Ilyen volt ovisnak lenni a 70-es években Magyarországon

fortepan 230009
Olvasási idő kb. 7 perc

Az óvodás éveire mindenki jó szívvel emlékszik vissza. Ez a gondtalan, szeretetteli környezetben eltöltött időszak igen meghatározó minden gyermek életében. Minden korszaknak megvan a maga sajátossága és élménye, igaz ez függetlenül attól, hogy milyen évszámot írunk. De vajon mennyivel volt másabb élmény óvodásnak lenni 50 évvel ezelőtt, mint napjainkban?

Egy biztos, azok, akik a 1970-es években voltak óvodások, most egyértelműen azt állítanák, sem a hétfői tévéadások, sem az okoseszközök nem hiányoztak az életükből. Örömmel bújócskáztak, fogócskáztak, itták a finom szörpöket és ették a Leo jégkrémet.  

Az óvoda nem csupán egy „játszótér”

Az óvoda jóval több annál, mint egy hely, ahol a gyerekek jól érzik magukat. Az intézményeknek évtizedek óta komoly szerepük van abban, hogyan alakul egy nemzet társadalom-, munka-, gazdaság- és családpolitikája. Ezek a funkciók és feladatok a különböző történeti korszakokban és politikai időszakaszokban folyamatosan változtak.

Az 1900-as évek elején még nem a maihoz hasonló óvodák működtek
Az 1900-as évek elején még nem a maihoz hasonló óvodák működtekFortepan / Fortepan

Az óvodarendszer az 1960-as években távolodott el módszertanában, didaktikájában és szerepét tekintve is az iskolarendszertől. Az intézménystruktúrát leginkább a család- és a foglalkoztatáspolitikai célok határozták meg. Ennek ellenére Magyarországon hosszú évtizedekig nem az édesanyák munkába való visszatérését segítették az óvodák, hanem sokkal inkább a hazafias nevelést biztosították.

Európai mintára hazánkban Brunszvik Teréz alapított először óvodát 1828. június 1-jén Budán. Közép-Európában ez volt az első ilyen típusú intézmény, amelyet gyorsan több másik is követett országszerte. Ám ezek még nem a mai értelemben vett óvodák voltak, sokkal inkább úgynevezett kisgyermekiskolák, ahol alapvetően elméleti oktatás zajlott. 

Kötelezővé tették az óvodaalapítást

A hazai óvodákat szabályozó első törvény 1891-ben született meg, melyben szabályozták, óvodák működtetésre kötelezték azokat a városokat és községeket, ahol legalább 40 olyan gyermek élt, akinek napközbeni felügyeletét egyetlen családtag sem tudta ellátni. A második világháború és az azt követő évek teljesen szétzilálták az addig kiépített óvodarendszert, hiszen nem ezeknek az intézményeknek a fenntartása volt a legfontosabb teendő a 20. század közepén. 

A fordulatot a kommunista hatalomátvétel hozta meg, amikor az oktatási intézmények az ideológiai nevelésben is jelentős szerepet kaptak, így 1948-ban államosítottak valamennyi óvodát és iskolát.

Az óvodák napköziotthonos ellátása az 50-es években kezdődött, és főként a városi intézményekre volt jellemző, bár főként a budapesti óvodák már a múlt század derekán is működtettek napközit, de csak a 70-es évek vált ez általánossá.

A 70-es évek óriási változást hoztak

A politikai önkényuralom az oktatási rendszer teljes struktúráját és az ideológiai nevelést is fontosnak tartotta szabályozni. A pártpropaganda és a nevelés az óvodákban is kiemelt szerepet kapott nem csupán a 20. század közepén, hanem a következő évtizedekben is. Központilag szabályozták például, hogy milyen ünnepnapokat lehetett megtartani.

A második világháború idején és azt követően csak nagyon kevés óvoda működött Magyarországon
A második világháború idején és azt követően csak nagyon kevés óvoda működött MagyarországonFortepan / Preisich család

Majd az 1970-es években az ideológiát felváltotta a szakmaiság. A 70-es évekre nem csupán az óvodai férőhelyek száma triplázódott meg, de a minőségi átalakításnak is fontos szerepe volt a döntésekben. A magyar óvodapedagógiát szabályozó Óvodai Nevelés Program kiemelte, hogy az óvodai nevelés célja a 3-6 éves gyermekek sokoldalú, harmonikus fejlődésének elősegítése, mindemellett már fontos volt a gyermek személyiségfejlődésének segítése és a család gyermeknevelésben betöltött szerepe is.

A 70-es évek ovijában már a családnak is fontos szerep jutott a gyermeknevelésben
A 70-es évek ovijában már a családnak is fontos szerep jutott a gyermeknevelésbenFortepan / Bojár Sándor

Az a kitétel pedig, miszerint „a játék az óvodáskorú gyermekek elsődleges tevékenysége”, egyértelművé teszi, hogy az óvodai nevelésben bekövetkező változás a gyermekközpontú személet felé tett komoly szakmai lépésnek mondható. A játéknak nem csupán az óvodán belül, hanem azon kívül is fontos szerepet tulajdonítottak, felismerték, hogy az életkori sajátosságoknak milyen kiemelkedő szerepe van a nevelésben. A reformok bevezetése során fontos volt, hogy a gyermekek egészséges életet éljenek, ennek jegyében legalább félévente orvosi vizsgálaton ellenőrizték a gyerekek állapotát, és nagy gondot fordítottak a kisgyermekek egészséges táplálkozására is. 

Összességében elmondhatjuk, hogy az 1970-es évektől az óvodai nevelés középpontjában egyértelműen a gyermek állt. 

Ilyen volt ovisnak lenni a 70-es években

Valójában hogyan is nyilvánult meg mindez a hétköznapokban? Akik az 1970-es években voltak gyerekek, úgy emlékeznek, sokkal szabadabb, felhőtlenebb gyermekkoruk volt, mint napjaink óvodásainak. 

A 70-es években óvoda után is szívesen együtt töltötték a délutánt a gyerekek
A 70-es években óvoda után is szívesen együtt töltötték a délutánt a gyerekekFortepan / Erky-Nagy Tibor

Bár nem voltak európai uniós szabályoknak megfelelően kialakított csúszásgátlós kültéri játékokkal, valamint ütéscsillapító burkolattal és fahánccsal borított játszóterek, a kékre, pirosra és sárgára festett vasból készült mászókák, csúszdák, libikókák és homokba ásott teherautó-gumikülsők is igazán jó kikapcsolódást nyújtottak.

Az óvodai csoportszobáknak különös hangulata volt
Az óvodai csoportszobáknak különös hangulata voltFortepan / FŐFOTÓ

Az óvodában matracok helyett kényelmesnek egyáltalán nem nevezhető, összecsukhatós ágyakon pihentek a gyerekek ebéd után. A reggeli kakaót hatalmas citromsárga műanyag bögrékben szolgálták fel a féllábszárig érő fűzős „kismamacipőt” és fehér köpenyt viselő óvónénik, akik a délelőtti foglalkozásokon gyakran diafilmvetítéssel szórakoztatták a gyerekeket, vagy ha mesét olvastak, akkor az Öreg néne őzikéjéről, Csipkerózsikáról, Hófehérkéről, a boszorkány csapdájába került testvérpárról, Jancsiról és Juliskáról, Mátyás királyról vagy a magyar népmesék rafinált szegénylegényeiről szólt.

Akkor is a gyerekek igényeinek és kényelmének megfelelő bútorokkal rendezték be az óvodáskat
Akkor is a gyerekek igényeinek és kényelmének megfelelő bútorokkal rendezték be az óvodáskatFortepan / Péterffy István

Az oviban szintén aprócska asztaloknál, a kicsik igényeihez igazodva kis székeken ültek a gyerekek, ám ezek a bútorok még nem műanyagból, hanem fémből és fából készültek. 

A Mikulás-csomagot a Télapó hozta, október 23. helyett pedig március 21., április 4. és november 7. alkalmából készültek a Technocol ragasztóval hurkapálcikára erősített nemzeti színű papírzászlók.

Az óvodába nem autóval vitték a gyerekeket, ha azonban mégis ilyen szerencsés és kivételes helyzetben volt valaki, azt az ovist biztos, hogy nem ültették gyerekülésbe, és meglehet, még a biztonsági övét sem csatolták be, hiszen az 1970-es években ez még nem volt kötelező.

A nemzeti ünnepek is mások voltak, és mást jelentettek a 70-es években, mint napjainkban
A nemzeti ünnepek is mások voltak, és mást jelentettek a 70-es években, mint napjainkbanFortepan / Bojár Sándor

Más játékok és más ételek álltak az óvodások rendelkezésére

Az okostelefon és a tablet nyomkodása helyett a gyerekek óvoda után is együtt játszottak azokon a játszótereken, melyeket ma már biztosan élet- vagy balesetveszélyesnek nyilvánítanának. Emellett bicikliztek, bújócskáztak vagy számháborúztak is, miután este izgatottan várták, hogy a Tévémaci fogmosását követően mi lesz az esti mese a televízióban, ahol Pampalini, Lolka és Bolka, a Kockásfülű nyúl, Mézga Géza és családja, Vuk, Pom Pom vagy a magyar népmesék alapján készült rajzfilm ringatta álomba a gyerekeket.
Banán, mandarin és narancs csak télen, és akkor is csak ritkán került az asztalra, ahogyan paradicsomot és paprikát is csak akkor ettek a gyerekek, amikor annak szezonja volt. 

A régi idők tanévnyitói sok dologban különböztek a maiaktól. Hangulatos fotókkal idézzük fel e régi ünnepségeket.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Ezt olvastad már?

Érdekességek