Ha valaki akár fél évvel ezelőtt azt mondja nekem, hogy Beyoncé és Jay-Z fellendíti a fiatalok érdeklődését a klasszikus kultúra és művészet iránt, valószínűleg körberöhögöm, pedig most pontosan ez történt. Aki próbált művészettörténetet átverni tinédzserek fején, vagy visszaemlékszik a saját múzeumlátogatásos osztálykirándulásaira, az tudja, hogy elég sziszifuszi munkának tűnik a próbálkozás, hogy sokakat meghasson egy XVII. századi festmény, vagy egy szobor. Erre megérkezett Beyoncé és Jay-Z, azóta pedig a fiatalok sokasága szeretne bejutni a Louvre-ba Párizsban. De hogy is történt ez az egész?
A válasz nagyon egyszerű, Beyoncé és Jay-Z forgatott egy videót, de tőlük elvárható módon nem az unalmas klisékben gondolkoztak, mint tengerpart, vagy gyárépületben átalakított stúdió, hanem nemes egyszerűséggel kibérelték hozzá a Louvre-ot. A klip lejátszása a Youtube-on hamarosan eléri a 76 milliót, a rajongók pedig naná, hogy akarnak ott képet, ahol éppen a kedvencük táncol vagy vonaglik. A múzeum pedig nagyon ügyesen ki is használta ezt, és összerakott egy vezetett túrát, ahol kifejezetten azokat a műkincseket nézhetik meg az emberek, amik a klipben is feltűnnek.
Ahhoz persze nyilvánvalóan Beyoncénak kell lenni, hogy egy szál melltartóban és bugyiban táncoljon is az ember a Mona Lisa előtt, mindenesetre a múzeum szerint kifejezetten nagy sikere van a túrának, és a klip megjelenése óta nőtt azoknak a száma is, akiket egyébként teljesen hidegen hat a kultúra meg a művészet, de szívesen lépkednének ugyanott, ahol nemrég még a Carterék rappeltek.
A túra nem csak a helyszínen, de online is elérhető, vagyis összegyűjtötték a legfőbb tudnivalókat például a Szamothrakéi Niké, a győzelem istennőjének emelt szoborról, vagy hogy Jacques-Louis David a Napóleon megkoronázása festményéről mi mást lehet még tudni azon kívül, hogy ez előtt tekergette a csípőjét a popzene nagyasszonya. Talán azt mondanunk sem kell, hogy a Louvre számtalan világhíres műtárgya közül nem véletlen, hogy pont ezek előtt parádéznak Carterék, szóval olyan az egész mint egy kulturális fejtörő.
A klip önmagában is hatásos, a zenét lehet szeretni vagy nem szeretni, de az egész mondanivaló úgy teljesedik ki, ha az ember kicsit belelát a műtárgyak történetébe és jelentésébe is, vagyis úgy irányít a művészettörténet felé Beyoncé, hogy azt bármelyik pedagógus megirigyelné.
Egyébként nem ez a Louvre első olyan projektje, ahol popzenészt vetettek be, 2016-ban Will.I.Am mutatott be egy 12 perces dokumentumfilmet és videót a Mona Lisa mosolya című dalhoz, ahol ő és Nicole Scherzinger elevenített meg festményeket felemás sikerrel, de később ő is kapott egy saját túrát, igaz ennek nem sok köze van magához a kliphez, talán nem véletlenül.