Hiába jogos a kártérítési igény, ebben az esetben nem fizet a MÁV: kevesen tudják

karteritesi-igeny (2)
Olvasási idő kb. 3 perc

Egyre több a vonatkésés, ami miatt akár kártérítés is járhat az utasoknak, azonban hiába a jogos igény, bizonyos esetekben nem kell azt azonnal kifizetnie a MÁV-nak.

A vonatok késése szinte örök probléma, de a nyáron kifejezetten sokan jutottak el késedelmesen a célállomásukra. Az Üzletem.hu Jagusztin Tamást, a Pest Vármegyei Főügyészség osztályvezető ügyészét kérdezte az utasok jogairól késések esetén.

Ilyenkor nyújthatsz be kártérítési igényt

Jogi értelemben szerződés jön létre az utas és a vasúti szolgáltató között azzal, amikor az utas megvásárolja a menetjegyet vagy a bérletet. Sokan nem tudják, de nem számít késésnek, ha az utas vonatkimaradás esetében 180 percen, a vonat késése esetén 30 percen belül megérkezik a célállomására.

Ebben az esetben nem kell kifizetnie a MÁV-nak a kártérítési igényt
Ebben az esetben nem kell kifizetnie a MÁV-nak a kártérítési igénytElena Noviello / Getty Images Hungary

Ha a vonat a nyílt pályán akadt el és 60 percnél hosszabb ideig áll ott, akkor a vasúti társaságnak térítésmentesen fel kell ajánlania az utasok elszállítását a vonattól a vasútállomásra, a szolgáltatás eredeti vasútállomástól eltérő kiindulási helyére vagy a végső célállomására, amennyiben az időben és fizikailag lehetséges, vagy a lehető legrövidebb időn belül alternatív személyszállítási szolgáltatást kell leszerveznie.

Forgalmi akadály esetén a vasúti társaság köteles a továbbutazni kívánó utast a kézipoggyászával együtt a célállomásra – vagy ha az utas úgy akarja, akkor az indulási állomásra – szállítani.

Ha a forgalmi akadály miatt ő az utazás befejezése mellett dönt, a vasúti társaságnak kezelési költség felszámítása nélkül vissza kell fizetni a megfizetett és a ténylegesen megtett útra eső menetdíj különbözetét.

Ehhez szükséges a vasúti társaság ügyeletes alkalmazottja vagy a vonat jegyvizsgálója által kiállított igazolás.

Ekkor nem fizet a MÁV

A felár megfizetésével igénybe vett vonat késése esetén átalány-visszatérítésre jogosult az utas. Ennek a mértéke:

  • 30–119 perc késéssel történő érkezés esetén a menetjegy árának 25 százaléka;
  • 120 perc vagy annál nagyobb késéssel történő érkezés esetén a menetjegy árának 50 százaléka.

Azonban, ha az átalány-kártérítés számított összege nem haladja meg az 1000 forintot, azt a vasúttársaság nem köteles kifizetni. Ez pedig gyakorta előfordulhat, ha nem hosszú utakról beszélünk. Azonban ugyanazon személy több, egyenként 1000 forintot meg nem haladó kártérítését ki kell fizetni, amint összegük meghaladja az 1000 forintot.

A kártérítési igényhez csatolni kell eredeti menetjegyet, illetve annak felárbizonylatát.

Az esetről érdemes igazolást kérni az érkezési állomás ügyeletes alkalmazottjától vagy a jegyvizsgálótól. Belföldi forgalomban a területi érvényességű bérlettel történő utazás esetén az átalány-kártérítés alapja a bérlet árának az érvényességi időszakában az egy napra eső rész fele.

Nem kaphat átalány-kártérítést az, akit a késésről a jegyvásárlást megelőzően tájékoztatták, vagy ha az utazásnak másik szolgáltatással vagy kerülő útirányon történő folytatása következtében a késés a 30 percet nem haladja meg.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek