Sajnos a mindennapjaink része, hogy balesetek történnek az utakon. 2024-ben augusztus végéig 9775 személyi sérüléssel járó balesetet regisztráltak Magyarországon, ezekben 315-en hunytak el. Bár feltalálásuk óta az autók sokat változtak, vezetésükhöz továbbra is hosszas tanulás, és nagy odafigyelés szükséges.
Az első autó rögtön balesetet szenvedett
Persze, mint mindenből, autóbalesetből is volt egy első, ez pedig nem sokkal azután történt, hogy feltalálták az első autót. Ekkoriban még nem léteztek a mai szigorú szabályok, még a technológiák fejlesztése és tesztelése is egészen máshogy működött.
1885-ben Carl Benz tette közzé a világ első benzinmotorjának szabadalmát, ami az első autó megalkotásához vezetett. Más feltalálók és mérnökök fantáziát láttak ebben, ezért elkezdtek dolgozni azon a járművön, amit ekkoriban még autónak neveztek.
A Lambert az első amerikai autóként vált ismertté, de nem sokan emlékeznek a márkára vagy annak megalkotójára, mivel a Ford a 20. század elején hatalmas sikert aratott a T-modellel, így az előbbi autómárka a háttérbe szorult.
Az első amerikai autó megalkotója John William Lambert volt, a jármű saját, 1887-es benzinmotor szabadalmán alapult. Lambert 1860. január 29-én született Champaignben, Ohio államban. Apjával együtt saját céget alapított J. W. Lambert and Company néven, amely mindenféle mezőgazdasági szerszámokat és kellékeket gyártott. Azonban Lambertet nagyon vonzották a benzinmotorok, ezért úgy döntött, megalkotja saját autóját.
Az első koncepciója úgy nézett ki, mint egy lovaskocsi, csak ló nélkül. Első autója végül egy háromkerekű kocsi lett, motorral. Ezt a három kerékből az elsővel lehetett kormányozni.
Az első prototípust nagy titokban tartották, és csak éjszakai tesztvezetésekre vitték ki.
Így történt meg az első baleset is. A nagy titkolózás miatt a balesetről sincs túl sok információ, ahogyan arról sem, hogy pontosan milyen típusú autóval történt, de azt biztosan tudjuk, hogy egy Lambert volt, mivel maga John Lambert ült a volánnál, aki nem vezetett volna mást. A baleset évét tekintve valószínűleg az első modell lehetett.
A körülményekről mindössze annyit lehet tudni, hogy a világ első autóbalesete 1891-ben, Ohio Cityben történt. A sofőr John Lambert mellett az autóban James Swoveland ült. Lambert elvesztette uralmát az autó felett, egy fa gyökerének ütközött, és nekicsapódott egy vonóhorognak. A balesetet mindketten könnyű sérülésekkel úszták meg, mivel ennek a járműnek még korlátozott volt a sebessége.
Megváltoztatta az autóipart
A baleset nagy hatással volt Lambertre, aki úgy döntött, hogy biztonságosabbá kellene tenni az autót, például ajtókat kellene szerelni rá, ugyanis az első verzión még azok sem voltak. Nem sokkal a baleset után megpróbálta eladni első „ló nélküli kocsiját”, de nem járt sikerrel.
Egyetlen autóját sem vették meg.
Ezután eladta üzleteit Ohio Cityben, és az ohiói Union Citybe költözött. 1892-ben megalapította a Buckeye Manufacturing Companyt és a Lambert Gas and Benzinmotor Vállalatot, amelyek helyhez kötött benzinmotorokat és mezőgazdasági gépeket gyártottak. 1893-ban aztán Union Cityből az indianai Andersonba tette át székhelyét, ahol megalapította az Union Automobile Companyt, és sikerre vitte az autógyártást. Az 1900-as évek elején már évi 2000 autót készítettek. Élete során több mint 600 újítást szabadalmaztatott az autóiparban. A márka, bár klasszikusnak számított, és 1905-ben Amerika legjobbjának választották, sajnos a Ford árnyékában maradt.
Az autók mára státuszszimbólumok lettek, és nagyon sokat árulnak el gazdájukról. Alábbi cikkünkben arról olvashatsz, hogy mit mesél rólad az autód.
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés