A német Test magazin munkatársai 19 magas faktorszámú (30-as vagy 50-es) napvédő terméket vetettek alá alapos vizsgálatnak a strandszezon örömére. Ezek közül nagyon sok nálunk is kapható, és elöljáróban annyit, hogy mindegyik viszonylag jól teljesíti a feladatát, 7 darab ugyanis nagyon jó minősítést kapott, és csak egy volt, ami a kielégítő kategóriába esett.
Egy kis ismétlés: mi az a naptej, mi az a faktor?
Ugye azt már mindenki tudja, hogy minnél nagyobb a faktorszám, annál tovább lehet vele kint maradni a napon, vagyis ha valakinek a bőre 5 perc alatt vösörödne be védelem nélkül, akkor egy 30-as termékkel 150 percet is kint maradhat (már ha nem pancsol közben és hasonlók). Persze ez nem jelenti azt, hogy végig kint kell lenni a tűző napon, a megszabott időtartam 2/3-nál már érdemes árnyékot keresni, És akinek világos a bőre, az ne is próbálkozzon ennél kisebb faktorszámú termékkel. A magas faktorszám egyébként azért is jó, mert akkor az egész család használhatja ugyanazt a terméket. A lényeg: ne fukarkodjunk a termékekkel, mindenhova kerüljön belőle, és persze ne felejtsjük el újra bekenni magunkat, ha indokolt.
Előfordult már veled, hogy nem vártad meg, hogy a bőröd teljesen beigya a naptejet, hanem gyorsan magadra kaptál valamit, és utána hosszasan kínlódtál azzal, hogy kiszedd a foltot a ruhádból? A vizsgált termékek közül egyedül a Nivea spray csomagolásán tüntették fel. hogy változtattak a recepten, és most már sokkal keveseb nyoma marad az ilyen kis baleseteknek. Persze nekik sem sikerült teljesen kiküszöbölniük ezt a problémát, csak 39 százalékkal csökkent az esélye annak, hogy ecetes ollóval kell nekiesni kedvenc strandolós pólónknak. Szóval ha valaki biztosra akar menni, akkor nincs mit tenni, meg kell várnia, hogy a bőre teljesen beszívja a rákent naptejet. Ha pedig mégis megtörtént a baj, akkor alacsony vagy közepes hőmérsékleten kell kimosni a pórul járt ruhadarabot. Ja, és még valami, a műszálas cuccok ilyen szempontból sokkal jobb választásnak bizonyulnak, csak ugye ezeket nyáron nem szívesen hordja az ember.
És még egy tulajdonság, amiről fontos szót ejteni, ez pedig a vízállóság. A Cosmetics Europe meghatározta, hogy mikor lehet egy napvédő terméket vízállónak nevezni. Nos, ha kétszer 20 percnyi fürdőzés után felére csökken vissza az eredeti védelem, akkor nyugodtan alkalmazható ez a kifejezés, ha pedig négyszer 20 perc után is megbízhatóan tudják hozni a szintet, akkor az már extrán vízálló. Azért nem érdemes kísérteni a sorsot, és minden pancsolás és törülközés után érdemes újra bekenni magunkat - figyelmeztet a Test magazin, akik keményen levontak pontokat, ha valamelyik termékről azt állította a gyártó, hogy vízálló, közben nem is volt az.
A módszer és a szempontok a tesztben
A magazin munkatársai a tesztben résztvevő termékeket 2017 márciusa és 2017 áprilisa között vásárolták, az árakat 2017 májusában kérték be a forgalmazóktól.
Fényvédelem (35%): Ellenőrzött laboratóriumi körülmények között 20 darab önkéntes bőrrére vittek fel az előírásoknak megfelelően a termékekből, majd a bekent bőrfelületet meghatározott mennyiségű UV-B sugárzásnak tették ki. Az adott termék hatásos, amennyiben a kezelt bőr adott idő alatt nagyobb mértékű sugárzás után pirul be mint a kezeletlen bőrfelület. Az UV-A sugárzással elleni védelmet nem tesztalanyokon vizsgálták, hanem azt nézték meg, hogy mennyi jut át ebből egy bekrémezett áttetsző műanyaglapocskán. A kapott értékeket összevetették a csomagoláson feltüntetett védelemmel. Egyetlen terméknél (ReAm) 100-as faktorszámot mutattak ki, vagyis 70-nel sikerült túlszárnyalnia a csomagoláson feltűntett értéket. Ennek valószínűleg nincs semmilyen egészségkárosító hatása, de azért sokat elmond a minőségbiztosításról a cégnél, ha egy ilyen hiba becsúszhatott.
Hidratálás (20%): Összesen 20 tesztalanyt vontak be a vizsgálatokba. Azt, hogy az adott termék mennyire segített visszaállítani vagy megtartani a bőr víztartalmát ún. korneométerrel állapították meg. A méréseket a felvitel utáni hat órás időtartamban óránként végezték. A kapott eredményeket egy kezeletlen bőrfelületre jellemző, valamint egy kontrollkrém értékeivel vetették össze.
Használat (25%): Többek között megnézték, milyen könnyű a csomagolásból kinyerni a 20°C-osés 40 °C-os terméket nedves és száraz kézzel. A résztvevőknek arról is be kellett számolniuk, hogy milyen könnyű eloszlatni a krémet, mennyire szívja be a bőr, hogy van-e ragacsos érzés a krémezés után és így tovább. A Test magazin munkatársai emellett termékeket 24 órán keresztül -5 °C-on tárolták, majd 10 napig 40 °C-on, ezután egy szakértő megvizsgálta, hogy történt-e bármilyen változás az eredeti állapothoz képest.
Termékinfó és csomagolás (20%): Egy 2006-os uniós ajánlás, valamint egy 2008-as szakmai ajánlás alapján megnézték, hogy a használati utasítás megfelelően fel van-e tüntetve. Emellett értékelték a reklámígéreteket, és persze kíváncsiak voltak arra is, hogy a szövegek mennyire olvashatóak és közérthetőek, meg persze arra is, hogy az egyéb információk is a szabályoknak megfelelően szerepelnek-e a csomagoláson. A tesztalanyoknak pedig véleményezniük kellett, hogy mennyire könnyen nyithatóak és csukhatóak a termékek.
Egyebek: Mikrobiológia vizsgálatokat is végeztek a szakértők, de nem találtak semmi kifogásolhatót. Ugyanaz igaz az ásványiolaj-eredetű összetevőkre is. Vannak tulajdonságok (pl. tartósítószerek. illatanyagok, színezékek, fényvédő anyagok), amiket nem vizsgáltak külön, hanem a tájékoztatót vagy a gyártó nyilatkozatát vették alapul az értékelésnél. És sajnos arra sem tértek ki, hogy a fényvédő összetevők között vannak-e allergének, vagy más szempontból problémás ítélhető vegyületek, de tény, hogy a táblázatnál lelkiismeretesen felsorolják, hogy miben mi található.
Ítélet
Jó hír, hogy nem feltétlenül kell sokat költeni fényvédelemre, mert a baráti áron kapható saját márkás termékek is tökéletesen megfelelnek a célnak. És most jöjjenek a részletes eredmények táblázatfileknek:
Élmezőny
Ombra naptej (Aldi Nord) | Ombia naptej (Aldi) | Sôi napspray (Real) | Sun Ozon klassszikus naptej (Rossmann) | Sundance Med Ultra napgél (dm) | Douglas Sun naptej | |
Összpontszám | Nagyon jó (1,4) | Nagyon jó (1,4) | Nagyon jó (1,4) | Nagyon jó (1,4) | Nagyon jó (1,5) | Nagyon jó (1,5) |
Kiszerelés | Flakon | Flakon | Pumpás flakon | Flakon | Tubus | Tubus |
Fényvédőfaktor | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 50 |
Mennyiség (ml) | 250 | 250 | 200 | 200 | 150 | 200 |
Ár-mennyiség arány | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) |
Fényvédelem | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) |
UV-B s. elleni védelem | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó |
UV-A s. elleni védelem | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó |
Hidratálás | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,5) | Jó (1,7) |
Alkalmazhatóság | Jó (1,6) | Nagyon jó (1,5) | Jó (1,7) | Jó (1,6) | Nagyon jó (1,5) | Jó (1,7) |
Felvitel, beszivódás | Jó | Jó | Jó | Jó | Jó | Jó |
Hő- és hidegtűrőképesség | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó |
Használati utasítás, csomagolás összpontszám | Jó (2,0) | Jó (2,0) | Jó (2,0) | Jó (2,0) | Jó (2,0) | Jó (1,7) |
Használati utasítás | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó |
Információk, reklámígéretek | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő |
Csomagolás | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő | Jó |
Fényvédő | a,b,c,e | a,e,g,j,o | b,c,d,e,o | a,b,c,e | b,c,e,g,o | a,b,c,d,e |
Tartósítószerek | Nincs | Nincs | Nincs | Nincs | Nincs | Van |
Színezékek/illatanyagok | N/V | N/V | N/V | N/V | N/V | N/N |
Középmezőny
Jean&Len napspray érzékeny bőrűeknek | Cien Sun Sport napspray (Lidl) | Biotherm naptej | La Roche-Posay naptej | Nivea Sun napspray | Elkos Sun napsray (Edeka) | |
Összpontszám | Nagyon jó (1,5) | Jó (1,6) | Jó (1,7) | Jó (1,7) | Jó (1,7) | Jó (1,8) |
Kiszerelés | Pumpás flakon | Spray | Tubus | Tubus | Pumpás flakon | Pumpás flakon |
Fényvédőfaktor | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Mennyiség (ml) | 250 | 200 | 200 | 100 | 200 | 250 |
Ár-mennyiség arány | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) |
Fényvédelem | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) |
UV-B s. elleni védelem | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó |
UV-A s. elleni védelem | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó |
Hidratálás | Nagyon jó (1,0) | Jó (2,0) | Jó (2,0) | Jó (2,0) | Jó (2,0) | Kielégítő (3,0) |
Alkalmazhatóság | Jó (1,9) | Nagyon jó (1,5) | Jó (2,0) | Jó (2,2) | Jó (1,8) | Kielégítő (3,0) |
Felvitel, beszivódás | Jó | Jó | Jó | Jó | Jó | Jó |
Hő- és hidegtűrőképesség | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó |
Használati utasítás, csomagolás összpontszám | Jó (2,0) | Jó (2,0) | Jó (2,0) | Jó (1,8) | Jó (2,3) | Jó (2,0) |
Használati utasítás | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó |
Információk, reklámígéretek | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő |
Csomagolás | Kielégítő | Kielégítő | Jó | Nagyon jó | Kielégítő | Kielégítő |
Fényvédő | b,c,d,e,o | b,c,d,e,g | a,b,c,e,l,m,n | b,c,d,e,l,m,n | b,d,e,l | b,c,d,e |
Tartósítószerek | Nincs | Nincs | Van | Van | Van | Van |
Színezékek/illatanyagok | N/N | N/V | N/V | V/V | N/V | N/V |
és a többiek
Rewe TudaySun napspray (Penny) | Vichy Idéál Soleil naptej orra vagy száraz bőrre | Daylong Ultra liposzómás naptej | Ladival naptej száraz bőőre | Eucerin napsray | Lavera bionaptej | ReAm SunCare vízálló naptej | |
Összpontszám | Jó (1,8) | Jó (1,8) | Jó (1,9) | Kielégítő (3,5) | Jó (2,0) | Jó (2,0) | Jó (1,9) |
Kiszerelés | Pumpás flakon | Tubus | Tubus | Flakon | Pumpás flakon | Tubus | Flakon |
Fényvédőfaktor | 30 | 50 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Mennyiség (ml) | 200 | 200 | 100 | 200 | 200 | 75 | 250 |
Ár-mennyiség arány | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Kielégítő (4,5) |
Fényvédelem | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Nagyon jó (1,0) | Kielégítő (4,0) |
UV-B s. elleni védelem | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Kielégítő |
UV-A s. elleni védelem | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó |
Hidratálás | Kielégítő (3,2) | Kielégítő (3,2) | Jó (2,5) | Kielégítő (3,0) | Kielégítő (3,0) | Jó (2,3) | Kielégítő (3,0) |
Alkalmazhatóság | Kielégítő (3,2) | Kielégítő (3,2) | Jó (2,5) | Kielégítő (3,0) | Kielégítő (3,0) | Jó (2,3) | Kielégítő (3,0) |
Felvitel, beszivódás | Nagyon jó | Jó | Jó | Jó | Nagyon jó | Kielégítő | Jó |
Hő- és hidegtűrőképesség | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó |
Használati utasítás, csomagolás összpontszám | Jó (2,0) | Jó (1,7) | Kielégítő (2,6) | Jó (2,0) | Jó (1,6) | Jó (2,4) | Jó (2,0) |
Használati utasítás | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Nagyon jó | Kielégítő | Kielégítő | Nagyon jó |
Információk, reklámígéretek | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő |
Csomagolás | Kielégítő | Nagyon jó | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő | Kielégítő |
Fényvédő | b,c,d,e | b,c,d,e,f,l,m | d,h,j,l | a,b,c,d,e | b,c,e,f | a | b,c,o |
Tartósítószerek | Van | Van | Nincs | Nincs | Van | Nincs | Van |
Színezékek/illatanyagok | N/V | N/V | N/N | N/N | N/V | V/V | N/V |
Magyarázat: A napszűrő anyagoknál a külnböző betűket ezeket a vegyületeket takarják: a=titán-dioxid, b=butil-metoxi-dibenzoil-metán, c=oktokrilén, d=bisz-etilhexiloxifenol-metoxifenil-triazin, e=etilhexil-szalicilát, f=homoszalát, h=etilhexil-metoxicinnamát, j= dietilhexil-butamido-triazon, l=etilhexil-triazon, m=drometrizol-trisziloxán, n=tereftalidén-dikámfor-szulfonsav, o=fenil-benzimidazol-szulfonsav, s=fenoxietanol, u=benzoesav
A lábjegyzet szerint a Niveánál azóta változtattak a reklámszövegen és a kiszerelésen is változattak. A La Roche-Posay terméknél apró problémák voltak az olvashatósággal és az átláthatósággal. A vízállóságot pedig mindenki bőszen hangoztatta, de azért - ahogya írtuk korábban is - érdemes minden vízben tett látogatás után újrakenni mahunkat.
És még valami, a vastagon szedett termékeknél egy gyors keresés után sem találtuk nyomát annak, hogy kaphatóak Magyarországon, de ez persze nem jelent semmit.