A Consumer Reports egy 32 éves coloradói utazó esetét hozta fel példaként. Nate Hake abban a hitben élt, hogy last minute akciós Las Vegas-i szobafoglalásával hihetetlenül jó üzletet csinált, de aztán kiderült, hogy nagyon nem: amikor megérkezett a hotelbe, a recepción közölték vele, hogy éjszakánként 35 dollár „üdülési illetéket” (plusz az adók) kell fizetnie. Mivel a másik opció az lett volna, hogy nem jelentkezhet be, a férfi végül kicsengette az összeget. Ha azt hiszed, hogy a példa egyedi, sajnos tévedsz. A fogyasztóvédelmi szervezetet utazók százai keresik meg hasonló történetekkel.
Törölköződíj és társai
De mégis mi a bánatot takar az említett üdülési díj vagy illeték? A Consumer Reports szerint a panaszos esetekben nem az önkormányzatnak fizetett adóról volt szó, hanem egy extra díjról, amit a szállásadó olyan szolgáltatásokért számol fel, mint a hotelben lévő edzőterem vagy uszoda, függetlenül attól, hogy a vendég ténylegesen használja-e azokat.
Hogy ezt éppen mihez kapcsolják, az viszonylag széles spektrumon mozog. Az internetelérésért éppúgy kiszabhatják, mint a szobai széfért, a parkolásért, a hallban lévő újságokért, vagy azért, mert egy harmadik félen keresztül foglaltad le a szállást. Sőt, nem példa nélküli a törölköződíj sem.
Így képtelenség tervezni
Anna Laitin, a Consumers Union fogyasztóvédelmi szervezet pénzügyi igazgatója szerint a gyakorlat eléggé megnehezíti az utazók dolgát, hiszen hiába látnak egy kedvező árat, nem tudhatják, hogy milyen rejtett költségek várnak rájuk, ez pedig szinte lehetetlenné teszi az ajánlatok összehasonlítását és az utazás költségvetésének megtervezését.
A New York-i Egyetem adjunktusa, Bjorn Hanson azt mondja, az Egyesült Államokban tavaly már 2,7 milliárd dollárra rúgott a szállodai díjak mértéke, és nem úgy tűnik, mintha a tendencia megtorpanni látszana. A szakember egyre több példát lát arra, hogy a hotelek lemondási díjat vagy üdülési illetéket vezetnek be.
A Consumer Reports ezért is indított egy gyűjtőoldalt a panaszok számára.
Kinek áll ez érdekében?
A szálláshelyeknek mindenképp, hiszen így alacsonyabb áron hirdethetik meg a szobákat, a végén mégis a pénzüknél maradnak. Persze általánosítani azért ilyen téren sem lehet. A Hilton és a Marriott például csak hálózatának egy százalékában számol fel üdülési díjat. Ha viszont lemondod vagy átvariálod a foglalást, ennél a két láncnál is a zsebedbe kell nyúlnod. A költségeket az is befolyásolhatja, hogy hova utazol: a népszerű üdülőhelyeken nagyobb eséllyel találkozhatsz plusz költségekkel.
Mit tehetek a rejtett költségek ellen?
- Hívd fel a kiszemelt hotelt, mielőtt még szobát foglalnál, és kérdezz rá, hogy minden benne van-e az árban, illetve jegyezd fel annak a nevét, akitől a tájékoztatást kapod, hogy vita esetén hivatkozhass rá.
- Ellenőrizd a hotel weboldalát. Ha máshol nem is, legalább a foglalás végén, az apró betűs részben meg kell találnod az esetleges szállodai díjakat (harmadik félen keresztül történő foglalás esetén azonban nem feltétlenül juthatsz hozzá minden információhoz).
- Ha a hotel honlapjáról mégsem tudnál tájékozódni és telefonálni sem szeretnél, még mindig körbenézhetsz az interneten. Az olyan utazási oldalakon, mint a Tripadvisor, mások tapasztalataiból okulva járhatsz a végére a piszkos anyagiaknak.
- Csatlakozz a hotelek hűségprogramjaihoz. Így mentesülhetsz egyes díjak megfizetése alól, amiket egyébként simán a nyakadba varrnának.
- Alkudozz a szálláshellyel. Amennyiben tudod, hogy nem fogod használni azokat a szolgáltatásokat, melyekért fizetni kéne, megpróbálhatsz megegyezni a hotellel, hátha elengedik a díjukat. Ezt lehetőleg még a foglalásnál tedd meg, mert onnantól kezdve, hogy elfogadod a feltételeket, már nem leszel annyira kedvező alkupozícióban.
Arról, hogy panasz esetén hogyan lehet reklamálni, itt írtunk.