Az ismerkedés nehéz, a kapcsolatteremtés pedig még nehezebb. Mindegy, hogy egy új partnert keresve randizgatsz, vagy egy friss munkahelyen szeretnéd minél hamarabb megtalálni a közös hangot a kollégáiddal, a legtöbb ember kissé szorong, ha ismeretlenekkel szeretne egy hullámhosszra kerülni. Persze rengeteg remek pszichológiai trükk létezik arra, hogy miként könnyíthetjük meg a saját dolgunkat az első randik alkalmával, vagy hogy minél jobban elősegítsük az új kollégák befogadó felénk fordulását. Azonban nem csak ez a két csoportos szociális szféra létezik, amelyben elkelhet a szakértői segítség. Az üzleti találkozók, lakógyűlések és szülői értekezletek alkalmával is kialakulhat kínos feszengés, ami nem segíti a konstruktív jelenlét kialakulását – erre kínál megoldást Szirtesi-Nagy Réka tréner, megoldásfókuszú coach, mediátor, a DFT szervezetfejlesztési igazgatója.
A jégtörés módszere jobban aktivizálja a hallgatóságot
A Covid óta az online meetingek még jobban elszaporodtak, akár a magánszférában, mint amilyen egy szülői értekezlet, akár a munka világában, például a rendszeres megbeszélések alkalmával. Sokan tapasztalják viszont, mind résztvevőként, mind előadóként, hogy sokkal nehezebb bevonni az otthonról videóchatelő embereket, mint a személyes találkozókon. Azonban Szirtesi-Nagy Réka szerint nem kell felhagyni az online térben megrendezett hivatalos és félhivatalos összejövetelekkel, csupán változatosabbá, izgalmasabbá kell tenni a kommunikációt.
A „jégtörés” technika kifejezetten hatásos figyelemfelkeltő, feszültségoldó, a hallgatóságot aktivizáló gyakorlat. A meeting elején egy akár 2-3 perces jégtörés is majdhogynem csodákra képes, és még az értékes időt sem rabolja el. Egy egyszerű játékos feladatra rögtön mindenki felkapja a fejét, ráadásul segíthet kimozdítani mindenkit a megszokott mókuskerékből, miután akár napok óta hozzájuk sem szólt senki. Több megközelítés is létezik, mindenki ízlése szerint szemezhet belőlük, akár a DFT honlapjára feltöltött ingyenesen elérhető e-bookból is.
1. Különleges tárgy
Megkérhetjük a hallgatóságot, hogy mutassanak meg valamilyen különleges tárgyat a környezetükből. Ezzel lehetőségük nyílik arra, hogy azt a személyesebb oldalukat is megmutassák, amit a kamera és a meeting rövid ideje nem tesz egyébként lehetővé. (Ráadásul ki ne lenne kíváncsi arra, hogy mások mivel rukkolnak elő és miért?)
2. Különleges történet, kérdés vagy szám
A különleges kérdésfeltevés, történetmondás vagy akár egy szám bemondása a találkozó elején megragadhatja a figyelmet. Sokan úgy kezdenek bele a meetingbe, hogy arra invitálják a hallgatóságot, tippeljék meg, hogyan fog kapcsolódni az összejövetel témájához a bemondott szám. Így a figyelmük legalább addig fennmarad, amíg a rejtély meg nem oldódik.
3. Párokba rendezés
Ha párokba rendezzük a hallgatókat, és arra kérjük őket, hogy vitassák meg egymás között az adott problémát, témát, akkor rögtön kénytelenek aktivizálódni. Ugyan nem fogja őket hallani az egész csoport, mégis azt érezhetik, számít a véleményük, és a témához is közelebb kerülhetnek.
Nem csak a találkozó elején, a végén is előkaphatjuk a jégcsákányt
Szirtesi-Nagy Réka szerint a jégtörésnek a meetingek végén is fontos szerepe van. Segít keretet adni a beszélgetésnek, és nagyszerű lehetőséget teremt az elhangzottak összegzésére, és a leszűrt tanulságok alapján érdemes elvégzendő célokat kitűzni, amelyeket a következő gyűlésig kellene megcsinálni. Így a szó nem száll el, hanem foganatja is lesz.
„Ilyenkor (a meeting végén) meg lehet kérdezni a résztvevőket, miért volt számukra hasznos az az egy óra, mi az az egy dolog, amit elmondanának a vezérigazgatónak, ha találkoznának vele a folyosón. Ezt pedig mindenkinek egyszerre kell beírnia a chatablakba, így ismét mindenki aktivizálódik” – mondta Szirtesi-Nagy Réka.
Legyünk kreatívak, és zökkentsük ki egymást a munka végtelen mókuskerekéből, legalább a meetingek elején, szép eredményeket hozhat.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés