Míg vannak, akik egy drága mandzsettagombbal, egy pár designercipővel, vagy egy bizonyos stílusú ruhával adják a világ tudtára helyüket a ranglétrán, addig a maranellói luxusautógyár, a Ferrari vállalati és kommunikációs vezetője, Illaria Alber-Glanstaetten minőségi sállal jelzi, hogy milyen fontos ember is ő valójában – írja a BBC.
„Abban a világban, amiben mozgok, a divat és a luxus olyan dolgok, amelyek segítségével mások tudtára adhatom, hogy én bennfentes vagyok és ez nagyon fontos” – mondta Alber-Glanstaetten, aki nem sajnál kiadni 700 dollárt (kb.190.954 forint) egy puha kasmír, selyem vagy pashimina gyapjúból készült sálért. Az üzletasszony kedvenc sálja jelenleg egy játékosabb, kutyás mintával díszített darab. "Minden alkalommal bókolnak nekem, amikor ezt viselem. Ráadásul ez mindig nagyszerű beszédtémákat indít be" – avat be Alber-Glanstaetten.
Na de miért pont a sálak és miért pont most? Donna Loveday, a Women Fashion Power londoni kiállításának kurátora szerint ez részben egy lágyabb stílust képvisel a vállalatoknál dolgozó nők számára, de mégis egyfajta bevált módja annak, hogy kifejezzék a személyiségüket. Nem véletlen tehát, hogy annyi nő nyakán megjelenik a sál a tanácstermekben, a városházán, illetve az irodákban. Olyan befolyásos nők is rendszeresen hordják, mint például az 59 éves Christine Lagarde, akit első nőként választottak a Nemzetközi Valutaalap vezérigazgatójává, de előszeretettel visel sálat Anna Hidalgo, Párizs 55 éves főpolgármesterasszonya is.
„A nők a ruháikkal is kifejezik, hogy beleillenek a vállalati környezetbe. Ma már nem érzik úgy, hogy álcázniuk vagy titkolniuk kellene a nőiességüket. Itt van például Wei Sun Christianson, aki egy nagyon magas rangú vezető pozíciót tölt be, ő a Morgan Stanley társ-vezérigazgatója Kínában. Ő az egyik olyan személy a politikai és üzleti vezetők közül, akinek a ruhája jelen van a londoni Design Museum kiállításán. Ő imádja a sálakat. Egy vintage ékszerrel vagy egy élénkebb színű sállal is ki tudja fejezni a személyiségét. Hasonlóképpen működik ez, mint a férfiaknál a nyakkendő, csak ők ezzel próbálják kifejezni stílusukat” – magyarázza a jelenséget Loveday.
„Hidalgo általában sötét színű kabátot és nadrágot visel, de a sálja mindig figyelemfelkeltő. Ezek a selyem- vagy gyapjúsálak mindig adnak egyfajta lökést a kinézetének" – állapítja meg Loveday. A múzeum kiállítási anyagában Dr. Genevieve Bell, az oregoni Intel Labs alelnöke is helyet kapott, aki így nyilatkozott az öltözködésével kapcsolatban: „Amikor bemegyek egy terembe előadást tartani, az gyakran férfiakkal van tele. Én nem aszerint választom ki a ruháimat, hogy beléjük férjek, hanem hogy kitűnjek bennük.”
„A kendő felhívja az emberek figyelmét az arcunkra, ami megkönnyíti a kommunikációt. Egy ilyen élénk kiegészítő beragyogja azokat a sötét ruhákat, amiket gyakran az irodákban hordanak. Tehát feldobja a ruhánkat, és enyhíti a komorságát. Akár tetszik, akár nem, de igencsak nagy előnyökhöz lehet jutni szép kendők által. Amennyiben sikerül a sállal magunkra vonni a tekintetet, az emberek sokkal vonzóbbnak látnak majd, így nagyobb figyelmet fognak fordítani arra is, amit mondunk" – állítja London College of Fashion pszichológusa, Dr. Carolyn Mair, akinek igaza van, hiszen minden stílus egyfajta üzenetet közvetít.
„Egy ruhadarab egyet jelent egy mondaton belül jól elhelyezett szóval" – állítja a torontói Corporate Class Inc, társ-igazgatója, Mirella Zanatta, aki a kanadai Association of Image Consultants International elnöke is egyben. Zanatta szerint egy gondosan kiválasztott sállal mindig sokkal kifinomultabbnak tűnünk a másik fél szemében. Meglepő módon a szakember szerint is van kapcsolat a ruházat és a teljesítmény között. „Ha hiszel az adott ruhadarab egyes tulajdonságaiban – például olyasmire emlékeztet, amit szeretsz – akkor ez egyértelműen növelheti a képességeinket" – hivatkozott Dr. Mair az úgynevezett „köpenyes tanulmányra”, ami 2012-ben megállapította, hogy azok emberek, akik azt hitték, hogy orvosi köpenyt viselnek a teszteken, jobban teljesítettek, mint azok, akik azt hitték, hogy segédmunkás festőköpeny van rajtuk.
A sál azoknak is kiváló alternatíva, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy mindig a legújabb trendek szerint öltözködjenek: egy Hermès kendőt például már 450 dollárért (kb.122.753 forint) vehetünk. „Ragaszkodjunk a jól ismert logókhoz és mintákhoz, mivel azok mindenki számára könnyen felismerhetőek. Ha valaki Hermès sálat visel, az csakis annak tudható be, hogy sikeres, mivel máshogyan képtelen lenne megvenni azt” – látta el tanácsokkal a bbc.com olvasóit Zanatta, akinek több mint ötven sál lapul a gardróbjában. Zanatta szerint a vásárláskor ne szégyelljük kikérni egy szakértő vagy egy őszinte barát véleményét arról, hogy a kiválasztott színárnyakat valóban illik-e a bőrtónusunkhoz.
„A megfelelő színnek köszönhetően sokkal egészségesebbnek, kipihentebbnek és életvidámabbnak fog tűnni. Az olyan természetes anyagok a legjobbak, mint a selyem, a kasmír vagy a vászon. Építse be a személyes stílusát a munkahelyére és a karrierjébe. Ha ön egy nagy méretű kendőt visel, azzal azt az üzenetet közvetíti, hogy kellemes, megközelíthető és lelkes ember” – mondta Zanatta, aki szerint ez a trükk olyan lazább munkahelyi területen működik igazán jól, mint például az információs technológia. „Egy formális vállalati környezetben azonban már kevésbé. Ott a kevesebb néha több. Amikor magasan pozicionált vállalati ügyféllel dolgozik, akkor blézerrel viselje a sálat. A legtöbb nő próbál minél hitelesebbnek tűnni és nagyobb hatáskörrel bírni, de ehhez el kell felejteniük a nagy méretű sálakat. Mindenekelőtt olyan darabot érdemes választani, amibe beleszeretnek és magabiztosnak érzik magukat a viselése közben" – tanácsolta az üzletasszony.