Már a tavaszi szezonban megjelentek a bomberdzsekik a boltokban, de nem a belül narancssárga, biztonsági őrös darabok, hanem ezek finomabb, szaténos, hímzett verziói. Hiába volt belőlük hatalmas választék, az utcán valahogy kevés jött szembe, de ez részben valószínűleg annak is köszönhető, hogy a legegyszerűbb poliészterkabátkákat is közel 10 ezer forintra árazták be, a hímzett darabok pedig 15-20 ezer forintba is simán kerültek. Eljött viszont a leárazás, már 3 ezer forintért is kaphatunk bombert, szóval esélyes, hogy a nagyobb tömeg nyáron szerezte be a szaténdzsekit és ősszel fogja igazán kihasználni: legalábbis abból, hogy a Sziget hűvös, csütörtöki napján minden második lányon fekete vagy rózsaszín szaténdzseki volt, ez következik.
Ha ön mégis lemaradt volna a nyári beszerzésről, akkor se keseredjen el, őszre a fast fashion márkák még több kabáttal készülnek és kicsit olcsóbbra is árazták most a bombereket, mint tavasszal: már akár 5 ezer forintért vásárolhat új kollekciós bombert.
A stílus pedig változatlan: nagyon hasítanak a pasztellszín, vékony anyagú szaténkabátkák, de khaki és fekete színben is egyszerű lesz bombert vásárolni. A hímzések közül még mindig a virágok és madarak tarolnak, de az Asos és a Zara bevállalt pár keleties mintát is – szerintünk jól tették, kár, hogy a Zara közel 33 ezer forintra árazta be a mutatós dzsekit. Új őrület a kifordítható bomber, aminek egyik oldala sima, minta nélküli, a másik pedig gazdagon díszített – ilyeneket is mutatunk a galériában.
És hogy honnan jön a bomber-őrület? Egyrészt a 90-es évekből, másrészt az is jót tett a hype-nak, hogy a Gucci, valamint a Louis Vuitton telepakolta a férfi és női kollekcióját is felvarrós, színes, vagy épp fémes bomberekkel, a vidám kabátokat pedig a celebek előszeretettel hordják akár koktélruhával is. A kifordítható, keleties, főként madarakkal és tigrisekkel díszített és ország- vagy városnévvel ellátott daraboknak pedig külön történelme van: ezek az úgynevezett "souvenir" dzsekik, vagy japánul "sukajan"-ok. Azért pont japánul van külön nevük, mert a II. világháború után a japánban állomásozó amerikai katonák hímeztettek maguknak ilyen bombereket, hogy megemlékezzenek tengerentúli szolgálatukról – írja az Asos. A kabátokra feltűnő, kézzel készített, keleties és nyugatias hímzések kerültek vegyesen, japán tigrisek, sárkányok, koi pontyok, cseresznyevirágzás díszelegtek az amerikai sasok és katonai jelképek mellett.
A bomberek néha ejtőernyővászonból készültek, de az utcai divatba jobban beilleszthető, kötött nyakrésszel kiegészített dzsekik azok, melyek igazán keresettek a vintage-mániások körében: keressen csak rá az Instagramon arra, hogy #sukajan, és elképesztő kabátokat talál: a részletgazdag, mondjuk ki, gyönyörű, hímzett kabátok ára is a vintage mivoltuknak és a befektetett munkának megfelelő, általában 300-600 dollár között mozog (vagy még magasabb).
De nem csak katonák viseltek sukajant: a 60-as évek Japánjában nagy divat volt az "amerikai iskolás stílus", azok, akik lázadtak a tömegízlés ellen, bombert viseltek. A dzseki így egy idő után a társadalmon kívüliség jelképe lett, és különféle bandák és bűnözők is szívesen hordták, így elég rossz lett a megítélése. Egyébként Vietnamban és Koreában is állomásoztak amerikai katonák, ők is készíttettek maguknak emlék-kabátot, de ezek kevésbé mívesek, mint a japán verziók és több rajtuk a negatív üzenet, például: Ha meghalok, a mennybe kerülök, mert leszolgátlam az időm a pokolban.
2016-ban ezeket az egykor komoly történetekkel teli darabokat a luxusmákák hozták divatba, valószínűleg a múltba révedés egyik újabb eredményeként: a 90-es években menők voltak az oversized dzsekik, a bandajelképek és bomberdzsekiket is bőven látni korabeli fotókon. A Louis Vuitton nyitotta a sort a saját sukajan ihletésű, tigrises dzsekijével, melyet Zayn Malik villantott meg még a márka bemutatóján, aztán jött a Gucci hímzett kollekciója és a celebnők, akik előszeretettel viselnek feltűnő luxuskabátokat.
Nagy szerencse egyébként (már nekünk, halandóknak), hogy viszonylag olcsón elő lehet állítani a hímzett kabátok fast fashion változatait, létezik már gépi hímzés és olcsó poliészter, szóval hamar megteltek az üzletek sukajan ihletésű darabokkal: ha úgy vesszük, a Zara 33 ezres ára nem is olyan sok egy keleties dzsekiért.
Segítünk: összeszedtük a boltok kínálatát!
Ha jó lesz a kommersz, ami legalább nem őrült drága: Bershka
Ha a rendeléstől se tart és van pénze: Topshop
Kifordítható dzsekikben erős: Stradivarius
Olcsó és változatos: H&M
Akár lehetne a Bershka is, de nem, ez a: Pull and Bear
A Mango se találta fel a spanyol viaszt, de hátha pont itt jön szembe, amit keres.
Aranybánya, 424 találattal: ASOS
Szintén aranybánya, amit itt nem talál meg, az nem létezik, de sok a hamisítvány: Aliexpress