A 100 szóban Budapest történetíró pályázat 2014-ben azzal a céllal indult, hogy elősegítse az irodalom és a városi lét összefonódását a Budapestről szóló százszavas történeteken keresztül. A felhívásra idén is bárki beküldhette a saját, legfeljebb 100 szóból álló elbeszélését, amelynek az egyetlen megkötés szerint valamilyen módon Budapesthez kell kapcsolódnia.
Milyennek látjuk Budapestet?
A főváros turisztikai szervezetének, a Budapest Brand Zrt. megbízásából a Crow Intelligence csapata most egyedi nyelvészeti eljárásokkal elemezte az első 6 év pályázatainak összes kifejezését. Összesen 6260 pályaművet vizsgáltak, amelyeket 35 éves átlagéletkorú, 1945 férfi és 4315 női szerző írt, illetve amelyek között 3837 számú a budapesti, és 2423 számú a nem itt élők által készített novella. „Az adatok feldolgozásánál törekedtünk arra, hogy a lehető legtöbb oldaláról megmutassuk, hogyan látják Budapestet a történetek írói. Megvizsgáltuk a pályaművekben a leggyakrabban előkerülő témákat, a női és férfi szerzők, illetve a budapestiek és a nem itt élők által leggyakrabban használt kulcsszavakat. Ezeken felül megvizsgáltuk azt is, hogy a pályázat indulása óta melyik évben milyen kifejezések domináltak” – árulta el Varjú Zoltán, a Crow Intelligence alapítója és számítógépes nyelvészeti szakértője.
„Izgalmas megnézni 6 év Budapest szótérképét. Nagyon örülök, hogy egyértelműen kirajzolódik egy pozitív, érzelmes, a fővárosára büszke író képe, aki szereti a város autentikus tereit, egyedi hangulatait és aktív közösségeit” – jegyezte meg Faix Csaba, a Budapest Brand Nonprofit Zrt. vezérigazgatója.
A legjellemzőbb szavakat egyedi animációs videóban is megmutatja a Budapest Brand Zrt. csapata:
A pályázat történetei kiválóan alkalmasak arra, hogy azok szóhasználatán keresztül reprezentatív képet kapjunk a szerzők érzelmeiről Budapesttel kapcsolatban. A projekt töretlenül növekvő sikerét jól mutatja, hogy míg 2014–2019 között 6260 pályamű született, ebben a nehéz évben rekordmennyiségű, közel 2500 novella érkezett be.
Az idei eredményeket november 17-én hirdették ki, amellyel együtt egy nagyszabású, köztéri kiállítás is megnyílt a Városháza parkban. A 2020-as legjobb 12 + 1 pályamű óriásplakátokon olvasható, a pályázat eddigi hét évének három-három dobogós története pedig a park szélét képező palánksorra került ki, maradandó, antologikus emléket állítva az eddigi évek kreativitásának.
Leggyakoribb témák
A fővárosi történetekben hat téma különíthető el, az alábbi sorrendben:
- helyszínek és épületek
- városi barangolások
- nevesített közterek
- korosztályok
- tömegközlekedés
- gasztronómia
A témák gyakoriságában sem az összesített, sem az éves bontásban nincsen nagyobb különbség nők és férfiak, budapestiek és nem itt élők közt, kizárólag a férfiak gasztronómia téma iránti elköteleződésében van minimális kiugrás a nőkhöz képest.
Leggyakoribb szavak
A budapestiek és a nem itt élők, valamint a nők és férfiak körében is a Duna volt a leggyakrabban említett konkrét fővárosi helyszín.
Második, harmadik és negyedik leggyakoribb fővárosi helyszín szinte mind a négy esetben a körút, a blaha és a rakpart volt, csak míg a budapestiek körében a rakpart kifejezés megelőzte a blaha szót, addig a nem itt élők körében a blaha után jött a körút, majd a rakpart kifejezés.
Összes említést tekintve Pest említése sokkal gyakoribb (37.) volt, mint Buda (93.).
Kulcsszavak száma
Az éves bontás érdekességei:
- a maszk lett a 2020-as év történeteinek legtöbbet említett kulcsszava,
- 2019 a nagyszülők éve volt: a nagypapa és a nagymama is bekerült az első öt kulcsszó közé,
- 2018-ban a történeteket elérte az M3-as metró felújítása: a második helyen a metrópótló a negyedik helyen pedig a metró szavak végeztek.
Nemi és helyi bontás érdekességei:
- 7 év pályázataira bontva a nők által beküldött történetekben a Peti szó kerül elő a legtöbbször, míg a férfiak esetében a kislány lett az első számú kulcsszó;
- a nők top 30 kulcskifejezés elemzése esetén nagyobb arányú a tényszerű, konkrét személyre, funkcióra vagy helyre történő utalás: Peti, Zoli, Béla, kolléga, barátnő, kissrác, rendőr, presszó, Európa;
- a férfiak top 30 kulcskifejezés elemzése esetén nagyobb arányú az absztrakt, érzelmeket sugalló vagy családi, baráti kapcsolatot jelző kifejezés: szeret, illat, mosolyog, kedvenc, hős, anyuka, apuka, nagymama;
- a budapestiek és a nem itt élők top 30 kulcskifejezés elemzése esetén is Budapest szerepel az első helyen, és a vonat szó szerepel a harmadik helyen, de gyakran kerülnek elő konkrét fővárosi helyszínek is, mint Óbuda, vidámpark, országház, állatkert, normafa, Duna – ezek közül az Óbuda és a Duna kifejezések fordulnak elő a budapestiek és a nem itt élők esetén is. Absztrakt, érzelmeket sugalló vagy pozitív kifejezések egyaránt jellemzőek, mint ragyog, szív, álom, gyönyörű, szerencse, hatalmas, ahol a gyönyörű szó a közös metszet budapestiek és a nem itt élők közt a Budapestről szóló pályázatokban.
A cikk az ajánló után folytatódik
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés