A Gombold újra! egyre több embert vonz, és pár év alatt egy közép-európai divateseménnyé nőtte ki magát. Tavaly a döntő mellett például a régió több tervezője is bemutathatta kollekcióját a Visegrad Fashion Show keretében és szakmai konferenciát is tartottak azok számára, akik nemcsak megtekinteni akarták a kollekciókat, hanem értekezni is arról, mik a magyar és a környező országokból érkező divattervezők üzleti lehetőségei. Idén még több újítás lesz, a hajtás után meg is mutatjuk, hogy mik ezek.
Újítás 1. - Nevezés
A magyar tervezők mellett a visegrádi országok (Csehország, Szlovákia és Lengyelország) designerei is pályázhatnak, és a résztvevők a másik három ország szellemi és tárgyi értékeiből, kultúrájából inspirálódhatnak. Mgr. Zuzana Bobiková, a Slovak Fashion Council kommunikációs igazgatója a sajtótájékoztatón mindenkit emlékeztetett, hogy a divat nem ismer határokat és a piac bizony nemzetközi. Hozzátette, a pályázaton résztvevő négy ország lakóinak hasonló a gondolkodásmódjuk, félszavakból is megértjük egymást, és ha összefogunk, növelni tudjuk a versenyképességünket.
Újítás 2. - Értékelés
A terv- és a döntőzsűri helyett idén egy ötfős nemzetközi zsűri dönt a győztesekről. A 2. fordulóban az öltözék kategóriában legfeljebb 12, a kiegészítő kategóriában legfeljebb 8 pályázó művét választja ki a zsűri. És ez nem minden, mivel nagyon fontos, hogy olyanok nyerjenek, akik sikeresen tudják építeni, fejleszteni márkájukat, ezért a vállalkozói kompetencia is sokat nyom majd a latban. A döntősök részt vesznek egy személyre szabott coachingon és prezentációs tréninget is tartanak, mivel a nemzetközi zsűri előtt angol nyelven kell majd bemutatniuk a pályázatukat. A tréninget az Assessment Systems HR-cég vezényli majd le. Fehér Zsolt vezérigazgató szerint a kreativitás, amit a tervezés igényel nem feltétlenül jár együtt a szisztematikussággal, ami viszont a vállalkozáshoz szükséges, és ugye jó, ha az elején kiderül, hogy ki mire alkalmas, vagyis kiből lehet vállalkozó és ki maradjon inkább alkalmazott.
Újítás 3. - Díjazás
Egy kivétellel idén nem lesznek különdíjak, csak kategóriánkénti fődíjak, és a nyertesek egy 10 ezer euró értékű vállalkozásösztönző csomagot kapnak. Természetesen a győztesek választhatják ki, hogy milyen, a saját márkájuk szempontjából fontos szolgáltatásra költik az összeget. Ha akarják, fedezhetik belőle az imázskampány-fotózást, a grafikai arculat kialakítását, de részt vehetnek egy párizsi anyagvásáron is. Aki aggódna amiatt, hogy esetleg nem magyar tervező lesz a befutó, megnyugodhat, a Design Terminál saját díjat oszt ki a honi résztvevők között. Ez egy 10 ezer euró értékű mentorálási programot jelent.
Dolgozz keményen!
Persze vannak dolgok, amik nem változnak, például idén is Lakatos Márk lesz az esemény kreatív tanácsadója és stylistja. "Mennyire lehet sikeres az a divattervező, akinek az álmai nem érik el a piacot, nem találják meg a vásárlóikat? Nem sokat ér a kreativitás, ha nem születik belőle olyan termék és brand, amibe szerelmesek lehetünk, amit mindenáron birtokolni akarunk" - fejtette ki Lakatos. A sajtótájékoztatón természetesen egy volt pályázó is mesélt arról, hogyan lehet valaki egyike a győzteseknek. Kovács Ágnes, a newcomer kiegészítő kategória nyertese elmondta, ő minden évben pályázott, de csak akkor került be a döntőbe, amikor komolyabban veselkedett neki a feladatnak. És hogy ennek függvényében mit tanácsol azoknak, akik most szeretnék beadni a pályázatukat? "Dolgozzatok keményen!"
Fontosabb dátumok:
2014. február 27.: a pályázati szakasz kezdete
2014. május 5.: a pályázati szakasz vége
2014. május-augusztus: tervzsűrizés és Assesment Systems program
2014. ősz: a Gombold újra! Közép-Európa döntője/Central European Fashion Days