Műanyag palackok miatt vizsgálódik a GVH

műanyag palackok pet
Olvasási idő kb. 3 perc

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) párhuzamosan több vállalkozással szemben is eljárást indított, mivel az ásványvizes és üdítőitalos műanyag palackok környezeti hatásaira vonatkozó, a termékek címkéin feltüntetett és egyéb kereskedelmi kommunikációjukban alkalmazott állításokkal valószínűsíthetően megtévesztették a fogyasztókat.

Zöldre mosásnak (greenwashing)  nevezik azt, ha egy vállalkozás olyan marketing- vagy PR-stratégiát folytat, amellyel önmagát környezetbarátnak, a környezetvédelemért felelősséget vállalónak tünteti fel, miközben a tényleges működésében nem mutathatók ki érdemi lépések e célok elérése érdekében. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) most három céggel szemben indított vizsgálatot a műanyag palackjaikon feltüntetett üzenetek megtévesztő jellege miatt – adták tudtul honlapjukon.

A műanyag palackok feliratai megtévesztőek lehetnek

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az utóbbi időben kiemelten foglalkozik az úgynevezett „zöld állításokkal”. Idén januárban publikálta piacelemzését, amely rávilágított arra, hogy sok esetben nem egyértelműek, zavarosak a zöld reklámüzenetek, a fogyasztók jelentős része pedig nincs tisztában a műanyag palackokon feltüntetett jelölések pontos tartalmával, illetve jelentésével. A versenyhivatal – a piacelemzés megállapításai alapján – számos javaslattal élt a piaci szereplők, a jogalkotó és a jogalkalmazók irányába, annak érdekében is, hogy segítse a tisztességes zöld állítások alkalmazását.

Ezek a műanyag palackok sem teljes mértékben újrahasznosíthatók a GVH gyanúja szerint
Ezek a műanyag palackok sem teljes mértékben újrahasznosíthatók a GVH gyanúja szerintArtMarie / Getty Images Hungary

A mostani eljárásokban érintett ásványvizek és üdítős palackok címkéin és a termékeket népszerűsítő kereskedelmi kommunikációban azt állítják, hogy a palackok 100%-ban újrahasznosíthatók. Ezzel és az ehhez hasonló jelentéstartalmú állításokkal, illetve a kereskedelmi kommunikáció képi megjelenítésével valószínűsíthetően megtévesztették a fogyasztókat.

A kifogásolt reklámállítások feltehetően megalapozatlanok, a palackok környezeti előnyeinek igazolására a cégek valószínűleg nem rendelkeznek megfelelő bizonyítékkal

– hangsúlyozza a GVH.

A versenyfelügyeleti eljárások megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy az érintett vállalkozások a jogsértéseket elkövették. Az eljárások a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértések bizonyítására irányulnak. A vizsgálatok lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. A Gazdasági Versenyhivatal felhívja a figyelmet arra, hogy az ügyintézési határidőkbe nem számít be az ügyfélnek a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére való felhívásától az annak teljesítéséig terjedő időtartam.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Ezt olvastad már?

Érdekességek