A problémára most egy brit férfi, Jim Bassett hívta fel a figyelmet, aki mindössze 12 000 kilométert tett meg vadonatúj Volkswagen ID.3 autójával, amikor kiderült, hogy annak hátsó abroncsai máris cserére szorulnak.
Sok tulajdonos nincs tisztában a problémával
A férfi a szervizben tudta meg, hogy a hátsókerék-meghajtású elektromos autóknál általános probléma, hogy a gumik hamarabb elkopnak. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy az elektromos járművek a hagyományos autókhoz képest nagyobb súllyal rendelkeznek.
Nehéz akkumulátorai miatt az autó körülbelül 1800 kilót nyom – ugyanannyit, mint egy Jeep Wrangler 4x4.
„Elég öreg vagyok, egész életemben voltak autóim, de soha nem kellett ilyen korán gumit cserélnem. Meglepett, mert tapasztalataim szerint 12 ezer kilométer megtétele után a gumik szinte még újnak számítanak” – adott hangot megdöbbenésének a 80 éves úr, aki elvitte autóját egy másik gumiszervizbe is, de ott szintén azt mondták neki, hogy mindkét hátsó abroncsa cserére szorul.
Sőt, azóta kiderült, hogy az első gumikat is cserélni kellene, így azok sem húzták sokkal tovább, mint a hátsók. Nem ő az egyedüli, akit hideg zuhanyként ért az elektromos autók gumiabroncsainak rövid élettartama. Az interneten több autótulajdonos is hasonló tapasztalatokról számolt be.
Ezért kopik el gyorsabban az elektromos autók gumiabroncsa
Az elektromos autók abroncsainak fokozott terhelése, illetve kopása az extra súly és a nagyobb forgatónyomaték eredménye. A Tyresafe brit közeledésbiztonsági szervezet szerint a nagy teljesítmény és a nagyobb tömeg kombinációja a nehezebb járművek esetében azt jelenti, hogy amikor a sofőr tempósan gyorsít, a gumik óriási igénybevételnek vannak kitéve.
Küzdenek azért, hogy tapadjanak az úton, és ne pörögjenek ki.
A gyártók ezért gyakran azt tanácsolják a sofőröknek, hogy a gumiabroncsok élettartamának meghosszabbítása érdekében bánjanak csínján a gázzal. A Volkswagen szintén azt közölte, hogy a vezetési stílus kulcsfontosságú tényező, ami befolyásolja a gumiabroncsok kopását. „A legfontosabb tényező a jármű vezetési módja, a hirtelen kanyarodás, fékezés és gyorsítás például nagyobb kopást okozhat, mint a kíméletes vezetés” – mutatott rá a gyártó.
A közlés szerint a kopás mértékét emellett az útfelület típusa és hőmérséklete, valamint a gumiabroncs nyomása is befolyásolja, csakúgy, mint a jármű által viselt teher.
Akár 50 százalékos is lehet a különbség
A Michelin gumiabroncsgyártó úgy kalkulált, hogy a hagyományos abroncsok körülbelül 20 százalékkal gyorsabban kopnak el az elektromos járműveken, míg a Goodyear 50 százalékosra tette a különbséget.
Az Epyx technológiai cég tavalyi kutatása pedig azt állapította meg, hogy az elektromos járművek gumiabroncsai mintegy 10 ezer kilométerrel korábban használódnak el. Miközben az elektromos autóknál az első gumiabroncscserére
átlagosan 28,9 ezer kilométer megtétele után kerül sor, addig a benzines és dízelautóknál 39,1 ezer kilométerről beszélhetünk – olvasható ki az adatokból.
A gumiabroncsgyártók közben folyamatosan dolgoznak olyan termékek fejlesztésén, amelyek alkalmasabbak lehetnek a nehezebb elektromos járművekkel való közlekedésre, ám ezek a tulajdonosok számára magasabb költséggel járhatnak.
A problémáktól függetlenül az elektromos járművek tulajdonosai általában nem bánják meg döntésüket: több mint 90 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy soha nem ülne vissza egy hagyományos benzines vagy dízelautóba.
Az elektromos autók nagyobb súlya közlekedésbiztonsági szempontból is kockázatot jelenthet. Erről itt olvashatsz bővebben.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés