Ide-oda utalgatja az adózók pénzét a NAV: zavart okoz a rendszer

nav pénz
Olvasási idő kb. 4 perc

Amennyire jó ötletnek tűntek az automatikus átvezetések az adószámlák között, annyira rosszul működik a rendszer: a NAV gyakorlata miatt sok utalás nem teljesül, mivel nem marad elég pénz a számlán. Ezen szeretnének változtatni a könyvelők.

Követhetetlenné vált az adók fizetésének rendszere azzal, hogy az adóhatóság bejelentés nélkül is levonhat összegeket köztartozásokra az akár más adóra szánt pénzünkből. Ezen a gyakorlaton változtatna a Minősített Könyvelők Egyesülete – adta hírül a Piac és Profit.

Nem vált be a NAV új adógyakorlata

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) évente több mint 20 ezer milliárd forintnyi adót szed be az állampolgároktól és a vállalkozásoktól. A közel hatvanféle adónemet 110 számlára kell a magyarországi adózóknak elutalniuk. Nem volt könnyű átlátni a sok számlát, ráadásul ha az egyiken túlfizetés volt, akkor külön nyomtatványon kellett kérni az átvezetést vagy a többlet kiutalását.

Ezért jó elképzelésnek tűnt az az újítás, hogy a NAV automatikusan átvezeti a pénzeket, ha látja, hogy egyik számlán többlet, a másikon hiány van. 

A gyakorlatban mégis rosszul működik a rendszer.

A NAV automatikusan átvezeti a pénzeket, így sokszor nem teljesülnek utalások
A NAV automatikusan átvezeti a pénzeket, így sokszor nem teljesülnek utalásokkrisanapong detraphiphat / Getty Images Hungary

A legnagyobb probléma, hogy nem rendeltek határidőket ahhoz, hogy mikor történhet meg az automatikus átvezetés. Hiába ellenőrzi a könyvelő, hogy van elég pénz egy adószámlán, lehet, a NAV önkényesen átvezeti azt egy másik számlára

– mutatott rá Harkai István, a Minősített Könyvelők Egyesülete (MINKE) elnöke.

Nehezen követhető a pénzek mozgása

Különösen nagyobb vállalatoknál ugyanis a könyvelők számára fontos feladat, hogy az adók befizetési határideje előtt minden egyes számlán időben ott legyen a megfelelő összeg. Ha viszont az adózók szeretnének a saját számláik között átvezetést kezdeményezni, annak 30 napos ügyintézési határideje van. Így mire az megtörténne, a NAV már le is emelhette az összeget. Így az is lehet, hogy duplán vezetik át a pénzeket.

Az automatikus átvezetés ráadásul már nem csak a NAV-nál vezetett adószámlákon lévő előírások megfizetésére használható fel, hanem más közterhekre is le tudja vonni az adóhatóság a folyószámla többletét. Ebben az a legnagyobb kihívás, hogy ezek a tartozások meg sem jelennek a NAV-os folyószámla felületen.

Sokat segítene, ha az átvezetésről kapnának az adózók értesítést, és lenne például nyolc napjuk a tartozás rendezésére, mielőtt a NAV önállóan átvezeti az összegeket, vagy ne történhessen NAV általi átvezetés egy folyamatban lévő, adózótól érkező kérelem könyveléséig

– emelte ki a szakember, aki szerint ésszerű lenne egy minimum értékhatár bevezetés is, mivel a jelenlegi rendszerben akár néhány ezer forintot is átvezethet a NAV, és már ez felboríthatja a fizetni valókat.

A MINKE hivatalosan is eljuttatta javaslatait a NAV-hoz azt remélve, hogy a könyvelők gyakorlati tapasztalatainak beépítésével sokkal hatékonyabbá tehető az adószámlák kezelése. Felvetik azt a kérdést is, hogy egyáltalán mi szükség van ennyi külön adószámlára, hiszen más országokban akár egyetlen helyre utalva is lehet az adókat rendezni. 

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek