Édesapám éppen csak elkezdte az általános iskolát, amikor 1945 januárjában elérkeztek Budapest ostromának legsötétebb pillanatai. Az évek múlásával néha felidézte nekünk ezeket a napokat. Emlékezett a hidegre, amely beszűrődött minden repedésen. A felnőttekre, akik fejükön átvetett pokrócokkal próbálták óvni gyermekeiket a tél jeges leheletétől, és reménykedtek, hogy a legközelebbi találat nem az ő otthonukat éri. Édesanyjára, amikor könnyben úszó szemmel próbálta megértetni vele, hogy az apukája, akiről jó ideje már hír sem érkezett, talán már sosem lép be a családi otthon ajtaján. És emlékezett a Duna megáradt, fagyos felszínére a pusztítás borzalmával keveredve. A hidak torzóira, a vízbe merült darabjaikra. A város lakóinak élete egyik pillanatról a másikra változott meg, ahogy a német csapatok elrendelték a fővárosi hidak felrobbantását. Nem csupán tárgyak semmisültek meg, hanem a mindennapok összekötő kapcsai, elválasztva egymástól családtagokat, barátokat, kollégákat. Mindent, amit a város egyként megélt, hirtelen kettévágta a folyó.
Ez lett a Duna-hidak végzete
1945 januárján a tél könyörtelen markában tartotta a várost. Az éjszakák dermesztő csöndjét időről időre szétzúzta a bombák és gránátok süvítése, a ledőlő házfalak mázsás darabjainak földbe csapódása, a hidak megsérült fémvázának fájdalmas nyögése. Az emberek pincékbe költöztek, amelyek mélyén egyszerre próbálták megóvni az életüket és megőrizni emberségüket. A remény parányi szikrái villantak meg egy meleg kályha, egy megmentett családi fotó vagy néhány falat kenyér fölött. De aztán a Duna kettéhasadt, és vele együtt hasadt meg a város szíve is.

80 éve pecsételődött meg a világháborúban a németek oldalán harcoló Magyarország sorsa, amikor a szovjet csapatok karácsonyra bekerítették Budapestet.
Tovább olvasom
A németek célja az volt, hogy a szovjet csapatok mozgását akadályozzák, és minél tovább húzzák Budapest védelmét. A náci hadvezetés szisztematikus döntést hozott, amely mögött stratégiai számítások húzódtak meg: ha sikerül feltartóztatni az ellenség előrenyomulását, Hitler nyerhet annyi időt, hogy talpra állítson még néhány hadosztályt – fejtegeti Ungváry Krisztián Budapest ostroma című könyvében, ami cikkünk forrásaként is szolgált. Az akciók kivitelezése katonai szakértelmet követelt: a hídszerkezeteket már októberben robbanóanyagokkal aknázták alá, hogy amikor a helyzet megköveteli, megnyomják a gombot.

Horogkereszt alakú süteményformákat árultak a hitleri karácsonyhoz.
Tovább olvasomAz utászok napokon, heteken, hónapokon át vártak a parancsra. Az érzelmek összeszorult torkú pillanatai nem hiányoztak a magyar, német és szovjet parancsnokok közötti politikai sakkjátszma közepette sem: sok budapesti titkon remélte, hogy talán leállítják a folyamatot. De a hadigépezet rendületlenül működött tovább. És végül megjött a parancs.

Innentől kezdve a Duna nemcsak földrajzilag választotta ketté Budapestet. A hidak elvesztése az emberek számára azt jelentette, hogy már az a kevéske kapcsolat is megszakadt, amely a romos házak között némi rendet, összetartást hozhatott volna. A járhatatlanná tett folyó a rettegés új dimenzióját hozta: egymástól elszakított családtagok aggódtak a túlparton rekedt szeretteikért, miközben a háború esztelen kegyetlensége tovább szedte áldozatait.
1944. november 4. – Margit híd
A Margit híd esete tragikus előjele volt annak, ami hamarosan a többi dunai átkelőre is várt: a váratlan robbanás egy hibás mechanizmus miatt következett be, éppen azon a napon, amikor Szálasi Ferenc nyilas nemzetvezető letette a hivatali esküt. A végzetes pillanatban épp csúcsforgalom volt, a híd tele járművekkel.
Villamosok, autók zuhantak a vízbe, emberek százai. Egy 6-os villamos két összetört kocsija még kilátszott a vízből, sebesültek jajveszékelése hallatszott. A hídrácsokon holttestek hevertek, a kavargó vízben hullák, fuldokló sebesültek
– számolt be a katasztrófáról egy szemtanú.

A robbanás halottainak pontos számát nem lehetett megállapítani, már csak azért sem, mert a nyilas vérengzések következtében amúgy is rengeteg hullát sodort magával a Duna. A becslések száztól hatszáz áldozatig terjedtek. Annyi bizonyos, hogy köztük volt a háromszoros olimpiai bajnok kardvívó Kabos Endre is, akit zsidó származása miatt munkaszolgálatra hívtak be, és az őt bajtársaival együtt szállító teherautó éppen a robbanás pillanatában haladt át a folyó fölött.

A 8. kerületben éppen 80 éve tört ki a nyilasok és nácik elleni felkelés, amely a hazai ellenállás legjelentősebb momentuma volt.
Tovább olvasomAz összes többi híd precíz időzítéssel, nem véletlenszerűen repült a levegőbe. Minden detonáció egy korszak végét jelentette.

1945. január 14. – Horthy Miklós híd
Az első, tudatosan megsemmisített híd éppen a nácik által addigra Németországba hurcolt magyar kormányzó nevét viselte. A Horthy Miklós híd Budapest legfiatalabb átkelője volt, alig 8 éve adták át, ennek ellenére a robbanást követően szinte menthetetlennek bizonyult: a szerkezet 50 százalékát újra kellett gyártani. De ha már így adódott, 3 méterrel szélesebbre építették, hogy még korszerűbb legyen. El is tartott egy darabig a munka, csak 1952. november 22-én nyitották meg ismét a forgalom előtt. És persze a közben hatalomra került új kommunista rendszerben már nem kapta vissza régi nevét, hanem Petőfi lett az új keresztapa.

1945. január 16. – Ferenc József híd
A német hadvezetés által „erőddé” minősített magyar főváros következő hídáldozata az utolsó osztrák–magyar uralkodóról elnevezett átkelő volt, amelyet alig két nappal később ért utol a végzete. Viszont az összes felrobbantott Duna-híd közül ez rongálódott meg a legkevésbé: csak a pilonok közé befüggesztett rész szakadt le, de a két kapuzata a helyén maradt. Újjáépítésekor így elég volt a hiányzó középső szerkezetet legyártani. Nem véletlen, hogy ez nyílt meg elsőként már a következő évi nemzeti ünnepre időzítve, 1946. augusztus 20-án. Persze a királyi restaurációról szó sem lehetett, a szovjet felszabadítók iránti hálából a Szabadság nevet kapta.

1945. január 18. hajnalban – a Margit híd maradéka
Utolsóként egy napon belül három híd következett, persze nem egyszerre, hogy a pesti oldalon harcoló német utóvédnek még legyen módja olajra lépni. Hogy az amúgy is használhatatlanná vált Margit hidat miért kellett tovább rombolni, máig rejtély, de tény, hogy még a szigetre vezető szárnyakat is megpróbálták eltüntetni, ám az átkelő korai berobbanásával ellentétben itt még ekkor sem léptek működésbe a telepített aknák. Ennek is köszönhető, hogy a lerombolt hidak sorában másodikként a Margit épülhetett újjá 1948. augusztus 1-jére.

1945. január 18. reggel – Erzsébet híd
Az Erzsébet híd viszont kártyavárként omlott a folyóba, ami az akkori szerkezetéből adódott: az egymásba kapcsolódó láncok ugyanis még a budai kapuzatot is magukkal rántották a mederbe. (Az egyedül maradt pesti pillér sokáig árválkodott, míg végül 1958-ban úgy döntöttek, hogy azt is elbontják, és a régire morzsákban sem emlékeztető új átkelőt építenek helyette.) Így az ország első állandó dunai átkelője lett egyben az utolsó is. El lehet képzelni, ahogy a legkeskenyebb Lánchídon próbálják kimenekíteni az összes hátramaradt katonát: a tumultuózus jelenetek egészen hajnalig folytatódtak, miközben a szovjetek szakadatlanul ágyúzták a környéket, súlyos veszteségeket okozva a katonák és a civilek soraiban egyaránt.

1945. január 18. éjjel – Lánchíd
Végül a Lánchíd sorsa is beteljesedett, végleg kettészakítva a várost, mind földrajzi, mind emberi értelemben. Bár teljesen összedőlt, sok eleme újrahasznosítható maradt: a láncszemeinek a háromnegyedét fel lehetett használni az újjáépítés során. Szerencsére a pilonok is a talpukon maradtak, csupán javításra szorultak, így a hidat az eredeti átadás 100. évfordulóján, 1949. november 20-án ismét birtokba vehették a budapestiek, mint a nemzet és a főváros újjászületésének szimbólumát.

Ideiglenes és új hidak
Az, hogy a város két része között megszakadt az összeköttetés, csak az egyik baj volt. A másik sem volt kevésbé rossz: a roncsok elzárták a folyót a hajóforgalom előtt, ráadásul a jég feltorlódásának veszélyét is fokozták. A harcok elülte után ezért azonnal a roncskiemelésekkel kezdték, hogy megtisztítsák a medret. Az első időben ideiglenes pontonhidak (a népnyelvi névadásnak köszönhetően a Margit híd torzója mellettit Mancinak, az Erzsébet híddal párhuzamosan futót Böskének nevezték) biztosították a kapcsolatot, de nem sokkal később már két újjal, a Kossuth és az Árpád híddal is kiegészült a fővárosi átkelők sora.

Most, 80 év múltán Budapest hídjai emlékeztetnek arra, hogy milyen törékeny és mégis milyen erős az emberi közösség. A folyót átszelő mai építmények már nem idézik fel a régmúlt árnyait, amikor keresztülhaladunk rajtuk. De mégis, ott van minden pillérben, minden láncszemben, minden új szerkezetben a város lakóinak elszántsága, akik képesek voltak felemelkedni 1945 sötét teléből, amely szinte mindent elvett tőlük, ami addig fontos volt számukra. A Duna elnyelte a hidakat, az emberek élni akarását azonban nem tudta elsodorni.
Ha kíváncsi vagy, miről másolták az újjáépült Erzsébet hidat, ide kattintva erről is olvashatsz.

Az Erzsébet híd második világháborús pusztulása után csaknem két évtizedet kellett várni, hogy a foghíjat betömjék.
Tovább olvasom