Ilyen volt nőnek lenni az ókori Görögországban

Bálint Lilla
GettyImages-161928278
Olvasási idő kb. 8 perc

Szemben az ókori Egyiptom asszonyaival, az ókori görög nőknek nem jutott túl sok jog és önállóság. Nem szavazhattak, nem birtokolhattak földet, nem örökölhettek: a közmegegyezés szerint otthon, a tűzhely mellett volt a helyük, fő feladatuknak pedig a gyermeknevelést tekintették.

Az ókori görög nők helyzetéről nem maradt fenn sok adatunk: mind a történetírók, mind az általuk megörökített személyek férfiak voltak, és az elbeszélt események is a férfiak világához kapcsolódtak. Leginkább a spártai és athéni nők szerepét tudjuk rekonstruálni források alapján: a spártai nőkről például tudjuk, hogy testüket éppen úgy karban kellett tartaniuk, mint a férfiaknak, és egyfajta egyenjogúság más területeken is érezhető volt: birtokolhattak földet, mi több, bort is ihattak.

Kétévente szültek

Az ókori görög városállamokban úgynevezett oikoszok, azaz családi gazdaságok működtek. Itt a nőkre a háziasszony és családanya szerepe várt. A törvény szerint mindegyik oikoszban legalább egy fiú- és egy lánygyermeknek kellett lennie, így az ókori görög nőknek két-három évente szülniük „kellett”, hogy a magas csecsemőhalandóság mellett biztosíthassák ezt. Ráadásul a családfő egyáltalán nem biztos, hogy a lánycsecsemő felnevelése mellett döntött: sajnálatos módon a lánycsecsemőket az ókori Görögországban is sokszor kitették, és a legjobb, ami történhetett velük, az volt, hogy valaki megtalálta, és eladta őket rabszolgának.

Esküvői előkészületeket végző nők (i. e. 5. század)
Esküvői előkészületeket végző nők (i. e. 5. század)Wikimedia Commons

14 évesen házasodtak

A fiúkkal szemben, akik iskolába járhattak, a kislányokat a családanyai szerepekre készítették fel. A nők házasságkötésükig apjuk (esetleg más férfi rokon) gyámsága alatt álltak, majd férjük lett az úgynevezett kürioszuk. Míg a férfiak átlagosan 30 évesen házasodtak, a nők átlagéletkora mindössze 14 év volt a házasságkötéskor. Az ókori görögök döntő szerepet tulajdonítottak a (női) szüzességnek, a legnagyobb félelmük pedig az volt, hogy asszonyaik félrelépnek, hiszen így veszélybe került volna patriarchális társadalmuk, amelyben az öröklési és polgárjog az apaság alapján szállt generációról generációra. A nők házasságtörését ugyanezen okból szigorúan büntették. Kedvező női tulajdonságnak tartották a hűséget, a ragaszkodást, a szorgalmat – mindazt, amit a mondavilágban Odüsszeusz felesége, Pénelopé is megtestesített.

Főzés, szövés, gyereknevelés

A házasság többnyire elrendezett volt: a jövendőbelit az apa választotta leánya számára, így a legtöbb esetben Erósz nem a házasságon belül jelentkezett, hanem a férfi a házasságon kívül kereste. Házastársak között sokkal gyakoribb volt a philia, azaz egyfajta általános szeretet. A házasság egyúttal azt is jelentette, hogy a nők idejük nagy részét otthonaik falai között töltötték – annál is inkább, mert a szépségideál a hófehér arcbőrt írta elő. Ha a házban volt emelet, ott tartózkodtak, hogy minél kisebb valószínűséggel találkozzanak idegenekkel. Főztek, gyermekeket neveltek, és kilenc hónapig szőtték a köntöst, amely Athéné szobrát díszítette, és amelynek elkészítésén minden évben rengeteg nő dolgozott.

Az athéniak úgy tartották: a nyilvánosság előtt a nőknek nincs helye. Thuküdidész ki is mondta ezt:

Az szolgál majd nagy dicsőségetekre, ha nem lesztek gyengébbek, mint ahogy a természet megkívánja tőletek, s ha a férfiak között erényeitekről és hibáitokról egyaránt a legkevesebb szóbeszéd esik

– vélte a történetíró. Nyilvános gyűléseken nem vehettek részt, nem szavazhattak, nem örökölhettek, haláluk esetén vagyontárgyaik (néhány ruha vagy ékszer) a férjükre szállt, mivel nem is végrendelkezhettek. Ha özvegyen maradtak, sokszor a férj egyik rokona vette feleségül őket, hogy a vagyon családon belül maradjon – ebbe megint csak nem volt beleszólásuk.

Thesmophoria (Francis David Millet festménye, részlet)
Thesmophoria (Francis David Millet festménye, részlet)Wikimedia Commons

Ünnep, csak nőknek

A mai napig vita tárgya, hogy nők nézőként részt vehettek-e színházi előadásokon, az viszont biztos, hogy vallási szertartásokon megjelenhettek. 

Kivéve, hogyha hűtlenségen kaptak egy nőt: őt ekkor eltiltották a vallási szertartásoktól, ami gyakran kiközösítéshez vezetett.

Mi több, az antik világban létezett egy rendezvény, ahová férfiak nem tehették be a lábukat: ez volt a thesmophoria, egyfajta termékenységfesztivál, amelyen csak a polgárjoggal rendelkező férfiak feleségei vehettek részt. Ők évente egyszer kivonultak a városból, majd a földművelés istennője, Démétér és leánya, Perszephoné előtt tisztelegtek egy háromnapos ünnepen. Disznót áldoztak, termékenységi szimbólumokból oltárt készítettek, majd az isteneket kérlelték, hogy termékenyek maradhassanak – meglehetősen sajátos módon, obszcén szavakat keverve imádságukba.

Papnők és hetérák

Aki nem kívánt férjhez menni, papnőnek állhatott. Jellemzően szűz lányok vagy a menopauzán túl lévő, idősebb nők vállalhatták ezt a szerepet. A delphoi jósdában működő Püthia meglehetős hírnévre tett szert: messze földről látogattak hozzá jóslataiért. A másik eset az volt, hogy hetérának álltak: az antik ábrázolásokon a nők leginkább vagy a családi fészek őreiként, vagy pedig prostituáltként jelentek meg.

Férfiakat szórakoztató hetéra
Férfiakat szórakoztató hetéraWikimedia COmmons

Lázadó nők az ókorban

Természetesen az ókori Görögországban is akadtak olyan nők, akiket a háztartás vezetése és a gyerekek körülötti tennivalók nem elégítettek ki; ilyen volt például a verseiről ismert Szapphó, aki fiatal lányokhoz írta szerelmes verseit Leszbosz szigetén. Vagy Arété, aki a ma Líbia területén található Küréné városában élt, és 33 évig tanított filozófiát – igaz, az ő helyzetét némileg megkönnyítette, hogy apja, Arisztipposz is filozófus volt, Szókratész barátja. Arété arra törekedett, hogy a nemek közötti egyenlőséget elterjessze az ókori világban, ennek dacára igazi „sztárfilozófusnak” számított. Noha művei mára már elvesztek, sírfeliratában az szerepel, hogy ő volt Görögország fénye, aki olyan szép volt, mint Heléna, és olyan ékesszóló, akár Homérosz.

Aszpászia, Periklész szeretője (egyesek szerint luxushetéra) óriási befolyásra tett szert, a legnagyobb művészek és politikusok keresték a társaságát. Agnodikét Athén első női orvosaként tartják számon, aki férfinak öltözve gyógyított, mivel akkoriban a nők számára tiltott dolognak számított az orvosi tevékenység. Népszerűségére féltékeny riválisai azt a pletykát terjesztették róla, hogy zaklatja a betegeit. A vádak olyannyira komolyak voltak, hogy bíróság elé állították: itt derült fény arra, hogy a népszerű orvos valójában nő. Ekkor illegális orvosi tevékenységgel vádolták, ám az athéni nők a védelmükbe vették, és azt is elérték, hogy immár nők is gyakorolhassák az orvosi hivatást.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek