Több tízezres bírságot kaphatsz, ha ilyen gumit használsz

birsag-gumi-1040459842
Olvasási idő kb. 6 perc

Egyes négy évszakos gumiabroncsok már nem rendelkeznek a téli gumikhoz előírt minősítéssel, így jogilag nyári guminak számítanak, ami miatt Németországban járva megbírságolhatnak a rendőrök.

A változásra egyik olvasója példáján keresztül a Totalcar hívta fel a figyelmet. A János névre hallgató férfi annak tudatában közlekedett a német utakon, hogy abroncsa téli guminak minősül. Egy közúti ellenőrzés során azonban a rendőrök felhívták a figyelmét, hogy október elején megváltozott a jogszabályi környezet, és helyszíni bírságot szabtak ki rá.

Bírság jár a korábban elfogadott négy évszakos gumik miatt

Az autós portál emlékeztet, hogy 2024-re a téli szezonban eladott új abroncsok közel negyede már négy évszakos gumi. Akik viszont 2018 előtt váltottak erre a megoldásra, és rendszeresen autóznak nyugaton, azoknak idén erősen ajánlott új abroncsokra váltaniuk.

A német utakon kötelező a téli gumi használata
A német utakon kötelező a téli gumi használataFeifei Cui-Paoluzzo / Getty Images Hungary

János példájának megértéséhez fontos tudni, hogy Németországban a közlekedési és időjárási helyzettől függően, vagyis havas, jeges, latyakos, csúszós úton, havas eső és fagypont alatti hőmérséklet esetén kötelező a téli gumi használata. A magyar autós tisztában is volt ezzel, ám mivel úgy tudta, hogy technikailag ilyen abronccsal közlekedik, nem aggódott emiatt.

Hiába bizonygatta azonban a rendőröknek, hogy 2017-es DOT számú, M+S (Mud+Snow: Sár+Hó) jelölésű négy évszakos gumijai rendelkeznek a téli gumikhoz előírt minősítéssel, azok felvilágosították, hogy a fent említett jogszabályváltozás miatt

abroncsai Németországban már nyári guminak számítanak.

Az Európai Unióban 2018. január elsejével változtak meg a téli gumik jelölései. Emiatt jogi értelemben már csak a három hegycsúcsos szimbólummal ellátott abroncsok tekinthetők téli guminak, az M+S jelölést pedig nem fogadják el a hatóságok. Utóbbiakat már 2018 januárjában kivezették a piacról, a 2017. december 31-éig vásároltakat viszont türelmi idő gyanánt 2024. október elsejéig még elfogadták téli gumiként.

A moratórium azonban idén lejárt, már csak a "hegycsúcs" jelöléssel is rendelkező négy évszakos abroncsok használhatóak télen.

Aki ezzel nem számol, és a régi szabvány szerinti négy évszakos gumit használ, azt Németországban 60 euróig (ami kb. 25 ezer forintnak felel meg) terjedő bírsággal sújthatják.

Az ilyen négy évszakos gumik használói nyugaton bírságot kaphatnak
Az ilyen négy évszakos gumik használói nyugaton bírságot kaphatnakherstockart / Getty Images Hungary

Itthon nem büntetnek miatta

„Magyarországon nem kötelező a téli gumi használata” – közölte a Dívány kérdésére az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata.

Az autós még abban az esetben sem vét a hatályos törvények ellen, ha télen nyári gumival szenved balesetet.

A minimum profilmélységet el nem érő, sérült vagy szakadt abroncsok miatt ugyanakkor kiróható büntetés, de az elhasznált állapot nem függ a gumi évszak-megfelelőségétől. A hatályos szabályozás alapján a gumiabroncsok profilmélysége nem lehet kevesebb 1,6 milliméternél, ám a téli gumik esetében a megfelelő tapadás érdekében legalább 4 milliméteres bordázat ajánlott.

Érdemes tisztában lenni azzal is, hogy ha a szakértői véleményre támaszkodva a kötelező biztosító úgy ítéli meg, hogy 4 mm-nél kisebb profilmélységű gumiabroncsok is szerepet játszottak egy balesetben, megpróbálhatja behajtani a kifizetett kártérítést. A CASCO esetében pedig a biztosító bizonyos időszakban – például november és február között – előírhatja a téli gumi használatát. Ha az autós mégis nyári gumival szenved balesetet, a biztosító mentesül a kár kifizetése alól.

Hiába nem kötelező Magyarországon a téli gumi, a biztosítok saját belső szabályrendszere olyan feltételeket is megkövetelhet, amit például a KRESZ nem ír elő.

Nagy veszélyben vagy, ha nem megfelelő gumival közlekedsz

Az ORFK lapunknak küldött tájékoztatása szerint téves az a nézet, hogy a téli gumiabroncsot csupán akkor kell felszereltetni, amikor az első hó leesik. A csere ideje ugyanis már akkor elérkezik, amikor a napi középhőmérséklet tartósan 7°C alatt marad.

A nyári gumival történő téli közlekedés jelentősen megnöveli a balesetveszélyt
A nyári gumival történő téli közlekedés jelentősen megnöveli a balesetveszélytLerexis / Getty Images Hungary

„A téli gumiabroncs többek között a gumi összetételében is más, mint a nyári, így nagyobb tapadást biztosít az aszfaltburkolaton. A megfelelő mintázat és mélység teszi lehetővé, hogy gyorsabban elvezeti a havat, latyakot vagy vizet, így segítve elő az aszfalthoz történő közvetlenebb kapcsolatot” – írták.

Azon túl, hogy az évszaknak megfelelő abroncsot használnak, ellenőrizzék azokat rendszeresen, és tartsák be a gépjármű gyártójának utasításait a guminyomásra vonatkozóan!

A közlés szerint a téli közlekedésben a fék használatát is át kell értelmezni: csúszós felületű aszfalton a sebességet kisebb fékezésekkel, és alacsonyabb sebességi fokozatba váltással lehet biztonságosan csökkenteni.

De mi a helyzet a négy évszakos abroncsokkal? A tapasztalatok azt mutatják egy jó minőségű termék jobb télen, mint egy nyári gumi, és nyáron, mint egy téli gumi, ami fordítva is igaz lehet – legalábbis, ha nem a csúcskategóriát nézzük. Általánosságban elmondható, hogy

jól megfontolt választással használati, vagy közlekedésbiztonsági hátrány nélkül, az autó képességvesztése nélkül is lehet autózni négy évszakos abroncsokkal – a megfelelő használati viszonyok között a megfelelő autóval.

Arról, hogy milyen fontossággal bír a gumiabroncsok nyomásának rendszeresen ellenőrzése, ebből a cikkünkből tájékozódhatsz részletesebben.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek