Rendkívül csalafinta módon kitervelt és kivitelezett, aljas csalásnak esett áldozatul egy nyugdíjas asszony. Az egész meglehetősen ártatlanul kezdődött: felhívta egy ember, aki bankbiztonsági szakemberként mutatkozott be, és arra figyelmeztette a nőt, hogy szokatlan tranzakciókra figyeltek föl a számláján.
Ilyet igazi rendőr sosem kér
A furmányos trükk ezután következett: közölte kiszemelt áldozatával, hogy átadja a telefont egy rendőr kollégájának. A vonal végén a második csaló őrnagyként mutatkozott be, majd biztonsági okokra hivatkozva elkérte a nyugdíjas asszony netbanki adatait. Ezután arra is rávette a hölgyet, hogy hagyjon jóvá számítógépén egy engedélykérőt, amelyet elmondása szerint a rendőrség kiberbűnözési osztálya küldött. Sejtelme sem volt szegény asszonynak, hogy
valójában távoli hozzáférést biztosított a bűnözőknek, vagyis teljesen átengedte az ellenőrzést gépe fölött.
A csalóknak ezután már könnyű dolguk volt, hiszen semmi sem állt annak útjában, hogy kitakarítsák a nő bankszámláját, közel 3,5 millió forintot zsákmányolva. Az asszony – amikor észrevette, mi történt valójában – feljelentést tett a Kapuvári Rendőrkapitányságon.
Így szűrheted ki a csalókat
A rendőrség az eset kapcsán figyelmeztet: a csalók a hatóság nevével visszaélve telefonon, e-mailben vagy SMS-ben próbálják rávenni kiszemelt áldozatukat arra, hogy letöltsön egy AnyDesk nevű alkalmazást, amelynek révén teljesen kiszolgáltatja magát, adatait és pénzét a csalóknak.
A bűnözők konkrét történetei és módszerei folyamatosan változnak, ám van pár olyan elem, amely időről időre visszatér, és amelyek ismerete segíthet abban, hogy kiszűrd a rosszindulatú megkereséseket. Ezekre érdemes odafigyelni:
- Soha ne add ki ismeretleneknek a bankkártya- és a netbanki belépési adataidat! A pénzintézetek az ügyintézés során soha nem kérik az ügyféltől ezeket az információkat, és a rendőrök sem.
- Előfordulhat, hogy a bank valóban olyan pénzmozgást észlel az ügyfél számláján, ami gyanúra adhat okot. Ilyen esetben felveszik az ügyféllel a kapcsolatot, és csak az adott tranzakcióra vonatkozóan kérnek megerősítést, hogy az teljesülhet-e, és ekkor is történik ügyfél-azonosítás.
- A valódi banki alkalmazottak telefonon soha nem adnak utasítást semmilyen átutalásra az ügyfélnek!
- Ismeretlen eredetű programot soha ne telepíts vagy tölts le a számítógépedre, telefonodra, bárki is javasolja azt! Ilyet a bankok vagy rendőrök soha nem kérnek az ügyfelektől, és arra sem kötelezik őket, hogy a netbankot használják. A csalók legtöbbször az AnyDesk vagy a TeamViewer elnevezésű applikációkkal követik el a bűncselekményeket.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés