A mindennapok luxusa a parfüm, amely láthatatlan kiegészítőként mindenhova elkísérhet. Sokat mond el egy nőről – és egy férfiról is –, hogy milyen illatot fúj magára, no meg az is, hogy milyen mennyiségben. Személyiségünk egy szeletét fejezhetjük ki az illatokkal – vagy azt, amilyennek magunkat láttatni szeretnék a külvilág felé.
Az üveg készül el előbb
Míg az illat mindenkinek szól, addig a parfümösüveg csak a használóé: a te pipereasztalodon vagy fürdőszobaszekrényedben díszeleg, te gyönyörködhetsz benne minden alkalommal, amikor az illatot magadra permetezed. Az üvegcse alakja és a benne rejtező aroma a mi fejünkben teljesen összefonódnak – fogadjunk, hogy nem gondoltad volna, sokszor úgy tervezik meg a csomagolást, hogy a parfüm még el sem készült?
Az illat gyorsabban megvan
Az alapvető funkció természetesen nagyon egyszerű: valamiben tartani kell az illatokat, erről az oldalról megközelítve a parfümösüveg egy nagyon is funkcionális tárgy.
Fabien Baron parfümüveg-tervező megközelítéséből azonban annál jóval több: inspiráció az illatok tervezőinek.
Baron, aki többek között a Calvin Klein CK One nevet viselő, uniszex és örökzöld illatának tervezett karakteres, mégis letisztult üvegcsét, az Allure magazinnak adott interjújában elárulta: sokszor úgy kell elkezdenie dolgozni az üvegcsén, hogy az illat még kész sincsen, így viszont ő inspirálhatja és alakíthatja a későbbi parfümöt. Az üvegek dizájnja ötleteket ad az illatok komponálóinak ahhoz, milyen irányt vegyenek.
Hogy ez mennyire elterjedt módszer, arra utal Thierry de Baschmakoff, aki lassan három évtizede tartó tervezői munkája során a legnagyobb divatházak illatait segített palackba zárni, köztük a Bvlgari Eau Parfumée au Thé Vert-jét is. Elmondása szerint erről az illatról annyit tudott, hogy a zöld teával játszik majd, ez viszont a legtöbb volt, amit valaha elmondtak neki egy készülő parfümmel kapcsolatosan.
A parfüm egy történet – ennek az üveg is része!
Mindezek után talán az sem lep majd meg, hogy az üveg megtervezése több időbe telik, mint az illaté, ezért kezdenek neki annak előbb. A cél nem egyszerűen annyi, hogy egy szemet gyönyörködtető, egyedi és megkapó tárgy szülessen – annak valamilyen módon tükröznie kell
a márka által vallott értékeket is, és az üzenetet közérthető sztoriba kell csomagolniuk.
Ezt pedig az üveg testesíti meg: hogy mennyire, arra a Chanel No. 5 illata a legjobb példa.
A vakteszteken általában nem szokott túl jól teljesíteni ez a parfüm, közel sem olyan jól, mint amennyit az eladások indokolnak. Csomagolásával együtt ugyanakkor már igen közel tud kerülni a nőkhöz, akik szívesen vásárolják meg azt.
Egyre nő az üvegcsék jelentősége
Az internetes vásárlás korában az üvegek jelentősége még ennél is jobban felértékelődik: a drogériában van lehetőségünk hosszasan tépelődve újabbnál újabb illatokat kipróbálni, szinte addig, míg orrunk már nehezen tesz különbséget a kettővel ezelőtti és az éppen megillatolt parfüm között.
A webshopban ugyanakkor egyetlen fegyvere van minden parfümnek: a csomagolása, amely lehet annyira figyelemfelkeltő is, hogy az ember annak alapján válasszon új illatot.
Az emberek nagy része ugyanakkor még mindig úgy választ, ha azt ki is tudja próbálni, ez ugyanakkor nem csökkenti annak a versenynek a mértékét, amely az üvegek terén zajlik. A végső cél az, hogy az üveg pont annyira legyen vonzó, mint az illat, amelyet rejt. Így történhetett meg az is, hogy a Louis Vuitton számára nem más, mint a sztárépítész Frank Gehry is alkotott üveget, melynek elkészítésében egy muranói üvegfúvómester is részt vett: amikor ilyen szintű kollaboráció végeredményeként megszülető üvegbe csomagolt illat kerül a kezünkbe, joggal érezhetjük azt, hogy maga az exkluzivitás az, amiért valószínűleg súlyos forintokat fizettünk.
A fenntarthatóság itt is megjelenik
Annál érdekesebb ez, mivel a múlt század elején az üvegcsék jelentősége egyre jobban halványult: a dizájnerek minden egyes illatot új külsőbe igyekeztek csomagolni, így volt patkó és Eiffel-torony alakú is köztük. Ha nem következett volna ezután egy komoly visszalépés a letisztult, egyszerű, minden csiricsárét nélkülöző üvegek világa felé, könnyen lehet, hogy ma már nem is hordoznának ekkora jelentőséget az üvegcsék, melyek terén a legújabb trend a fenntarthatóságé.
A piacon megjelentek a luxusmárkák újratölthető üvegcséi is: ezekkel persze könnyebben vissza is csalogatják saját márkájuk ismételt vásárlásához a fogyasztókat, akik gyakran hűségesek is parfümjeikhez,
miközben tesznek a fenntarthatóságért is. Kevés az olyan nő, aki ne tudná azonnal megmondani, melyik az ő illata – ha belegondolsz, te mit érzel, befolyásolt ebben az, milyen alakú az üvegcse?
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés