Így teszi tönkre a telefonod az állandó GPS-ezés

GettyImages-1182334814
Olvasási idő kb. 3 perc

Sokan a szélvédőre vagy a szellőzőrácsra erősítve használják mobiljukat az autóban, hogy vezetés közben jobban lássák a GPS-alkalmazások képét, ám ez könnyen visszaüthet a kánikula idején.

Mint minden készüléknek, a mobiltelefonoknak is van egy üzemi hőmérséklet-tartománya, amelyen belül megfelelően tudnak működni. Ez a gyártók szerint általában –40 és 80 Celsius-fok közé esik, ami viszonylag tág határnak tűnik. Normál körülmények között az is, de a GPS funkció használata a hőségben szélsőséges helyzetet teremthet.

Milyen problémákat szülhet az GPS-ezés az autóban?

Ha menet közben navigálásra használod a telefonod, az már önmagában is egy akkumulátor- és processzorigényes művelet, amitől nemcsak felmelegszik, hanem gyorsabban merül. Erre általában az a reakció, hogy az ember feldugja tölteni a mobilt a szivargyújtóra, ami azonban nem túl szerencsés megoldás.

A szélvédőre rögzített mobil könnyen túlmelegedhet az autóban a GPS használata közben
A szélvédőre rögzített mobil könnyen túlmelegedhet az autóban a GPS használata közbenRostislav_Sedlacek / Getty Images Hungary

Ha töltés közben használod a telefont, azzal egy újabb hőgerjesztő folyamatot indítasz be, így rendkívüli módon megemelkedhet a készülék belső hőmérséklete, amire a tűző napsugarak melegítő hatása is rátesz egy lapáttal.

Extrém esetnek tűnik, mégsem annyira ritka, hogy a hőtermelődés kisebb-nagyobb mértékben megolvasztja a forrasztásokat.

Lehet, hogy ez nem is azonnal, hanem csak napokkal, hetekkel később okoz problémát, amikor az elgyengült illesztés valami miatt megszakad, vagy kontakthibás lesz, így nem is jössz rá, hogy mi áll a háttérben.

Miért nem tesznek ellene a mobilgyártók?

Valójában már a gyártók is felismerték, hogy az ajánlások és a valós használati szokások nem feltétlenül esnek egybe, így például senki nem fog megállni telefont tölteni útközben. Éppen ezért készülékeiket különböző hővédelmi mechanizmusokkal látják el.

Első lépésként, amikor a belső szenzor érzékeli a hőfejlődést, korlátozza a processzor működését. Ezt könnyű észrevenni, mert borzasztóan lelassul tőle a telefon. Aztán, ha eljön az a pont, hogy a maghőmérséklet kritikussá válik, az operációs rendszer inkább letilt, és kikapcsolja a készüléket, hogy elkerülje a komolyabb károsodást.

A töltés csak tovább ront a helyzeten
A töltés csak tovább ront a helyzetendotdotred / Getty Images Hungary

És mit tehetek én?

Védelmi mechanizmusok ide vagy oda, nem érdemes túlfeszítened a húrt, hiszen a mobil akkumulátora egy érzékeny szerkezet, amely az extrém hőhatástól robbanásveszélyessé válhat. Forgács András, az Emlékmentő mobiladatmentés vezetője a túlmelegedés elkerüléséhez a következőket javasolja:

  • Állítsd le a háttérben futó alkalmazásokat, ha GPS-ezel.
  • Ahelyett, hogy a szivargyújtóra dugnád, lehetőség szerint még indulás előtt töltsd fel a mobilod, a hosszabb utak során pedig tarts egy kis szünetet, és közben csatlakoztasd a töltőre.
  • Ne hagyd a bekapcsolt telefont az autóban, amíg strandolni mész, hiszen a tűző napon akár 60-70 fok is lehet az utastérben, ami túlhevítheti (még akkor is, ha a kesztyűtartóban van, ahol nem éri közvetlen napsütés).

Még valami! Ha úgy használod a mobilod, hogy repedt a kijelzője, akkor számolj vele, hogy felhevült állapotában a legkisebb mechanikai behatástól, vagy a klíma által okozott hősokktól is tovább repedhet.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Ezt olvastad már?
Érdekességek