Veszélyes felhasználni a kicsírázott krumplit?

Elég idegesítő tud lenni, amikor a boltban még makulátlannak látszó krumpli néhány napon belül kicsírázik.

Kidobni sajnálod, de nem vagy biztos benne, hogy meg lehet-e enni. Ha csak a főzés előtt szembesülsz vele, hogy a hétvégi ebédhez szánt krumpli menthetetlenül kicsírázott, komoly dilemmát jelenthet, hogy mi legyen a sorsa. A Takeout éppen ezért egy burgonyaügyekben járatos szakértőhöz fordult tanácsért.

Miért csírázik ki a krumpli?

Mike Wenkel, a Michigan Potato Industry Commission ügyvezető igazgatója szerint az ősszel betakarított krumplit a tél folyamán 4 Celsius-fok körüli hőmérsékleten tárolják, a boltban viszont már fény és meleg éri őket, így azonnal tavaszi üzemmódba kapcsolnak, és elkezdenek csírákat hajtani. Nem is csoda, hiszen a burgonya csírázásához a 22 fok körüli hőmérséklet az ideális, ami közel áll a legtöbb szupermarket és háztartás átlagos szobahőmérsékletéhez.

Meg lehet enni?

A szakember magyarázata alapján a csírázás során a krumpli cukrokat alakít át keményítővé, illetve energiát von el a gumóból a növény felépítéséhez, de ezzel az étkezés szempontjából semmiféle probléma nincsen. Wenkel és más szakértők ezért azt javasolják, hogy simán csak vágjuk le a csírákat a burgonyáról, majd készítsük el ugyanúgy, ahogy egyébként is tennénk.

Amíg ezt megteszed, teljesen biztonságos a fogyasztása.

A fordulópont inkább akkor jön el, amikor a krumpli összezsugorodik és fura textúrát kap. Ilyenkor a betervezett fogástól függően már érdemesebb lehet friss burgonya után nézni.

És még valami: próbálj ellenállni a krumpli lehűtésére irányuló kényszernek. A hideg arra sarkallja a gumót, hogy cukorrá alakítsa a keményítőket, amitől szokatlanul édes ízt kaphat.

Ha leszeded a csírákat, nincs mitől tartanod
Ha leszeded a csírákat, nincs mitől tartanodFotó: Beata Haliw / Getty Images Hungary

És mi van akkor, ha bezöldül?

A jelenség a klorofilltermelődésből fakad, és arra utal, hogy a krumpli fotoszintetizál. Wenkel szerint ebben az esetben ugyanaz a teendő, mint a csíráknál: vágd le róla a zöld részeket. Ezt több okból is tanácsos megtenned. Ha megeszed, az egyrészt keserű lesz, másrészt a zöld krumpli nemcsak klorofillt, hanem szolanint is termel, ami mérgező lehet.

„A burgonya érett gumói csak 0,002-0,01% szolanint tartalmaznak, ez a mennyiség az emberre és az állatokra veszélytelen. Az éretlen vagy az öreg, kicsírázott gumókban viszont már 0,06% is lehet a mérgező alkaloidból. Mivel a szolanin főként a felszín közelében koncentrálódik, a zöld héjú gumókat a főzés előtt vastagon kell meghámozni, és lehetőleg sok vízben kell főzni, hogy a mérgező anyag kioldódjon” – írja a Wikipédia.

Összefoglalva tehát: ha eltávolítod a csirákat, nyugodtan felhasználhatod a krumplit, feltéve, hogy nem túl puha. Ami pedig a zöld burgonyát illeti, ha csak egy kis rész színeződött el, akkor vágd le róla, ha viszont az egész elzöldült, inkább szabadulj meg tőle.

Kíváncsi vagy, hogy életben maradnál-e kizárólag krumplin tengődve? Akkor ne hagyd ki alábbi cikkünket sem:

Mustra