Nemrég tartották meg a Transznemű Láthatóság Nemzetközi Napját, melyhez idén az Emberi Jogi Alapítvány is csatlakozott. Az eseményen a nagylelkű szponzoroknak köszönhetően TED beszédet mondott a Fülöp-szigetekről származó fürdőruha modell, Geena Rocero is „ Why I Must Come Out” címmel.
A hirdetőket nem hanyagoló beszédben Rocero megosztotta a közönséggel nemi változásának történetét, melyre viszonylag fiatalon, 19 évesen kerített sort, majd beszélt küldetésérő és a nemi elismerésre vonatkozó jogokról is a neki járó pár percben – írja a nymag.com.
A Manilában szegény körülmények között felnőtt Rocero már 15 évesen nevezett szépségversenyekre, majd egy rövid tokiói kiruccanás után 17 évesen emigrált az Egyesült Államokba. Rocero 21 éves koráig egy New York-i étteremben dolgozott, ekkor látott benne fantáziát egy divatfotós, akinek köszönhetően elindult a karrierje és leszerződtette a világ egyik legmenőbb modellügynöksége, a Next Model Management.
„Geene számos emberre inspirálóan hat, büszkék vagyunk rá, hogy csatlakozott hozzánk és felemelte a hangját a világban élő transznemű emberekért. Transzneműek a világ minden pontján élnek, riasztóak a tapasztalataink az őket ért erőszakkal és diszkriminációval kapcsolatban, ami nincs arányban az egyre jobban elfogadottá váló leszbikus, meleg és biszexuális társaikkal szemben” – mondta az Emberi Jogi Tanács igazgatója küldetésükről és Roceróról, aki 2013-ban döntött úgy, hogy transznemű modellként folytatja karrierjét a szakmában.
„Nem fiúnak születettem, csak fiú testben jöttem világra. A kettő különbségének megértése kulcsfontosságú annak érdekében, hogy kulturálisan és társadalmilag előre haladjunk és tudjuk kezelni a transznemű személyeket. Az egyik legkorábbi emlékem öt éves koromból van, mikor egy pólót kötöttem a fejemre és élveztem, ahogy az anyaga megérinti a hátamat. Anyám meg is kérdezte: „ Miért a fejeden hordod a pólót?” Mire én azt feleltem: „ Ez nem egy póló, hanem a hajam” – mondta Rocero.
A transzneműek globális megítélésében élen járó aktivista modell esete persze nem egyedülálló, a társadalmi integrációt valamint a hagyományos nemi paradigmák leváltását mindig is támogató divatszakma jó ideje foglalkoztat transzneműeket. A nyolcvanas években például első átoperált modellként pózolhatott a Playboyban Caroline „Tula" Cossey, aki azóta két könyvet is kiadott átalakulásáról.
De hasonló sikereket tudhat a háta mögött a francia Ines Rau, valamint az 1981-ben született Lea T is, aki az elmúlt években a Givenchy tervezője, Riccardo Tisci egyik múzsája volt, sőt ő volt a divatház 2010-es kampányának egyik arca is. A 2011-es Sao Paolo-i divathéten végigsétált Alexandre Herchcovitch kifutóján, illetve megfordult a Vogue Parisban, Az Interview Magazinban, a Love hasábjain pedig Kate Moss-szal csókolózott.
A transznemű modellek népszerűségével tisztában volt a New York-i luxusáruház, a Barney's marketingcsapata is, akik 2014-es tavaszi-nyári kampányuk promotálását bízták csupa transznemű modellre. A cég 17 átoperált modellt vetett be a "Brother, Sisters, Sons & Daughters” névre keresztelt hirdetéshez, melynek klasszikus fekete-fehér képeit a neves divatfotósra, Bruce Weberre bízták a megrendelők.
„Fel akartuk hívni a figyelmet a gyakran marginalizált transznemű közösségekre. Tökéletesen tisztában vagyok azzal, hogy az elmúlt évtizedben a transznemű közösségek rendkívüli fejlődésen mentek át, de még mindig nem integrálódtak teljesen. Még sosem volt olyan kampány, ami a transzneműekre fókuszált volna” – mondja az androgün modelleket, mint Andrej Pejicet vagy Hollát váltó modellgenerációról az áruház kampányáért felelős Dennie Freeman. Nézze meg a videóban Geena Rocero TED beszédét!