A kéményseprők évente ellenőrzik a kéményt, illetve a bekötő- és összekötő elemeket, valamint ezek tartozékait, vagyi a azt is nézik, hogy hogyan jut el az égéstermék a kéményig, ehhez pedig be kell jutni a lakásba, ami általában minimum egy szabadságnap elvesztésével jár. Évente az első két kiszállás ingyenes, a harmadikért pedig nemcsak fizetni kell, de nem is volt egyszerű időpontot egyeztetni. Egészen mostanáig.
Az első felvonás
A kéményseprők a tervezett sormunka előtt 15 nappal írásban jelzik, hogy mikor várható az ellenőrzés. Ha szerencséd van, akkor még azelőtt észre veszed a lépcsőfordulóhoz kiragasztott papírt, mielőtt valamelyik vicces kedvű szomszéd le nem szedni vagy nem írja át az elsejét tizedikére. Ha megvan az időpont és sikerült kivenni a szabadnapot, még akkor sem biztos, hogy egyenesben vagy, ahhoz is mázli kell, hogy ne akkor jöjjön a kéményseprő, amikor pár percre leugrassz a boltba vagy éppen leviszed a kutyát.
A második felvonás
Ha mégis buktad az első kört, akkor jön a második. Egy kis cetlit raknak az ajtóhoz arról, hogy mikor jönnek újra. Ha szerencséd van, akkor a papírkát nem viszi el a huzat, az adott időpontban nem is utazol el, szabadságra is elengednek és nem kerülitek el egymást a kéményseprővel. Ha a második forduló sem jön össze, akkor marad a harmadik kör.
A harmadik felvonás
Ez már fizetős buli lesz, "a kiszállási díj összege az ingatlan helye szerint illetékes önkormányzat rendeletében meghatározott, a 2015. július 1-i állapot szerinti közszolgáltatási díj harminc százalékának megfelelő összeg" - áll a katasztrófavédelem kéményseprés aloldalán. De nem is ez benne a legnagyobb szívás, hanem az, hogy eddig ez az időpontegyeztetés maga volt a földi pokol emailezgetéssel vagy véget nem érő ide-oda kapcsolgatással, de ennek most végre vége. Nem állítjuk, hogy hátradőlve intézheted az ügyeket, de mindenképpen egyszerűbben, mint eddig, ugyanis megújult a kéményseprők ügyfélszolgálati ügyintézése.
Online ügyintézés offline csevegéssel
"A kéményseprő-ügyfélszolgálatra 2017. április végéig beérkezett 8 ezer 500 levél és email körülbelül hetven százaléka az elmaradt sormunka pótlására irányuló időpontegyeztetési-kérelem vagy megrendelés volt. Jelenleg ezek tizenöt százaléka érkezik a honlapon keresztül. Ugyanakkor a telefonon beérkező harmadik időpont és megrendelések ügyintézése a leghosszadalmasabb és legtöbb átkapcsolást igénylő ügyfélszolgálati feladat. A honlapos online ügyintézés fejlesztésével és népszerűsítésével ez az arány várhatóan javulni fog" - áll a honlapon, vagyis mint látható, nem csak mi állítjuk, hogy tényleg sok volt az ide-oda kapcsolgatás.
Most az ügyfélszolgálaton első körben irányítószám alapján lehet megnézni, hogy egyáltalán kihez is kell fordulni. Aztán lehet időpontot kérni online, majd egy ügyintéző azonnal fel is hív, hogy élőben is egyeztessetek, mikor lehetne jó a harmadik kéményseprős látogatás. Ha ez sem jön össze, akkor vagy a büntetés érkezik meg előbb-utóbb, vagy a szén-monoxid jelző riaszt be, a tragikusabb végkifejlettre pedig inkább nem is térünk ki. Májusban eddig nyolc esetben riasztották a tűzoltókat a mérgező gáz miatt. Ebben a hónapban négy ember szenvedett valamilyen fokú mérgezést, egy emberen pedig már nem lehetett segíteni. A szén-monoxiddal kapcsolatos balesetek több mint fele a fürdőszobákban történik. Az okok között pedig a levegő-utánpótlás hiánya szerepel az első helyen.
Bónusz közszolgálat: új applikáció a közintézményekről.
Ingyenes applikáció segít eligazodni abban, hogy melyik közintézményt hol keresd és mi az ügyfélfogadás rendje. A Budapest1x1 applikációban megtalálhatóak a legfontosabb közintézmények, például a kormányhivatalok, önkormányzati és közszolgáltató szervezetek ügyfélszolgálatainak telefonos és e-mail-es elérhetőségei, vagy például a nyitva tartásuk ideje. Az alkalmazásban elérhetőek az egyetemek, könyvtárak, múzeumok, sőt az adott városban fellelhető bankautomaták listája is, és olyan közérdekű információk, mint például a különböző állatmenhelyek, szeretetszolgálatok és hajléktalanokat segítő szervezetek listája. Az applikációban kerületi bontásban szintén elérhető az ügyeletes gyógyszertárak, kórházak listája.Az alkalmazás a budapesti adatokon túl jelenleg nyolc nagyvárosra (Pécs, Miskolc, Debrecen, Nyíregyháza, Szolnok, Szeged, Szekszárd és Békéscsaba) készült verzióban használható. A fejlesztők ígérete szerint hamarosan Eger, Salgótarján, Kecskemét, Kaposvár, Székesfehérvár, Tatabánya, Veszprém, Győr, Szombathely, Zalaegerszeg, Nagykanizsa, Siófok és Sopron lakosai számára is elérhető lesz a fejlesztés.