A minőségben hitt, gyakran hangoztatta: „Tökéletlen portékát nem akarok adni a renomé miatt.” Sosem adott, sőt a megkérdőjelezhetetlen nívó miatt nemesi címet kapott I. Ferenc József császártól. Előkelő személyek fogyasztották pezsgőjét, majd hamarosan nemzetközi hírnevet szerzett, miközben nevéhez fűződik a reklámipar elindítása is.
Édesapjától örökölte legfőbb tudását
Törley József eredeti családneve szerint Schmierl, ami a német schmieren, streichen szóból származik, és annyit jelent, mint kihúzni, törölni, innen a Törlei (az „y” végződést a nemesi cím adta meg). Édesapja magyarosította a családnevet, miután részt vett az 1848–49-es küzdelmekben, és magyarságának tanújeleként nevét Törlei Bálintra változtatta. Az emlékek szerint Kossuth Lajostól írásos dicsérő elismerést is kapott hazafias tetteiért, a levelet pedig élete végéig ereklyeként őrizte. Gyermeke számára továbbadta elveit, Antal (1853–1899) jómódú építészmérnök lett, Gyula (1855–1935) közgazdász, míg József (1858–1907) híres pezsgőgyáros.
Fiatalon kezdte a pezsgőgyártást
A fiatal Törley József kereskedelmi ismereteket tanult Grazban, amikor először találkozott a pezsgőgyártás folyamatával. Mestere, a francia pezsgőgyáros, Teophil Roederer ugyan csak levelező tagozaton tanította, mégis megismertette vele a gyártási folyamat minden trükkjét. József nagy lehetőséget látott ebben a területben, majd a francia Delbeck et Cie. cégnél szerzett gyakorlatot, és még a húszas évei elején elhatározta, hogy saját vállalkozást alapít. Bevallása szerint csak ideiglenesen képzelte el az életét és a munkásságát külföldön, de Magyarországon akarta learatni a gyümölcsöt. 1882-ben, 24 éves korában szőlőt, présházat és a gyártáshoz szükséges építményeket vásárolt Budafokon. A céhet Törley József és Társa néven jegyeztette be. Három éven belül elnyerte a budapesti Országos Általános Kiállítás aranyérmét, 1893-ben pedig az Országos Iparegyesület legfényesebb érmét is kiérdemelte. Ettől kezdve nyílt ajtókkal fogadták pezsgőjét a nemesi családok és a külföldi előkelőségek.
Neki köszönhetjük a reklámokat is
Vagyonát jól kezelte, mégis kevés maradt belőle, ennek oka, hogy a bevétel jelentős részét a pezsgőgyár fejlesztésére, bővítésére költötte, 1890-ben a gyárat áthelyeztette az Anna utcába, és a legmodernebb berendezésekkel rendezte be. Míg a fennmaradó összeget valósággal reklámcélra költötte, bár ez a szó akkor még nem létezett. Akár azt is mondhatjuk, hogy Törley József vezette be a marketing fogalmát, miután a gyorsabb és biztosabb áruszállításhoz elsőként vásárolt teherautókat, amelyeknek oldalán hatalmas felirat hirdette a Törley pezsgőt. Sok helyen hangoztatta, hogy évente több mint 1 millió palackot állított elő, illetve saját otthonával is a gyár sikerét akarta igazolni. Kastélyt építtetett Budapesten, majd nem sokkal később a szomszédos telekre feleségének is külön kastélyt terveztetett, hogy mindenki lássa, a pezsgőgyár jól megy.
Fiatalon búcsúzott a fényűző élettől
Élete hátralévő részében végig fáradhatatlanul dolgozott híres vállalkozásán, miközben fényűzésben élt. A Törley-gyár 25. évfordulóját nagy pompával ünnepelte köreivel. De a szüntelen munka megbosszulta önmagát, és a pezsgőgyáros fiatalon, 49 éves korában perforált vakbélgyulladás miatt elhunyt. Mivel nem voltak utódai, vagyonát, a céget és a kastélyt is unokaöccseire hagyta, akik tovább folytatták a minőségéről híres magyar pezsgő gyártását.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés