A Vogue India elvetette a sulykot, harsogja a New York Times-tól a divatblogokon át a Gawkerig az egész média. A divatlap legújabb száma ugyanis közölt egy 16 oldalas reklámanyagot a legnagyobb luxusmárkák fotóival. Csakhogy nem a leggyönyörűbb indiai modellek, sem a feltörekvő, újgazdag elit kezébe nyomták a 10.000 dolláros (1,6 millió Ft) Hermès Birkin-táskát, hanem az ország legszegényebb nyomorgóit fényképezték velük. A Mail Today újságírónője szerint közönséges, amit műveltek.
A botrány oka az, hogy sokan úgy vélik, ízléstelen olyan embereket luxustermékek modelljének megtenni, akik napi 1,25 dollárnál, azaz kb. kétszáz forintnál kevesebb pénzből élnek. Márpedig India lakosságának nagyjából a fele, azaz kb. 456 millió ember ennyiből kénytelen megélni, írja a New York Times. Az indiai Vogue augusztusi fotósorozatán viszont láthatunk a nyomorban készült képeket kisfiúról, akire kb. 100 dolláros Fendi-partedlit terítettek, vagy fogatlan öregemberről, aki 200 dolláros Burberry-esernyőt tart a kezében.
A másik probléma az, hogy a lap még csak meg sem próbálta emberarcúvá tenni a reklámokat. „A magazin még azzal sem törődik, hogy legalább nevesítse a modelleket”, mondta Kanika Gahlaut, a Mail Today szerkesztője, aki egyenesen közönségesnek titulálta a sorozatot. Az emberek neve helyett a Vogue pusztán a termékek márkáját tüntette fel, valamint azt, hogy nő vagy férfi viseli őket.
Az olyan márkák, mint a Gucci, a Jimmy Choo vagy a Hermès India nagyvárosainak luxushoteljeiben működtetnek boltokat, ahol őrök vigyáznak arra, hogy a legszegényebbek nehogy véletlenül bejussanak az épületbe, írja a New York Times. A Vogue India szerkesztője, Priya Tanna azzal reagált a kritikára, hogy „vegyék kicsit lazábban”. Szerinte a Vogue épp azt közli a fotós anyag segítségével, hogy a divat ma már nem csak a kiváltságosoké, hanem mindenkié. „Ne felejtsük el, hogy a divatot nem lehet annyira komolyan venni,” tette hozzá, „mi nem próbáltunk meg politikai állásfoglalást tenni vagy megváltani a világot”. Ön mit gondol, érdekes és újító jellegű, esetleg etikátlan vagy ízléstelen a sorozat, vagy végső soron úgyis minden mindegy? (Fotó: részlet a Vogue India sorozatából, a New York Times alapján)