Számos olyan ruházati márka van, amiről sokan talán nem is tudják, hogy alapítóik, tulajdonosaik magyarok. A kozmetikai márkáknál azért talán más az arány, és első körben összegyűjtöttünk pár fontosabb nevet, de várjuk az olvasók tippjeit is.
Ilcsi
Ilcsi néni, azaz Molnár Dánielné 1958-ban kezdett el kozmetikusi munkájához krémeket keverni otthon, amiknek egyre nagyobb sikere lett a kolléganők körében.
"Szülőfalumban, Nagykökényesen éltem, majd rengeteg nyarat töltöttem ott. Dédszüleim, akik között volt füvesasszony és csontkovács is, valamint nagyszüleim, a vidéki emberek nagyon jól ismerték a gyógy- és minden más növényeket. Így libapásztorkodás vagy varjúháj-szedés közben, szinte szálanként ismertem meg a rét füveit, virágait, gyógynövényeit, mi mire jó, és hogyan kell használni. Ez az érdeklődés a felnőttkor eléréséig is megmaradt, s kozmetikusi pályafutásom kezdetén rögtön a gyógynövények, zöldségek, gyümölcsök világához fordultam, amikor saját magamnak kezdtem el kozmetikumokat készíteni a munkámhoz, és vendégeimnek, mivel nem igazán volt mivel dolgozni az 50-es, 60-as, még a 70-es években sem" - mesélt a kezdetekről nekünk Ilcsi néni még 2011-ben.
Az igényeket pedig ki kellett szolgálni, és 1984-ben fiával Molnár Ferenccel, megalapította az Ilcsi Szépítő Füvek GMK-t, a 2010-es évek elejére pedig piacvezetővé nőtte ki magát a professzionális kozmetikumok terén Magyarországon. A kezdeti tucatnyi termék mára közel 160 darabból álló termékpalettává nőtte ki magát, és ezeket vagy kozmetikusoknál lehet beszerezni, vagy az Ilcsi Szépségmanufaktúrában, áruk középkategóriás.
Hélia D
Ennek a több évtizede létező márkának a története is egy hölggyel indult, aki saját készítésű krémmel ápolta a bőrét, mégpedig nem is akármilyennel, hanem olyannal, amit napraforgószárból készített. A Biogal Gyógyszergyár is felfigyelt a szerre, bevizsgáltatta, és az eredmények annyira meggyőzőek voltak, hogy kifejlesztettek egy napraforgószár-kivonaton alapuló testápoló termékcsaládot.
De honnan a név? Az elnevezés egyrészt a napraforgó görög elnevezéséből, a Helianthusból ered, másrészt eleinte a krémek Helia-Debrecen márkanév alatt, Debrecenben készültek, erre utal a márka nevében található D betű. Míg a nyolcvanas években megkerülhetetlen volt a márka, a rendszerváltás után mintha leáldozott volna a csillaga, de 2004-ben egy magyar befektetői csoport révén újabb lökést kapott.
Hol, mit és mennyiért? Hélia D név alatt arc-, haj- és testápoló termékek mellett professzionális, azaz kifejezetten kozmetikusoknak készült termékeik is vannak, és ha valaki nem szeret drogériákba járni, már saját webshopjukon is megrendelheti ezeket. Itt a legolcsóbb termék a 440 forintos arctisztítókendő, a legdrágább pedig egy szatmári szilvás (!) arcfeszesítő krém 8950 forintért.
Adrienne Feller
Az illóolajokat kedvelőknek biztosan ismerős lehet Feller Adrienne, aki 1999-ben alapította meg férjével a Panarom Aromaterapeuta és Szépségterapeuta Intézetet, öt évvel később pedig előrukkoltak az első szépségápolási termékekkel az Adrienne Feller-el. Utóbbiak 100%-ban természetes, növényi, kifogástalan minőségű alapanyagokból, magyar termálvízből készülnek, és a kozmetikumok megalkotásában kulcsszerepe van az illóolajoknak.
Hol, mit és mennyiért? Az Adrienne Feller webshopban a professzionális termékeket csak szakmai regisztrációval lehet vásárolni, de a lakossági termékek mindenki számára elérhetőek. A kínálatban termékcsaládok - és típusok, illetve bőrtípusok szerint lehet válogatni, és ezek árban magasabb kategóriát képviselnek, a hidratálókrémek például 10 ezer forint felett vannak, de 1000 forint alatt lehet minitermékeket is rendelni, aki pedig akar, 17907 forintért egyedi tervezésű nesszeszert is rendelhet az internetes boltból. Ha pedig valaki nem szereti a webes rendelést, akkor az egy éve nyílt márkaboltban is vásárolhat a MOM Parkban, sőt vannak szalonok is, ahol különböző arc-, test - és kiegészítő kezeléseket lehet igénybe venni.
Biola
A márka története 1990-ben indult, ekkor alakult meg ugyanis a BIOMED Bt. (ami nem azonos a ma is létező BIOMED KFT-vel) gyógyhatóanyagokat, mikrobiológiai starterkultúrákat és kozmetikumokat fejlesztő vállalkozásként. Az első kifejlesztett termékek egyike a szabadalmi oltalommal védett, inaktivált, magas B-vitamin és nyomelem tartalmú élesztőt tartalmazó étrend kiegészítő tabletta, de 2005-ben megjelentek professzionális natúrkozmetikai termékeik, 2007-ben pedig átalakultak BIOLA Natúrkozmetikai Kft.-vé, amiből később BIOLA Biokozmetikai Kft. lett. A kecskeméti céget dr. Gyovai Viola, okleveles biológus, az MTA kandidátusa vezeti, ő felelős a termékfejleszésért is.
Hol, mit és mennyiért? Termékeiket különböző natúr- és biokozmetikumokkal foglalkozó webshopban lehet megvásárolni, és míg van szemkörnyékápoló, ami 10 ezer forintba kerül, ennek feléért is kapni arckrémet, de arcmaszkot 1000 forint környékén is találtunk.
Kallos
A márkát 1978-ban alapította Kallós János Budapesten, amely azóta két lányával, többgenerációs családi céggé fejlődött. Ma már Európa 19 országában, Kanadában és az Egyesült Államokban is jelen vannak, és ugyan főként a professzionális hajápolási termékeikről ismertek. Persze a termékskála sokkal bővebb, vannak például dekorkozmetikumaik a szempillaspiráloktól kezdve az alapozókon át a szájfényekig, de persze arc- és testápoló termékcsaládjuk is.
Hol, mit és mennyiért? Egyrészt a partnerüzletekben, és természetesen a Kallosnak is van saját webshopja, ahol 555 forint egy bőrradír maszk, de 345 forintért már körömápoló termékeket is kapni, de arc- és hajápoló csomag is van 2000 forint alatt.
Írj nekünk!
Ha van olyan kedvenc magyar kozmetikai márkád, amivel szerinted ki lehetne egészíteni a listát, ne habozz, írd meg nekünk e-mailben az irokaszerknek@divany.hu címre vagy Facebookon!