Van értelme külön fogkrémet árulni férfiaknak?

Vannak olyan termékek, melyeket mind nők, mind férfiak számára piacra dobnak. Vannak ezek közt logikus variációk, például a parfümök és a legtöbb illatos kozmetikai termék, de vannak olyanok, ahol az egész csak marha nagy marketingtrükk, hiszem olyan termékekről van szó, melyeket teljesen felesleges két verzióban gyártani. Vagy lehet, hogy ezek valós igényeket kielégítő cuccok, és csak mi nem halljuk meg az idők szavát? Összegyűjtöttünk néhány "férfiasított" terméket, és arra kérjük szavazza meg, ön szerint melyik az, aminek tényleg semmi értelme.

Fogkrém

A férfiaknak készült fogkrém csomagolása fekete, és lerí róla, hogy itt valami nagyon macsó dologról van szó. Pedig a férfi és a női fogsor nem igazán különbözik egymástól, ráadásul azt sem lehet érvnek felhozni, hogy a nők számára készülő fogkrémek íze nőies lenne. Ha ön szerint ennek mégis van értelme, semmiképp ne szavazzon erre a termékre, de ha a világ legnagyobb kamujának gondolja, tegye oda a pontot! 

shutterstock 245173024

Mosópor és öblítő

"Itthon nem lehet rendes férfi öblítőt kapni!" - dühöngött egy barátom, aki ez alatt azt értette, hogy nem talált magának megfelelően férfias (vagy legalább uniszex) illatú terméket. A jó hír, hogy létezik, de tény, hogy a gyártók tényleg nem árasztják el a piacot a kifejezetten férfiaknak szánt öblítőkkel, pedig ennek még talán tényleg lehetne is létjogosultsága. Ha már öblítő: nyugaton létezik férfiak számára piacra dobott mosópor is, ami nem azért készült férfiaknak, hogy hülyebiztosan magyarázza el a mosás alaplépéseit, hanem azért, mert igazán férfias illatú. Van értelme vagy nincs? Ez itt a kérdés! 

shutterstock 455157979

Szőlőzsír

Oké, értjük, hogy egy pasi nem akarja cseresznyés ízesítésű, csillogó szőlőzsírral kenni a kicserepesedett ajkait, de ezzel legalább ugyanennyi nő van így. Ezért is léteznek színtelen, szagtalan és matt zsírok, amelyek ugyanúgy diszkréten ápolják a száj finom bőrét, csak épp csicsa nélkül. De hogy miért éreznek indíttatást arra a cégek, hogy ezek után "férfi verzióban" alkossanak hasonlót, az rejtély. Mindenesetre van ilyen termék. Ha ön szerint értelmetlen dolog, akkor ezt jelölje be! 

Hajlakk, hajhab 

Őszintén, a hajlakkoknak leginkább büdös vegyszerszaga van, legyen az női vagy férfi változat. Akkor mi indokolhatja a férfi verziót? Az eladáson kívül nem sok érvet tudunk felhozni, hiszen ezeknek kellemes illata éppúgy nincs, a tartás mértéke pedig rajta van a flakonon, és az sem magyarázat, hogy a férfiak haja erősebb lenne, mint a nőké, mert erre számos ellenkező példa akad. Valós igény vagy bullshit? Jelölje be! 

Melyik a legértelmetlenebb termék?

Papír zsebkendő

Na jó, ezt először nem hittük el, de tényleg létezik férfiak számára gyártott papír zsebkendő. Egyrészt férfias a doboz dizájnja, másrészt nagyobb méretűek benne a pézsék, mint az általános változat, mintha minden férfinak Pinokkió orra lenne. A több réteg még valahogy magyarázható lenne erősebb fúvóerővel (?), de a méret szerinti nemi elkülönítés tényleg meghökkentő. Ha úgy érzi, ez tényleg a világ vége, szavazzon erre a termékre! 

Ezek a termékek még akkor is dühítőek, ha ugyanazon az áron lehet vásárolni őket, mint a másik nemnek szánt verzióit. Sokkal károsabb viszont, hogy milyen társadalmi nyomást rak vagy rakhat egy ilyen termék a vásárlókra, amikor az identitás részeként állítja be még az olyan terméket is, mint például egy doboz papír zsebkendő. Hiszen miért kellene kényelmetlenül éreznie magát egy férfinak, ha neki mégis egy nem-férfi öblítő illata tetszik jobban, és ezért azt viszi a kasszához a férfi verzió helyett? Vagy miért kell egy hajlakkhoz nemi identitást társítani, mikor a feladata ugyanaz: tartsa a hajat és ne nehezítse el?

Mivel józan ésszel teljesen gender-semleges termékekről van szó, ezért mikor legközelebb ilyen terméket lát, nyugodtan tegye fel a magának az állandó kérdést, amit annak idején a gyerekeknek szánt játékok kiválasztása kapcsán is tanácsoltunk: a nemi szervével használja ezeket a termékeket? Ha igen, akkor jogos volna a megkülönböztetés. Csakhogy a fentebb említett termékek esetében mindegyiknél egyértelmű NEM lesz a válasz.

Valóban kártékony ez a megkülönböztetés

A kérdésben megkerestük Pál Mónika pszichológust is, aki megerősített bennünket abban, hogy nem feltétlenül hasznos az, ha férfias vagy nőies tulajdonságokkal ruházunk fel hétköznapi használati tárgyakat.

"Az, hogy mit tartunk férfiasnak, illetve nőiesnek, társadalmilag konstruált. Ha az emberek biológiai nemük (a gender) alapján a hagyományos nemi szerepeknek megfelelően nőnek fel, szocializálódnak, akkor többé-kevésbé szigorúan megszabott, hogyan viselkedhet egy nő és hogyan egy férfi. Ez egyrészt nagyon korlátozó lehet, másrészt rengeteg problémát okozhat egyéni és társadalmi szinten is, ha pedig valaki nem felel meg a szerepelvárásoknak, könnyen kiteheti magát a körülötte élők rosszallásának. (Gondoljunk arra, mennyi párkapcsolati problémát okoz, hogy sok férfi nem tanul meg az érzelmeiről kommunikálni, mert az nem számít elég "férfiasnak"!)

A feminizmus célja a nemi alapú hierarchia, illetve az ezzel összefüggésben létező hagyományos szerepelvárások lebontása, átalakítása. Ezek a szerepek sokat változtak az elmúlt évtizedekben, de még mindig vannak olyan tulajdonságok, viselkedésmódok, amiket az emberek egy része adott nemhez társít. A férfiakat például inkább tartjuk okosnak, erősnek, határozottnak, dominánsnak, míg a nőket gyengébbnek, érzelmesebbnek, gondoskodónak, kevésbé kezdeményezőnek.

Ha olyan termékek, amiknek használata semmilyen logikus szempontból nem köthető ahhoz, milyen neműek vagyunk, "női" és "férfi" változatban is a polcokra kerülnek, erősítheti a szigorú nemi szerepelvárásokat vagy az azokhoz való igazodás kényszerét. Azt sugalljuk vele, hogy a férfiak és nők különbözőképpen viszonyulnak olyan dolgokhoz, amiknek valójában semmi közük a nemekhez, főleg, ha olyan általános szükségletekről, igényekről van szó, mint az orrfújás, mosás, tisztálkodás. Mintha a férfiaknak más szükségleteik és igényeik lennének, mint a nőknek; vagy legalábbis a szükségleteiket kielégítő eszközöknek különbözőeknek kellene lenniük.

Régóta létezik az a jelenség, amit angolul "woman tax"-nak neveznek: egyes, a nőknek szánt termékek (pl. borotva, sampon, ruhák) többe kerülnek, mint a férfiaknak szánt termékek, pedig gyakran csak a csomagolásuk, színviláguk más. Ez is ezt a fajta elkülönülést, a nemi megkülönböztetést erősíti és nagy visszalépést jelent az egyenjogúságért folytatott több, mint száz éve tartó küzdelemben. Tehát amellett, hogy ezek a termékek a túlfogyasztást erősítik, a felesleget gyarapítják, esetleg plusz költségeket jelentenek, még azt is üzenhetik a fogyasztóknak, hogy a nemi alapú különbségek evidensek és az élet minden területén megjelennek; illetve így ezek a termékek is definiálják, mi számít "férfiasnak" vagy "nőiesnek"."

 Biztosak vagyunk benne, hogy sok minden kimaradt, ha van még ötlete, dobjon ránk egy mailt! 

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek