A változásra egyik olvasója példáján keresztül a Totalcar hívta fel a figyelmet. A János névre hallgató férfi annak tudatában közlekedett a német utakon, hogy abroncsa téli guminak minősül. Egy közúti ellenőrzés során azonban a rendőrök felhívták a figyelmét, hogy október elején megváltozott a jogszabályi környezet, és helyszíni bírságot szabtak ki rá.
Bírság jár a korábban elfogadott négy évszakos gumik miatt
Az autós portál emlékeztet, hogy 2024-re a téli szezonban eladott új abroncsok közel negyede már négy évszakos gumi. Akik viszont 2018 előtt váltottak erre a megoldásra, és rendszeresen autóznak nyugaton, azoknak idén erősen ajánlott új abroncsokra váltaniuk.
János példájának megértéséhez fontos tudni, hogy Németországban a közlekedési és időjárási helyzettől függően, vagyis havas, jeges, latyakos, csúszós úton, havas eső és fagypont alatti hőmérséklet esetén kötelező a téli gumi használata. A magyar autós tisztában is volt ezzel, ám mivel úgy tudta, hogy technikailag ilyen abronccsal közlekedik, nem aggódott emiatt.
Hiába bizonygatta azonban a rendőröknek, hogy 2017-es DOT számú, M+S (Mud+Snow: Sár+Hó) jelölésű négy évszakos gumijai rendelkeznek a téli gumikhoz előírt minősítéssel, azok felvilágosították, hogy a fent említett jogszabályváltozás miatt
abroncsai Németországban már nyári guminak számítanak.
Az Európai Unióban 2018. január elsejével változtak meg a téli gumik jelölései. Emiatt jogi értelemben már csak a három hegycsúcsos szimbólummal ellátott abroncsok tekinthetők téli guminak, az M+S jelölést pedig nem fogadják el a hatóságok. Utóbbiakat már 2018 januárjában kivezették a piacról, a 2017. december 31-éig vásároltakat viszont türelmi idő gyanánt 2024. október elsejéig még elfogadták téli gumiként.
A moratórium azonban idén lejárt, már csak a "hegycsúcs" jelöléssel is rendelkező négy évszakos abroncsok használhatóak télen.
Aki ezzel nem számol, és a régi szabvány szerinti négy évszakos gumit használ, azt Németországban 60 euróig (ami kb. 25 ezer forintnak felel meg) terjedő bírsággal sújthatják.
Itthon nem büntetnek miatta
„Magyarországon nem kötelező a téli gumi használata” – közölte a Dívány kérdésére az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata.
Az autós még abban az esetben sem vét a hatályos törvények ellen, ha télen nyári gumival szenved balesetet.
A minimum profilmélységet el nem érő, sérült vagy szakadt abroncsok miatt ugyanakkor kiróható büntetés, de az elhasznált állapot nem függ a gumi évszak-megfelelőségétől. A hatályos szabályozás alapján a gumiabroncsok profilmélysége nem lehet kevesebb 1,6 milliméternél, ám a téli gumik esetében a megfelelő tapadás érdekében legalább 4 milliméteres bordázat ajánlott.
Érdemes tisztában lenni azzal is, hogy ha a szakértői véleményre támaszkodva a kötelező biztosító úgy ítéli meg, hogy 4 mm-nél kisebb profilmélységű gumiabroncsok is szerepet játszottak egy balesetben, megpróbálhatja behajtani a kifizetett kártérítést. A CASCO esetében pedig a biztosító bizonyos időszakban – például november és február között – előírhatja a téli gumi használatát. Ha az autós mégis nyári gumival szenved balesetet, a biztosító mentesül a kár kifizetése alól.
Hiába nem kötelező Magyarországon a téli gumi, a biztosítok saját belső szabályrendszere olyan feltételeket is megkövetelhet, amit például a KRESZ nem ír elő.
Nagy veszélyben vagy, ha nem megfelelő gumival közlekedsz
Az ORFK lapunknak küldött tájékoztatása szerint téves az a nézet, hogy a téli gumiabroncsot csupán akkor kell felszereltetni, amikor az első hó leesik. A csere ideje ugyanis már akkor elérkezik, amikor a napi középhőmérséklet tartósan 7°C alatt marad.
„A téli gumiabroncs többek között a gumi összetételében is más, mint a nyári, így nagyobb tapadást biztosít az aszfaltburkolaton. A megfelelő mintázat és mélység teszi lehetővé, hogy gyorsabban elvezeti a havat, latyakot vagy vizet, így segítve elő az aszfalthoz történő közvetlenebb kapcsolatot” – írták.
Azon túl, hogy az évszaknak megfelelő abroncsot használnak, ellenőrizzék azokat rendszeresen, és tartsák be a gépjármű gyártójának utasításait a guminyomásra vonatkozóan!
A közlés szerint a téli közlekedésben a fék használatát is át kell értelmezni: csúszós felületű aszfalton a sebességet kisebb fékezésekkel, és alacsonyabb sebességi fokozatba váltással lehet biztonságosan csökkenteni.
De mi a helyzet a négy évszakos abroncsokkal? A tapasztalatok azt mutatják egy jó minőségű termék jobb télen, mint egy nyári gumi, és nyáron, mint egy téli gumi, ami fordítva is igaz lehet – legalábbis, ha nem a csúcskategóriát nézzük. Általánosságban elmondható, hogy
jól megfontolt választással használati, vagy közlekedésbiztonsági hátrány nélkül, az autó képességvesztése nélkül is lehet autózni négy évszakos abroncsokkal – a megfelelő használati viszonyok között a megfelelő autóval.
Arról, hogy milyen fontossággal bír a gumiabroncsok nyomásának rendszeresen ellenőrzése, ebből a cikkünkből tájékozódhatsz részletesebben.