Margit királyi hercegnőt ritkán szokás Dianával egy lapon emlegetni, valószínűleg azért, mert Margit idejében kevesebb fénykép készült a királyi család tagjairól, és a hercegnőktől még nem várták el, hogy népszerűsítsék a legújabb divattrendeket – pedig Margit is szeretett öltözködni. Dianát Katalinhoz szokás hasonlítani (jobban mondva Katalint Dianához), pedig Margit divatszeretetével is lehetne párhuzamot vonni: a Kensington palotában a királyi család ruháiból rendezett kiállításon most pont így tettek.
A londoni palotában olyan ruhakiállítás nyílt, melyen Diana és Erzsébet királynő mellett nem Katalin, hanem Margit hercegnő és snowdoni grófné ikonikus ruhái láthatók, ez adta az apropót a Daily Mailnek, hogy kicsit bemutassa a 2002-ben elhunyt Margit stílusát is.
Az 1930-as születésű Margit hercegnőtől fiatal korában sosem várták el, hogy sokat szerepeljen nyilvánosan, első hivatalos útja 1947-ben Dél-Afrikába vezetett. A kötelezettségeken kívül azonban a fiatal hercegnő a háború után szívesen élt társasági életet – és nagyon jól öltözködött, már ha tehette. 1947-ben például Erzsébet és Margit odáig volt a Dior New Look-ért, de apjuk, IV. György nem engedte el őket Párizsba a divatbemutatóra és azt is megtiltotta nekik, hogy a 41 méternyi tiszta selyemből készülő hosszú, pliszírozott ruhákat megrendeljék – nem vette volna ki jól magát az efféle fényűzés a háború után.
A kiállításon II. Erzsébet 5 ruhája látható az 50-es évekből, a tervező a két rivális, Norman Hartnell és Hardy Amies. A királyi család kedvenc tervezője Hartnell volt, még a Vogue is megírta akkoriban, hogy IV. György kormányzása alatt nem volt olyan ünnepélyes alkalom, hogy valamelyik hölgyön ne az általa tervezett szaténestélyi lenne. Ruháin Hartnell mindig hagyott elég helyet a hercegnők által kötelezően viselt kitüntetéseknek és brossoknak. Amies volt Erzsébet második kedvence, ő a nappali viseletekért volt felelős.
A szomorú magánéletű Margit hercegnő – apja 51-es halála is megviselte, de az is, hogy nem mehetett hozzá ahhoz a férfihez, akihez szeretett volna – az 50-es években még szívesen viselte a londoni tervezők műveit, de később, mivel nagyobb szabadságot kapott a dress code terén, mint időközben királynővé koronázott nővére, nyugodtan hordhatott miniszoknyát, kaftánokat, különleges, trendi kiegészítőket. És hordott is.
Igazán élvezte a divatos öltözködést, például az az estélyije, melyben 51-ben filmpremierre ment, komoly felháborodást váltott ki az akkoriban szokatlanul mély dekoltázs miatt. Margit nem volt kevésbé trendkövető, mint Katalin vagy Diana: az 50-es években készült képeken egyértelműen látszik, hogy Margit a New Look híve, a 60-as években sokszor láthatták a britek Dior bundában, a 70-es években simán hordott hippisen elegáns kaftánt és turbánt, annál is inkább, mivel rengeteg időt töltött a család Mustique-i rezidenciáján.
A színesen és érdekesen öltöző hercegnő stílusát sokan követték a korban, csak akkoriban még kevésbé dokumentálták a trendek változásait. Margit kedvenc tervezője a Diornál dolgozó Marc Bohan és a lazább ruhákat tervező Carl Toms volt, férje pedig a divatfotósként dolgozó Anthony Armstrong-Jones – tehát körülvette a divat. A 70-es évek végén ért véget Margit tündöklése, amikor különvált férjétől, kikezdte a sajtó és megbetegedett. 1985-ben tüdeje egy részét el kellett távolítani – 15 éves kora óta dohányzott –, állapota 2002-es haláláig folyamatosan romlott, de az utolsó pillanatig minden hivatalos megjelenésén nagyon adott magára a hercegnő. 1988-ban a divatot követő királykék ruhájához színben és anyagában illő kalapot vett fel, 1994-es D-day-en viselt szettjében a pasztellsárga és a fehér elegánsan keveredik. A kiállításon Margittól a 70-es évekbeli ruhái az utolsók, a 80-as éveket már teljes mértékben Dianának szentelik, de galériánkban még láthat igazán jó szetteket a snowdoni grófnétől is!
Az egyik legnagyobb stílusikonként emlegetett Diana 80-as években viselt ruháin még látszik, hogy a hercegnő nem igazán találta meg saját stílusát. Bruce Oldfield tervezőt szerette, és az mindig a protokollnak megfelelően öltöztette fel – ha kellett, tetőtől-talpig divatos anyagokba burkolta, például Szaúd-Arábiai látogatása során, amikor lábujja sem lóghatott ki a piros estélyi alól. Híres, Jacques Azagury által tervezett ruháját is megnézhetik galériánkban, mely mai szemmel igazán ízléstelen darab. Catherine Walker több mint ezer ruhát tervezett a hercegnőnek, a Diana hercegnői alkatát kiemelő estélyik pedig tökéletesen megfelelnek a korban divatos szabásoknak.
Ki a nagyobb stílusikon?
A 90-es évek erős nője – mint Diana – gyakran hordott óriási válltömést, nadrágkosztümöt, akár nyakkendőt is, az estélyik is kiemelték atletikus alakját, a csillogó flitterek felhívták rá a figyelmet. Az új-romantikus stílust is kedvelte Diana, a puffos ujjakat, glamúros ruhákat – de mindig kínosan ügyelt arra, hogy a protokollt ne sértse meg. Esküvői ruhája külön Wikipedia oldalt is kapott, Walker ruháin kívül szívesen hordott Valentino, Dior, Escada ruhákat is. Nézze meg a hercegnőket a két galériában, és szavazzon: ön szerint melyikük volt az igazi stílusikon? Diana, hisz őt mind ismerjük, vagy Margit ruhatára is meggyőzte önt?