Sokan úgy gondolják, hogy a kettő közül az első a jobb megoldás, és talán még bősz átkozódásba is kezdenek, amikor azt látják, hogy autóstársuk látszólag pofátlan módon előrenyomul, ahelyett hogy a megszűnő sávból korábban átsorolva szépen kivárná a sorát. A helyzet azonban nem ilyen egyszerű. Hogy miért, arra az élet nagy kérdéseit taglaló sorozatunkban adjuk meg a választ.
A cipzárelv a kulcs
A Howstuffworks szerint a tanulmányok valójában azt mutatják, hogy a korai sávváltók miatt az út kihasználtsága csökken, hiszen a forgalom így egy hosszú sorban tömörül össze, ami nemcsak a haladást lassítja, hanem akár balesetveszélyes is lehet. Ezzel szemben ha mindenki a cipzárelvet követi, a rendelkezésre álló útteret sokkal inkább ki lehet használni, és ennek révén a torlódás mértéke akár 40 százalékkal is csökkenthető.
Nem tudod, mi az a cipzárelv? Egyet se félj, máris elmagyarázzuk! A lényeg, hogy a megszűnő sávban autózók a sor elejére hajtanak, ahol a tovább haladó sávban közlekedők közül mindenki beenged egyvalakit maga elé. A forgalom így egyenletesebben oszlik el, ráadásul a balesetek esélye is csökken, hiszen a két sáv közel azonos sebességgel haladhat, szemben az elterjedt forgatókönyvvel, mely szerint az egyikben gyorsabban lehet menni, miközben a másikban szabályosan araszolni kell.
A cikk az ajánló után folytatódik
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés
Szóval ha legközelebb azt látod, hogy az autósok egy része a megszűnő sáv végéig robog, hogy ott soroljon be, ne a felmenőiket emlegesd, hanem vegyél példát róluk, vagy ha a másik sáv elején vagy, engedd be egyiküket magad elé.
És azt tudod, hogy miért fordulhat elő 60 km/órás sebességkorlátozás egy autópályán? Ha nem, alábbi cikkünkkel behozhatod a lemaradást: