A felmérések szerint a magyar utasok mindössze 1 százaléka van tisztában azzal, hogy ha törlik a járatát, három óránál többet késik a repülője, vagy túlfoglalják a gépet és neki már nem jut hely, azért kártérítés jár. De aki tudja, gyakran még ő sem képes érvényesíteni a kárigényét, mert a légitársaságok elérhetetlenek telefonon, vagy sok esetben nem is válaszolnak a megkeresésekre. Léteznek azonban cégek, melyek pont arra szakosodtak, hogy megkönnyítsék a jogos követelések behajtását.
A Flight Refund üzleti modellje rendkívül egyszerű: ön egy egyszerű regisztrációt követően jelzi a cég oldalán, hogy törölték a járatát, vagy úgy érzi, hogy három óránál bőven többet várt, esetleg azt mondták, hogy túlfoglalták a gépet, ezért önnek már nem jutott hely. A cég néhány napon belül kielemzi, hogy jogosak-e az igények (tényleg három órát késett-e a gép, vagy "csak" 177 percet, esetleg volt valami olyan vis mayor esemény, ami miatt nem tudott felszállni), majd ha valóban megáll a kárigény, értesíti az ügyfelet, hogy a követelése jogos. Ekkor aláríják a megbízási szerződést, amivel az ügyfél gyakorlatilag a Pannon Hitel Zrt-nek adja át a követeléskezelést, ezután csak hátradől és várja, hogy megérkezzen a kártérítés.
Varga Eszter elmondta, hogy ahhoz, hogy egy esettel elkezdhessenek foglalkozni, elég ha a beszállókártyát vagy a jegyfoglalást megőrzi, ebből ők már egy olyan összetett validálási folyamatot tudnak elindítani, aminek a végén számtalan tényező megvizsgálása után gyakorlatilag képesek meghatározni, jogos-e a követelés. Ezen felül vannak az általuk csak "maybe cases"-nek nevezett ügyek, amik kétesélyesek, de a cég kész bíróságig vinni az ügyet, hogy kiderüljön kinek van igaza. Bolyó Anikó pedig arról mesélt, hogy nem csak magánszemélyekkel, de utazási irodákkal is kapcsolatban állnak, hogy az általuk szervezett repülőutak esetében is egyszerűbbé és gyorsabbá tegyék a jogos követelések behajtását. Mivel folyamatosan növekszik az ügyfeleik száma, és olyan jogi dokumentációt raknak össze, amiből egyértelműen kiderül, hogy kinek van igaza, így a légitársaságokról sem pattannak le úgy, ahogyan egy mezei utas lepattan az esetek többségében, mikor ír egy szimpla panaszlevelet.
Na de mikor jogos az igény?
Nem annyira egyszerű azt laikusként megítélni, hogy mikor jogos egy kártérítési igény. Mind a késésnek, mind a járattörlésnek több olyan oka lehet, ami miatt az első ránézésre lehetetlennek tűnő kártérítési igény is sikerrel járhat. Bolyó Anikó például arról mesélt, hogy egy sima hóesésnél még alapvetően nem hivatkozhat "vis major"-ra a légitársaság, hiszen ha az adott reptéren a gépek többsége fel tudott szállni, akkor az nem minősül rendkívüli időjárási körülménynek. Ahogyan egy műszaki meghibásodás sem esik a légitársaság felelősségi körén kívül. "Sokan már annak is örülnek, ha kapnak egy 5 eurós kupont, amiből vehetnek egy szendvicset, pedig ennél sokkal több pénz járna nekik" - mondta Bolyó Anikó, akiknek célja, hogy az utasok minél tudatosabbak legyenek, ha a jogaikról van szó.
Mennyire együttműködőek a légitársaságok?
Nem csak a légitársaságon múlik, azon belül is személyfüggő, hogy mennyire lehet együttműködni egy céggel. Van olyan fapados, ahol egy személycsere után azonnal megindultak a kifizetések, máshol rendszeresen a bíróságig kell menni a jogos követelések miatt. Eddig ingyenesen az Európai Fogyasztói Központ segítségét is kérhették az utasok, ám ők a behajtásban nem tudtak segíteni. A Flight Refund azonban intézi mindezt az utasok helyett, ha kell bíróságra is mennek, és mivel több ügyvédi irodával állnak kapcsolatban, így akkor sincs probléma, ha külföldön zajlik a tárgyalás. Mindegy, hogy mennyiért vette a jegyet, hogy fapados légitársasággal utazott-e, a kártérítés mindenképp jár, ha Európán belülről indul a járat, vagy Európába tart egy európai székhelyű légitársaság gépe.
De mennyibe kerül?
A cég sikerdíjas szolgáltatást nyújt, vagyis csak akkor kerül bármennyibe, ha megkapja a pénzt. 30 százalékos a sikerdíj, ezt a bruttó összegből vonják le vagyis nincs a + áfa kitétel, és akkor is ennyi, ha bíróság elé kerül az ügy.
A magyar családi startupként indult vállalkozás utazási irodákkal is együttműködik, nemcsak itthon, de egész Európában. A modell ebben az esetben úgy néz ki, hogy az irodának ez egy plusz szolgáltatás, amit az ügyfélnek tud nyújtani, díja nincs, az ügyfél pedig automatikusan megkapja a jogos kártérítés 70 százalékát.
Milyen összegekre lehet számítani?
1500 km-ig 250 Euró illeti meg fejenként az utasokat, míg 3500 km-ig 450 Euró kártérítést kapnak, 3500 km felett pedig 600 Euró jár az utasoknak. Mindez egy 4 fős család esetén már egyáltalán nem elhanyagolható összeg, de akár már egy szimpla 3 órás késéből is ki tud magának gazdálkodni egy következő utat.
Kik vannak még a piacon?
Nem a Flight Refund az egyetlen, aki a jogos kártérítések behajtásával foglalkozik a piacon. A legnagyobbak és a legsikeresebbek között ott van a Claim Air, akik hasonló konstrukció mellett vállalják, hogy behajtják a légitársaságokon a jogos követelést. Szintén nagyon egyszerű a regisztráció és gyakorlatilag azonnal elbírálják, hogy szerintük jogos-e a kártérítési igény. A buktató ott van, hogy amennyiben jogi útra kell terelni az ügyet, 30 eurót kell azonnal befizetni az ügyfélnek akkor is ha nem járnak sikerrel a per során.
Az Aireclaim 75 százalékot fizet az ügyfeleknek a sikeres követelések után, igaz az nem derül ki, hogy ezt a bruttó vagy a nettó összegből számítják-e. A regisztráció itt is gyakorlatilag annyi, hogy megnézik a járatszámot és máris megmondják, hogy élhet-e a kártérítési jogával, viszont ők nem viszik perre az ügyeket, ha a légitársaság nem szeretne fizetni.
Az Aim To Claim oldalán nagy pozitívum, hogy magyarul is elérhető a felület és a regisztráció. A konstrukciójuk lényege, hogy minél nagyobb a kilométerszám, amire a kártérítési követelés érkezik, annál kisebb sikerdíjat kérnek. Az ügyvédi megbízás sikerdíja minden esetben 20 százalék + áfa, a követelés megvásárlása pedig 20 százalék 1500 km-es út alatt és 15 százalék e felett.
A Refund me ugyanolyan, vagyis 98 százalékos sikerrátával dolgozik mint a magyar Flight Refund, a sikerdíjuk pedig 25 százalék és az áfa. Ami viszont itt is megjelenik, az a pluszköltség abban az esetben, ha bíróságra kell vinni az ügyet. Ez általában 25 euró, de Spanyolországban 35 euró pluszköltséget jelent az ügyfélnek.
A Resolver.com pedig több más jogi kérdésben is segít, elmondják milyen jogai vannak, segítenek megfogalmazni a leveleket és abban is, hogy milyen lépések állnak rendelkezésére a követelései behajtásához. Az oldalukon tudja megnézni, milyen szolgáltatókkal és légitársaságokkal állnak kapcsolatban.
Foglaljon ésszel!
3 évre visszamenőleg tudnak dolgozni az adatokkal, vagyis ha ön most felsóhajt, milyen jó lett volna, ha a tavaly így tönkretett nyaralása idején már tudott volna erről a lehetőségről, akkor sincs még veszve minden. Varga Eszter egyébként azt javasolja, hogy mindig egyben foglaljon jegyet a járatokra, úgy tudja egy foglalásként érvényesíteni a kártérítést is. Ha pedig van lehetősége, akkor érdemes európai székhelyű légitársaságot választani, mert ha a későbbiekben gond van, ezzel is gyorsíthatja a kártérítés átfutási idejét.