100 millió forintra büntette a Gazdasági és Versenyhivatal (GVH) az állateledelt és kisállatkelléket árusító üzletláncot, a Fressnapfot, mivel szerintük a tavaly indított “25 év szeretete egy helyen” néven futó kampányukkal tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak és megsértették a szakmai gondosság követelményét a kommunikációs kampány tervezésekor, majd a fogyasztók számára indokolatlanul és hátrányosan változtatták meg a beváltási feltételeket.
Emlékeznek, ez volt az a promóció, ami szerint minden 5000 forintos vásárlásnál egy pecsétet adtak az üzletben, ami 20 százalékos kedvezményre jogosította a vásárlókat. A vállalat azonban nem volt felkészülve arra, hogy az akció adta lehetőségeket ilyen könnyen kitudják játszani a szemfüles vevők, ezért 2015 júniusában 20-ról 6 százalékra csökkentették a kampány feltételeit. A GVH vizsgálatának részleteit a hajtás után találja!
"A GVH vizsgálata feltárta, hogy a Fressnapf 2015. január 15-én megkezdett kampányának előkészítésekor figyelmen kívül hagyott számos olyan körülményt, amelyek a pecsétgyűjtők gyors elfogyásához, a vártnál magasabb beváltási gyakoriságukhoz és a nagyobb összegű költések elaprózásához vezettek. Nem vette például figyelembe, hogy a vásárlók korábbi vásárlási szokásaikat a kampány feltételei szerint módosíthatják, azaz az 5000 forintos pecsétgyűjtő maximumhoz igazíthatják egyszeri vásárlásaik összegét, így felaprózzák vásárlásaikat. Nem számolt azzal sem, hogy a nagyobb összegű egyszeri vásárlást lebonyolító vevők között jelentős számban találhatók ÁFÁ-s számlára vásárló vállalkozások, alapítványok, menhelyek. A gondatlan előkészítés eredményeképpen 2015 májusára a Fressmapf-nak költséget jelentő kedvezmények várható nagysága lényegesen nagyobb lett a tervezettnél.
A 2015. július 1-jei hatállyal megváltozott beváltási feltételek a fogyasztók számára lényeges mértékben nehezítették meg a kedvezmények érvényesítését (egyszerre csak egy utalványt lehetett beváltani, további költési kötelezettség mellett). Az elérhető maximális kedvezmény mértéke 20%-ról 6%-ra csökkent, azaz a 25.000 forintos kedvezmény eléréséhez a korábbi 125.000 forintos költéshez képest 450.000 forintért kellett vásárolni, és ennek következtében azon fogyasztóknál, akik a pecsétgyűjtést nem tudták befejezni, a meghirdetett feltételek valótlanná váltak.
A GVH megállapította, hogy a Fressnapf-nak lett volna más, ésszerű lehetősége a fenti módosításokra, a fogyasztóknak történő károkozás nélkül korrigálva a rosszul előkészített kampány feltételeit, és csökkentve a kampány váratlan többletköltségeit. Mindezek figyelembevételével a GVH megállapította, hogy a vállalkozás
- a promóció induló feltételeinek tervezésekor és majd azok módosításakor megsértette a szakmai gondosság követelményét,
- a promócióban való részvétel feltételeinek módosításával összefüggésben pedig megtévesztette a fogyasztókat, indokolatlanul hátrányt okozva számukra.
E hátrányok csökkentését célozták azok a kötelezések, amelyek teljesítését a GVH – a bírság kiszabása mellett – kötelezően írta elő a Fressnapf számára. Ezek azon fogyasztókra vonatkoznak, akik be nem telt vagy be nem váltott pecsétgyűjtő füzettel vagy fel nem használt utalványokkal rendelkeznek.
A GVH kötelezte a vállalkozást, hogy a határozat kézhezvételét követő öt napon belül weblapjának címoldalán, valamint két héten belül valamennyi áruházában jól látható helyen tájékoztassa fogyasztóit a GVH döntéséről.
A kötelezések keretében a GVH előírta a Fressnapf-nak, hogy e kötelezések végrehajtását a határozat kézhezvétele után három hónapon belül kezdje meg és folytassa legalább két hónapig. A GVH a jogsértő magatartások esetében enyhítő körülményként értékelte többek között azt, hogy a vállalkozás
- korábban csak rövidebb ideig tartó akciókat szervezett, így nem rendelkezett kellő tapasztalattal egy éves promóció lefolytatásában;
- saját hatáskörben megkezdte az érintett fogyasztók hátrányainak csökkentését.
A GVH figyelembe vette azt is, hogy a vállalkozásnak a bírságon túlmenően anyagi hátrányt fog okozni a Versenytanács által meghatározott kötelezések teljesítése is, mivel a GVH kötelezéseinek célja, hogy az érintett vállalkozás csökkentse a fogyasztói károkat.
A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy egy szakmailag gondatlanul előkészített, hosszabb ideig tartó, pecsétgyűjtésen alapuló, kedvezményes kampány feltételeit nem tisztességes „menet közben” megváltoztatni, még akkor sem, ha azok a vállalkozásra váratlan költségeket rónak, ha ezáltal indokolatlanul hátrányt szenvednek a kampányban már résztvevő fogyasztók."- olvasható a GVH által kiadott hivatalos közleményben.