A Fiskars vállalatot 1649-ben alapította egy holland kereskedő a márkának nevet adó Fiskars faluban: a cég ma a legrégebbi magántulajdonban lévő vállalatok egyike Finnországban. Krisztina svéd királynő adott engedélyt számára öntöttvas és kovácsoltvas termékek, úgymint szegek, drótok, kapák gyártására.

Anyja meg akarta ölni, csak mert lánynak született
Tovább olvasom1822-ben egy finn gyógyszerész felvásárolta a faluval együtt a gyárat, és evőeszközök, ollók gyártására állt rá. A szabóolló ekkor még nehéz vaseszköz volt, egy szabó nagyjából egyhavi keresetét áldozta megvásárlására. A Fiskars narancssárga ollójának története egyúttal az olló demokratizálódását is jelentette.
A műanyag ollók feltalálása
A Fiskars egykor minőségi fémollók kovácsolásáról volt ismert, amelyeket ruhák szabásához és bútorok kárpitozásához használtak. Ezek a szerszámok meglehetősen súlyosak voltak és nehézkes volt a használatuk, mesélte Jay Gillespie, a Fiskars marketingért felelős alelnöke.
Ez az 1960-as években változott meg, amikor a műanyag egyre népszerűbbé vált. A Fiskars ezt a szívós, de könnyű anyagot kezdetben asztallapok és edények készítéséhez használta, de a vállalat egyik ipari formatervezője, Olof Bäckström megérezte benne a lehetőséget.
A műanyag felhasználásával megalkotott egy súlyban határozottan könnyebb ollót, melynek nyele a kézhez igazodóan ívelt, így a használata is könnyebbé vált.
Ez a módosítás hozzájárult az olcsóbb előállítási költséghez is, így az olló tömegek számára is megfizethetővé vált.

Véletlenül lett narancssárga a Fiskars olló színe
A Fiskars piackutatást végzett, hogy meg tudja határozni, milyen színűre tervezze az olló nyelét. A Fiskamin termékcsaládban használt színválaszték sikeres volt, ezért volt értelme megkérdezni a potenciális vásárlókat, hogy milyen színeket szeretnének látni. A fogyasztók visszajelzései három kívánt színváltozatot emeltek ki: fekete, zöld vagy piros.
Bäckström, aki maga is a fekete irányába hajlott, elkészíttette a prototípusok öntőformáját, amelyeket egy munkatársi értekezleten kívánt bemutatni, hogy véglegesen megszavazzák a termék színét.
A gépkezelő a fröccsöntő gépbe helyezte a formát, ugyanabba a gépbe, amely korábban a Fiskamin termékeket, akkor épp egy gyümölcscentrifuga alapját gyártotta. A fröccsöntő gép tartályában maradt némi narancssárga műanyag, amit nem akartak elpazarolni, ezért a döntés spontán született meg: a prototípust narancssárga verzióban is bemutatják a többi szín mellett.
Az ülésen egyértelmű sikert aratott a véletlenszerűen választott szín, szembemenve a piackutatás eredményeivel, megszavazták a narancssárga színt az ollónak.
Évek teltek el a sikerig
A prototípus ugyan 1961-ben elkészült, de az olló csak hat évvel később került a piacra, miután egy speciális köszörülési technikát is kifejlesztettek a sorozatgyártáshoz. Miután 1967-ben gyártásba került, egyből óriási sikert aratott. A Fiskamin termékcsoporttal ellentétben az olló meghódította a világot. Eljutott az Egyesült Államok partjaira, ahol a kereslet olyan nagy volt, hogy a Fiskars az 1970-es években kénytelen volt felhúzni egy amerikai gyárat is.
Több mint 300 éves fennállása után a Fiskars ezzel az egyetlen termékével, kevesebb mint egy évtized alatt globálisan ismert névvé vált.
Nevük nemcsak a kiváló minőségű ollóval, hanem a markolatok élénk narancssárga színével is erősen összekapcsolódott, amely a véletlennek, de még inkább a finnek híresen takarékos hozzáállásának köszönhető.

Magadnak, a bolygónak és a rászorulóknak is segíthetsz egy csapásra, ha igyekszel megszüntetni az élelmiszer-pazarlást, és megmented a maradékot.
Tovább olvasomA mai napig ők gyártják a világ legkelendőbb ollóit, amelyekből világszerte több mint egymilliárd darabot adnak el, csak az Egyesült Államokban a háztartások közel kétharmada rendelkezik Fiskars márkával ellátott termékkel. Az évek során az alapterméknek számító olló apró tervezési finomításokon esett keresztül, a nyél és a penge geometriáján finom változtatásokat eszközöltek, és a karbantartás érdekében egy csavarral egészítették ki a csuklót. De összességében a mai változat alig különbözik az első tömeggyártott példánytól.

Ha nincs a világháború és a szesztilalom Amerikában, akkor lehet, hogy ma sokkal kevesebb csokoládét ennénk.
Tovább olvasom
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés