Amit a hurrikánról feltétlenül tudni kell
Az Atlanti-óceán hurrikánszezonja hivatalosan júniustól novemberig tart. A trópusi viharok legtöbbször Afrika fölött képződnek, majd az Atlanti-óceán fölött fokozódnak hurrikánná, melyek kialakulásának fontos feltétele a tenger felszínének, illetve az óceán felső vízrétegeinek magas hőmérséklete mellett a viszonylag állandó magasságokban fújó szelek. A 39 mérföld/órás sebesség elérésekor a trópusi viharnak a National Hurricane Center az ábécében soron következő kezdőbetűvel nevet ad, majd a következő szint elérésekor átminősül hurrikánná. Évente átlagosan 15 nevesített trópusi viharral lehet számolni, amelyből nagyjából 8 válik hurrikánná, s azoknak is csak mintegy a fele lesz igazán veszélyes. Ezek a komolyabbak 110 mérföld/órás sebességgel, vagy még gyorsabban csapnak le, 1-től 5-ig skálázzák őket, 5-tel jelölve a legveszélyesebbeket. 3-as besorolás felett azonban már komoly következményekkel kell minden esetben számolni…
A mostani, Floridára lecsapó Ian hurrikán először a nyugati parton 4-es kategóriájúként csapott le, legkevesebb 100 ember halálát okozva, majd Dél-Karolinában ért partot, ahol újabb heves esőzéseket okozott.
Ilyen volt mindez belülről…
A magyar átélők először az időjárás-jelentésből értesültek, akkor még csak egy trópusi vihar közeledtéről, majd már 1-es kategóriájú hurrikánról kezdtek beszámolni a híradások, később pedig már minden hírcsatorna, tévéállomás, sms-információ az egyre közeledő, veszélyes hurrikán éppen aktuális állapotáról tájékoztatta a lakosságot.
Az összes lehetséges fórumon igyekeztek felhívni a figyelmet a veszélyekre és a potenciálisan szükségessé váló óvintézkedésekre.
Hosszabb távon kint tartózkodó honfitársaink elbeszéléséből tudjuk, hogy ilyenkor az érintett várost különböző betűjelzésű zónákra osztják. A-val jelölik a legveszélyeztetettebb zónákat, ahol az evakuálás kötelező, B betűjelzésnél a lakosok maguk dönthetnek arról, hogy elhagyják-e ideiglenesen otthonaikat, de megkülönböztetnek még érintettség szerint C és D zónákat is.
Mi a teendő?
A nyugati part egyik legnagyobb városában, Tampában tartózkodó fiatal magyar pár a National Hurricane Center előrejelzései alapján meghozott kormányzati határozat kiadásakor éppen azon a részen lakott, amely a figyelmeztetések szerint A jelzés alá esett. Elmesélték, hogy ilyenkor minden A zónás lakosnak össze kell szednie, amit magával tud vinni egy bőröndben vagy az autójában, a többi ingóságot kénytelen maga mögött hagyni otthonában, és megtörténik a kötelező evakuálás.
Mivel az érvényben lévő törvények alapján a hotelek lakosainak épségéért a szálloda felelős, ilyenkor sokan választják azt a megoldást, hogy a lakhelyükhöz közel eső, de már biztonságos távolságban lévő hotelekben keresnek menedéket. Ezek ilyenkor rendre meg is telnek, mint megtudjuk tudósítóinktól, akik azt is elmondták, most szerencsétlenségükre sokan a közeli Orlando szállodái közül választottak maguknak ideiglenes lakhelyet, s az előrejelzések dacára a vihar éppen arrafelé haladt el, míg Tampát viszonylag kevésbé érintette.
Biztosítás
Floridában a lakás- és vagyonbiztosítások kötését alapvetően meghatározza a gyakori fenyegetettség. Szemtanúink sok helyi lakossal beszélgettek erről a szállodákban, akiktől több érdekességet is megtudtak:
- 10 évente tetőt kell cserélni.
- Ha a garázs ajtaja nem felel meg a biztosító követelményeinek, a garázsban kárt szenvedett gépjárműre nem fizet a biztosító.
- Arrafelé nagyon sok családnak van lakókocsija, amelyet előszeretettel tartanak a kertben, de az ott tárolt járművek károsodásáért egyáltalán nem vállal felelősséget a biztosító.
A látvány
A vízen erősödő, a szárazföld fölött visszább szelídülő hurrikánok a partokon lecsapódva igen komoly károkat tudnak okozni, melyek látványa, főleg élőben végignézve, meglehetősen felkavaró. Ilyen például az utcákon az áradás vízében úszó krokodilok látványa, vagy a nagy vízárral az utcákra sodródó hajók képe, amiket előbb bemos a vízáradat a város területére, majd annak leapadásakor autók, kisebb bódék tetején fennakadva találják őket.
Áradás
Sokan nem számolnak a hurrikán utóéletéhez tartozó áradásokkal, amelyek a vihar okozta közvetlen veszély elmúltával még mindig nagy károkat és veszélyes helyzeteket tudnak előidézni. Ez a helyzet szinte még napjainkban is, amikor, jó néhány nappal a hurrikán elvonulta után, az autópályák egy része még mindig víz alatt áll. A Dívány olvasóit a történtekről szemtanúként, átélőként tájékoztató magyar házaspár például Miamiból Tampába visszatérve a még mindig teljesen víz alatt álló, a félsziget nyugati oldalán futó autópályák helyett csak a keleti oldal autópályáit tudta használni még egy héttel a hurrikán lecsapása után is.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés