Ajándékozás terén érdemes kerülni az impulzusvásárlást és a perfekcionizmust is. Az ajándékozás pszichológiája ugyanis azt sugallja, nem kell túlkompenzálni azzal, hogy rengeteg ajándékot zúdítunk szeretteinkre. A megajándékozott valószínűleg sokkal jobban fog örülni egyetlen jól átgondolt ajándéknak, mint egy halomnak – véli a Quartz pszichológusa.
És hogy ennek mi az oka? Íme.
1. Az átlagoló hatás
Amikor az élmények időben nagyon gyorsan egymás után következnek, az agyad egyetlen érzelmi címkével egy epizodikus emlékké egyesíti őket. Amikor az ajándékozásról van szó, a fogyasztói pszichológusok ezt „átlagoló hatásnak” nevezik.
Képzeld el, hogy sokat fáradozol, hogy a párodnak egy gyönyörű pulóvert köss a kedvenc színében. Képzeld el, milyen boldog lesz, amikor átadod: a várakozást, ahogy kibontja a dobozt, az elégedett arckifejezését, amikor felpróbálja, és az elismerést, amiért annyi erőfeszítést fordítottál arra, hogy kézzel készítettél egy ajándékot.
És most képzeld el, hogy egy unalmasabb ajándékot adsz: mondjuk egy sima szürke zoknit, amelyet utolsó pillanatban vásároltál. Hogyan reagálna? Valószínűleg udvariasan megköszönné, de sokkal kevésbé valószínű, hogy nagy felhajtást csinál.
Ha karácsonykor a kettőt együtt adod át neki, valószínűleg összemosódik a két ajándék átvételének élménye – ezáltal az összbenyomás a két élmény súlyozott átlagát alkotja meg. Más szóval, a párod emlékei a gyönyörű pulóver megkapásáról kevésbé lesznek pozitívak, mert odaadtad neki a zoknit is.
2. A választás paradoxona
Barry Schwartz, a Swarthmore Egyetem szociálpszichológusa még 2004-ben írt könyvet A választás paradoxona címmel. A könyv egy fontos része, amelyben leírja, hogyan élik meg az emberek a lekvárvásárlást az élelmiszerboltban. E szerint ha 33 lekvárt tesznek ki a polcra, sokkal kisebb az esélye, hogy egyáltalán vásárolunk lekvárt, mint ha csak három lehetőség közül választhatunk. Amikor túl sok választási lehetőség elé állítanak bennünket, túlterheltté válunk, és végül lebénulunk.
Egy kevésbé közismert megállapítás, amelyről Schwartz beszél, hogy a választás drámaian megnöveli az elvárásainkat – ez a másik oka, hogy miért nem vásároljuk meg a lekvárt. Amikor azzal szembesülünk, hogy van baracklekvár, málnalekvár, egresdzsem, bioeper-rebarbara lekvár, narancslekvár, cseresznye-jalapeno lekvár, sárgabarack-kakukkfű lekvár és egyéb elképesztő lekvárok is, akkor arról bizonyosodunk meg, hogy megvásárolható a tökéletes lekvár, és nem leszünk elégedettek kevesebbel. Ha pedig emelkednek az elvárásaink, akkor nő a csalódás kockázata is. Ez a kockázat arra késztet bennünket, hogy elkerüljük a választást.
Hogyan függ össze ez a karácsonyfa alatti ajándékokkal? Ha hat gyönyörűen becsomagolt ajándékot kapsz valakitől, az öntudatlanul növeli az elvárásaidat. Így aztán amikor kinyitod a csomagokat, kevésbé fogod azt gondolni, hogy bármelyik is tökéletes. Elkerülhetetlenül csalódottabb leszel, mint ha egyetlen jól átgondolt ajándékot kaptál volna.
3. A rendkívüli nagylelkűség hátránya
Nagylelkűnek lenni csodálatos dolog. Ajándékozáskor az emberek igazi hangulatjavulást tapasztalhatnak. Azok az emberek, akik nagylelkűen adakoznak, boldogabbak, egészségesebbek, és jobb a házasságuk is állítólag.
De mint minden pozitív dolgot az életben, a nagylelkűséget is túl lehet tolni. Ha úgy érzed, hogy gyakran nagyobb, drágább ajándékokat adsz, mint amilyeneket kapsz, akkor a hatás az ellenkezője lehet annak, amit remélsz. Tanulmányok azt mutatják, hogy az emberek a túlzott adakozókat éppúgy nem szeretik, mint a túlzottan önző embereket.