Megesett menyasszony vagy csak divatos ruha? – A művészettörténet leghíresebb párjának titkai

Olvasási idő kb. 3 perc

A képen tényleg egy megesett menyasszony szerepel? Miért nem látszik a festő a falon függő tükörben? És az ég szerelmére, mi az a macskakaparás a falon?

Szoba félhomályban. Az ablakon behajoló fény megcsillan a rézcsilláron. A falon cirádás felirat, alatta egy tükör, amelyből visszaköszön a kép előterében álló pár: a kalapot és prémszegélyes palástot viselő férfi és a zöld ruhás, sápadt nő. Lábuknál borzas kutya néz a szobába érkező, számunkra láthatatlan vendégekre. 

Jan van Eyck leghíresebb festményével, az Arnolfini házaspárral akkor is biztosan találkoztál már, ha sosem jártál a képnek otthont adó National Galleryben. A popkultúrában lépten-nyomon feltűnő alkotás nemcsak azért érdekes, mert a korabeli festészet korlátait átlépve profán témát örökít meg, ráadásul addig szokatlan realista ábrázolással, de ha jobban megnézzünk, rájövünk, mennyi titkot rejt. 

Megesett menyasszony?

Azt hiszem, abban megegyezhetünk, hogy a kép legfeltűnőbb szereplője az uszályos, zöld ruhát viselő nő, aki egyik kezét a mellette álló férfi tenyerébe, másikat a hasára helyezi. Ha felszínesen vesszük szemügyre, akár rá is vághatnánk, hogy egy várandós asszonyt látunk a férje oldalán. 

Van Eyck Arnolfini házaspár című portréja
Van Eyck Arnolfini házaspár című portréjaWikipédia

A művészettörténészek szerint azonban a kép egy esküvőt, vagy – ami főhősnőnk szempontjából még kellemetlenebb – egy eljegyzést ábrázol. Hogyan lehetséges ez? Vajon Van Eyck tényleg egy megesett menyasszonyt és leendő gyermeke édesapját festette meg?

Riadalomra semmi ok, a nő valójában nem vár babát, csupán a kor divatja szerint öltözött fel. Az 1400-as években a nők ruhájából nem sajnálták az anyagot, ezért ha kisebb-nagyobb sétára indultak, meg kellett emelniük a szoknyájuk elejét. 

A kutatók úgy tartják, hogy a kép Giovanni di Nicolao Arnolfinit és első vagy második feleségét ábrázolja. Mivel Giovanni Van Eyck egy másik képén is szerepel, előfordulhat, hogy a férfivel barátok voltak. 

Köddé vált festő

A pár mögötti falon egy homorú, kerek tükör lóg. Látható benne a szoba és a házaspár, de a festő, akinek a kilétéről éppen egy tükröződő felület ránthatná le a leplet, nincs sehol. Vagy mégis? A tükörben látogatók alakja tűnik fel a szoba ajtajában: egy kék ruhás és egy piros turbános férfi. A képet vizsgáló kutatók úgy vélik, hogy a turbános alak nem más, mint maga Jan van Eyck, hiszen a festő önarcképén éppen olyan vörös turbánt visel, akár a tükörben látható egyik figura.

Rejtélyes írásjelek

Az 1434-ben készült festmény falán nem valamiféle korabeli graffiti látható, hanem Jan van Eyck kézjegye, egyben a művészettörténet első szignója: „Itt járt Jan van Eyck.” Mindaddig a festők többnyire vallási témájú képeket készítettek, ami egyben azt is jelentette, hogy nem saját, hanem isten dicsőségét voltak hivatottak hirdetni vele, ebből adódóan nem tüntették fel nevüket a műveiken. 

A világ leghíresebb festője vérig sértődött, ha festőnek neveztékA világ leghíresebb festője vérig sértődött, ha festőnek nevezték

Az önérzetes Michelangelót nem volt nehéz megbántani, de volt, ami különösen érzékenyen érintette.

Tovább olvasom

Van Eyck képei meghaladták mindazt, amit a kor egy műalkotástól várt: valósághűen játszott fénnyel és árnyékkal, alakjai háromdimenziósak voltak, a szenteken túl hétköznapi embereket is ábrázolt, és feltüntette rajtuk a nevét.  

Megjelent az új Dívány-könyv!

Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek