Oké, ez talán kicsit furán hangzik, de az a tény, hogy a bőrünk hajlamosabb a napkárosodásra, amikor a levegőben vagyunk, valami olyasmi, amire viszonylag ritkán figyelmeztetnek minket. A Lifehacker szerint a kockázat azonban nagyon is valós. Noha a legtöbb repülőgép ablaka hatékonyan blokkolja az UV-B-sugarakat, az UV-A-sugárzás továbbra is áthatolhat rajtuk, és ekkora magasságban sokkal intenzívebb lehet.
Csúnya leégés lehet a vége
Dr. Marisa Garshick bőrgyógyász a Travel + Leisure kérdésére idézte fel egy 2014-es tanulmány megállapításait, miszerint egy utazómagasságban töltött 56,6 perces repülés egyenértékű azzal, mintha 20 percet a napágyban töltenénk. Valószínűleg ez lehet az oka annak is, hogy a pilótáknak és a kiszolgálószemélyzetnek kétszeres esélye van a melanóma kialakulására.
Mi a megoldás?
Például az, hogy nem ülsz az ablak mellé, vagy legalább lehúzod a napellenzőt. Ha viszont nem tudod nélkülözni a felhők látványát, akkor tegyél magadnak egy szívességet, és minden két órában kend be magad naptejjel. Kisebb, utazó kiszerelésben még felviheted a fedélzetre, ha pedig beállítasz magadnak egy emlékeztetőt, megfeledkezni sem fogsz róla. Ha gyakran repülsz, a Point Guy szerint megfontolhatod azt az opciót is, hogy esti járatokat választasz, hiszen az UV-sugárzás a 10 és 16 óra közötti időszakban a legerősebb.
Télen is kell a védelem
Mielőtt még legyintenél, hogy ilyenkor már semmi szükség nincs védekezésre, ismerkedj meg Joshua Zeichner bőrgyógyász álláspontjával. A Shape szakembere szerint napvédőt télen és nyáron egyaránt kellene használni, mert az UV-B sugárzás ugyan nyáron erősebb, de az UV-A mindig, szóval télen is, és még felhős időben is öregíti a bőrünket. A bőrgyógyász ezért azt ajánlja, hogy a napvédelmet – az aktuális évszaktól függetlenül – tedd a napi rutinod részévé.