Zöldre mosásnak (greenwashing) nevezik azt, ha egy vállalkozás olyan marketing- vagy PR-stratégiát folytat, amellyel önmagát környezetbarátnak, a környezetvédelemért felelősséget vállalónak tünteti fel, miközben a tényleges működésében nem mutathatók ki érdemi lépések e célok elérése érdekében. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) most három céggel szemben indított vizsgálatot a műanyag palackjaikon feltüntetett üzenetek megtévesztő jellege miatt – adták tudtul honlapjukon.
A műanyag palackok feliratai megtévesztőek lehetnek
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az utóbbi időben kiemelten foglalkozik az úgynevezett „zöld állításokkal”. Idén januárban publikálta piacelemzését, amely rávilágított arra, hogy sok esetben nem egyértelműek, zavarosak a zöld reklámüzenetek, a fogyasztók jelentős része pedig nincs tisztában a műanyag palackokon feltüntetett jelölések pontos tartalmával, illetve jelentésével. A versenyhivatal – a piacelemzés megállapításai alapján – számos javaslattal élt a piaci szereplők, a jogalkotó és a jogalkalmazók irányába, annak érdekében is, hogy segítse a tisztességes zöld állítások alkalmazását.
A mostani eljárásokban érintett ásványvizek és üdítős palackok címkéin és a termékeket népszerűsítő kereskedelmi kommunikációban azt állítják, hogy a palackok 100%-ban újrahasznosíthatók. Ezzel és az ehhez hasonló jelentéstartalmú állításokkal, illetve a kereskedelmi kommunikáció képi megjelenítésével valószínűsíthetően megtévesztették a fogyasztókat.
A kifogásolt reklámállítások feltehetően megalapozatlanok, a palackok környezeti előnyeinek igazolására a cégek valószínűleg nem rendelkeznek megfelelő bizonyítékkal
– hangsúlyozza a GVH.
A versenyfelügyeleti eljárások megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy az érintett vállalkozások a jogsértéseket elkövették. Az eljárások a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértések bizonyítására irányulnak. A vizsgálatok lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. A Gazdasági Versenyhivatal felhívja a figyelmet arra, hogy az ügyintézési határidőkbe nem számít be az ügyfélnek a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére való felhívásától az annak teljesítéséig terjedő időtartam.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés