egyetlen, aki pórul járt: Szegedi Fecsónak az orra tört kiütésekor.
Sztárbox hétvégén, főműsoridőben
Mielőtt azon gondolkodhatnánk, vajon mi vezethetett ahhoz, hogy egy sportember ilyen komoly sérülést szenvedjen el egy show-műsorban, ne menjünk el szó nélkül amellett sem, hogy a Sztárbox főműsoridőben, hétvégén este héttől szórakoztatja a nagyérdeműt, 12-es korhatár-megjelöléssel. Az NMHH szerint az ilyen megjelölést viselő műsorok bármikor adásba kerülhetnek, azzal a megkötéssel, hogy a korhatárjelzésnek szerepelnie kell a képernyő sarkában. Kivételt ezalól a 12 éven aluliaknak szánt műsorszámok közti vetítés jelent.
A Szülők Szava, az Önszabályozó Reklám Testület által elindított weboldal a következőket írja az e korhatári besorolás alá eső tartalmak, valamint az erőszak kapcsolatáról:
„Fontos továbbá, hogy a főhős által alkalmazott erőszak, akivel a néző azonosul, erkölcsileg igazolható legyen, valamint a hős ne forduljon automatikusan vagy kezdeményező módon az erőszakhoz mint a konfliktusmegoldás bevált eszközéhez, ne sugallja azt, hogy az erőszak ilyen módon való használata társadalmilag elfogadott. A műsorszámok besorolásánál további irányadó szempont, hogy az egyes erőszakot tartalmazó jelenetek – az előfordulást és az ábrázolás módját tekintve – visszafogottak legyenek az erőszakkal szembeni magatartásbeli elfásulás elkerülése érdekében. Az erőszakos cselekmény következményeinek (pl. sérülés, holttest) megjelenítésekor sem ajánlott a filmes eszközök által kiemelt vagy részletezett ábrázolás.
Az adott korosztály számára veszélyes magatartásformák, mint az utánozható veszélyes mutatványok, amelyek a bátorság, »bevállalósság« próbájaként jelennek meg,
illetve az öngyilkosság vagy az arra irányuló kísérlet direkt módon való bemutatása nem javasolt.”
Jó kérdés, hogy amennyiben az erőszak központi ábrázolása a fenti vélemény szerint elkerülendő a 12 éven aluliaknak nem ajánlott tartalmak esetében, hogyan kaphatja meg ez a műsor ezt a karikát. A kérdést az NMHH is feltette magának, mert
amellett, hogy panaszokat kapott a műsor miatt, hatósági ellenőrzés keretében is vizsgálja, megsértette-e az RTL Klub a műsorszám kapcsán a médiatörvény korhatár-besorolásra vonatkozó passzusát.
Ebben a következő áll: azt a műsorszámot, „amely alkalmas a 16 éven aluliak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésének kedvezőtlen befolyásolására, különösen azáltal, hogy erőszakra, illetve szexualitásra utal, vagy témájának meghatározó eleme az erőszakos módon megoldott konfliktus, a IV. kategóriába kell sorolni. Az ilyen műsorszám minősítése: 16 éven aluliak számára nem ajánlott” – írja a Port.
Ők nem profi bokszolók
Még mielőtt félreértésbe keverednénk: nem szeretnék a bokszmeccsekre, az olimpiákra és világbajnokságokra 16-os karikát tenni, majd este 10 óra utáni sugárzásra kárhoztatni a sportágat magát. Egyéni ízlés kérdése, ki az, akinek az erőszakosabb látszatot keltő sportágak izgalmas szórakozást jelentenek, és ki az, akit felkavarnak.
Az ugyanakkor tény, hogy a profi bokszolók és a show-műsorra valamiféleképp felkészített hírességek, influenszerek, celebek sporttal való kapcsolata nagyban eltér.
A nagystílű bevonulási jelenetek persze a profi boksz sajátjai – ki ne emlékezne még Kokó vagy Madár, esetleg a velük egy klubban öklöző Dariusz Michalczewski legendás bevonulásaira? Pintér Tibor például lóháton igyekezett hozni a feelinget, de azért itt véget is érnek a hasonlóságok.
Berki Mazsi, Dobos Evelin, Janicsák Veca, Járai Kíra, Megyeri Csilla, Nyári Dia, Sáfrány Emese, Szabados Ági. Frohner Fecó, ifj. Schobert Norbert, Istenes Bence, Józan László, Kabát Péter, Kállay-Saunders András, Molnár Áron, Rácz Jenő, Árpa Attila, Brasch Bence, Curtis, Dobrády Ákos, KKevin, Nagy Ervin, Pintér Tibor, Szegedi Fecsó. Ironikusan éppen Kabát az, aki a fenti névsorból, a Sztárbox indulói közül igazán komoly sportmúlttal rendelkezik, a többiek esetében erről szó sincs. Énekes, aktivista, televíziós, séf, színész: ezt a sportot biztosan nem úgy ismerik, ahogyan a profi ökölvívók. Nem tudják, mi mindennel tudnak komoly sérülést okozni – azt mutatja Kabát balesete is. Az öklük lódul, a fények színesek, a közönség hangos. Kenyeret és cirkuszt, juthat az ember eszébe.
Beindítja a hírgyárat
Erről is van szó: nem egy sportágat akar népszerűsítani a kereskedelmi csatorna, amikor műsorra tűzte ezt a fajta szórakozást. Az egészben az az érdekes, hogy a hírességek, celebek mennyire bénák vagy nem azok, mit vagdosnak egymás fejéhez, hogyan karikírozzák ki saját karakterüket.
Egyszerű szórakozást ígérnek, amiből aztán lehet szalagcímeket gyártani a sztárhírek világában.
Kabát Pétert meg kell műteni. A menyasszonya azt hitte, meghalt. Bordáját törte. Napokra, ha nem hetekre megvan a téma, le lehet írni az médiaszemélyiség nevét, és a műsorét, persze.
Közben a boksz, vagy talán csak a verekedés szórakoztatónak, viccesnek tűnik. A fotelben ülve lehet kritizálni azt, ki hogy üt mellé, vagy éppen nagyon is telibe. Hogy közben valaki súlyosan megsérül? Attól nagyobb a látványosság.
Hogy éppen jó barátja ütötte ki? A hír is ütősebb lesz tőle.
Hogy vajon ő egyszerűen nem számított arra, hogy valaki ennyire komolyan veszi a dolgot, vagy csak amatőrként abba a hibába esett, hogy olyasmire adta a fejét, amihez nem ért, aztán ráfázott, azt nem lehet kideríteni most már. Nehéz is lenne, és felesleges: az eset így is jól megmutatja, mi a gond a műsorral. Fog egy sportot, megkapargatja kicsit a felszínét, aztán csinál belőle valami látványosat a könnyű szórakozás érdekében, olyasmit, amit bárki, mindenki be tud valamilyen szinten fogadni – nem kell más hozzá, csak a két szemünk. A szórakozás ugyan üres, de mégis veszélyes, és nem csak a gyerekekre, ahogyan azt Kabát Péter példája mutatja.
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés