45 dolláros, azaz kábé 12 ezer forintos áron már előrendelhető az Amazon.com oldalán a híres belsőépítészről, Francois Catroux-ról szóló könyv, ami októbertől kerül majd forgalomba. A dekoratőr és neje, Betty leginkább azzal szereztek maguknak hírnevet a szakmában, hogy 1968 óta ők rendezik be a kőgazdag arisztokraták, divattervezők, uralkodók és oligarchák otthonait David Geffen 54 millió dolláros penthouse lakásától az új szaúdi királyi palotáján át Barry Diller óriási jachtjáig.
A Rizzoli kiadásában megjelenő könyv bemutatja a páros párizsi irodáját, valamint a 80. születésnapját ünneplő Catroux által megálmodott tereket: többek között Diane von Furstenberg, Guy és Marie-Héléne de Rotschild, Leslie és Abigail Wexner otthonában.”Figyelemre méltó, hogy az ő korában még ilyen kortárs tud maradni. Ezért arra gondoltam, hogy milyen jó lenne együtt dolgozni vele. Hihetetlenül tehetséges és kedves ember” – jegyezte meg Catroux-ról a New York-i milliárdos, David Geffen.
“Francois Catroux munkássága elmondhatatlanul fontos a design történelemben. Az embereknek tudniuk kell, hogy ki ő” - mondja a Los Angeles-i lakberendező, David Netto, aki nemcsak a könyv szerkesztésében vett részt, de arra is ő beszélte rá a tervezőt, hogy bólintson rá a Rizzoli felkérésére. Catroux ugyanis nem akart még egy “lakberendezős könyvet” a piacon látni - annak ellenére sem, hogy róla szól.
Az egykori francia gyarmaton, Algériában felnőtt Catroux 1948-ban, 12 évesen került az orani Collége du Sacre Coeur bentlakásos iskolába, ahol egyik osztálytársa nem más volt, mint Yves Saint Laurent, a 20. század egyik legmeghatározóbb divattervezője. “Ötévesen már megváltoztattam a szobám berendezését. Amikor a szüleim nem voltak otthon átmozgattam a bútorokat a házban” – emlékszik vissza gyerekkorára Catroux, aki állítása szerint teljesen autodidakta módon tanulta meg szakmáját.
A dekoratőr állítása szerint nagyapja jó kapcsolatainak és annak három feleségének köszönheti, hogy megismerhette a minőségi építészetet és dizájnt, mivel azok a legjobb párizsi házakba vitték el őt a Rothchildoktól a Dreyfussokéig. De élete legmeghatározóbb élményének mégis azt tekinti, mikor 1963-ban, mindössze 27 évesen először utazott New Yorkba. “Hat hónapig maradtam és mindenkivel találkoztam Mary Laskertől kezdve Kitty Milleren át Elsie Woodwardig és Babe Paleyig. Kittyn keresztül találkoztam Billy Baldwinnal, aki elvitt Cole Porter lakásába. Őt egyáltalán nem találtam kedvesnek, de a Waldorf Towersben található lakása lenyűgözött” – mondja Catroux, akit sokkal inkább elvarázsolt Pamela Hayward és producer férje, Leland Mount Kiscoban található hétvégi háza, ahogy nagy rajongója lett Philip Johnson legendás New Canaan-i otthonának is- írja a Vanity Fair.
Karrierje kezdetén szabadúszó szerkesztőként dolgozott a francia Elle magazinnál, ahol leginkább az elegáns házakért felelt. Egy barátja lakásában találkozott a későbbi divattervezővel, Mila Schönnel, akivel megosztotta a dizájnnal kapcsolatos jövőbeni terveit. Erre Schön megkérdezte tőle, megtervezné-e milánói rezidenciáját. “Ez fordulópont volt az életemben, és ezzel be is indult a karrierem” – mondja Catroux, aki a felkérést követően három hónapra Milánóba költözött és egy igazán futurisztikus, minimalista bemutatótermet készített. Első munkájának mindjárt akkora sikere volt, hogy a rangos művészeti magazin, a L'Oeil is címlapjára tette 1968 januárjában.
“Minden nagyon újnak hatott, amit Francois csinált. Nagyon újító volt, ezért megelőzte a korát. Olyan anyagokat használt, amik nem igazán voltak divatosak akkoriban, gondolok itt a rozsdamentes acélra, a műanyagra vagy a bronzra” – emlékszik a párizsi előkelőség, Jackie de Ravenel Catroux stílusára, amire sokak szerint nagy hatással volt a NASA, Stanley Kubrick és David Hicks munkássága is.
A tervezőnek nem kellett sokat várnia az igazán zsíros munkákra, ugyanis a 70-es évek közepén Marie-Héléne de Rothschild is megbízta egy Párizs melletti kastély berendezésével. “A Rothschildék ízlése nem olyan, mint az enyém” – jegyzi meg diplomatikusan Catroux, aki szerint a tehetős családot csak az érdekelte, hogy mindenből a legjobbat kapják.
“A 80-as években mindenki “gazdagnak” akart tűnni, de csak a Rothschildoknak állt jól a Rothschild stílus. Különösen mutatott ez egy olyan New York-i lakásban, ahol alacsony volt a belmagasság és semmilyen formában nem voltak megfelelőek a lakás arányai egy olyan puccos otthon kialakításához. Akkoriban elég szörnyű volt dolgozni” – magyarázza Catroux a harminc évvel ezelőtti helyzetet, mikor az újgazdag üzletemberek nejei mind 19.századi stílusú otthont szerettek volna maguknak.
“A Rothschildok és a Patinosok voltak azok, akik meggyőztek arról, hogy a szép klasszikus tárgyakat nem érdemes mellőzni” – mondja Catroux, aki végül újraértelmezte a 18.századi klasszicizmust, és egy sokkal letisztultabb, modernebb formában jelenítette azt meg megrendelői otthonaiban. De ezzel párhuzamosan a dizájner felfedezte azt is, hogy az igazán gazdagoknak egyáltalán nem számít a költség, így előszeretettel szerzett be olyan exkluzív dolgokat, mint például egy Jean-Michel Frank-féle 1 millió dolláros (274 millió forintos) íróasztal, vagy egy monumentális, 18. századi francia könyvespolc, amiért 3 millió dollárt (824 millió forintot) kértek a város egyik legtiszteletreméltóbb antikosánál, a Galerie J. Kugelnél.
“A férjek mindig boldogok attól, amijük van. De a feleségeik, mikor meglátják, hogy egy ismerősüknek az övéknél mennyivel jobb lakása van, azonnal elkezdik nyaggatni a férjüket, akik általában nem is értik, miért kellene bármit is átalakítani a házon...” – jegyzi meg a tervező, aki elmondása szerint csak akkor tárgyalt férfiakkal a munkája során, ha repülőgépről vagy hajóról volt szó.
Ha érdekelné a számtalan izgalmas és szórakoztató sztorival felturbózott dizájnalbum, ide kattintva rendelheti meg.