Napjaink egyik legnagyobb üzleti lehetőségeként tartják számon a startup vállalkozásokat, mi is nagy érdeklődéssel követjük a számos esetben sok kérdést felvető jelenséget, több figyelemfelkeltő és hasznos ötletet be is mutattunk már az elmúlt években az oldalon. A kifejezés egyébként röviden annyit jelent, hogy a korai fázisban lévő technikai fejlesztésen alapuló vállalkozásokat rövid idő alatt globális méretűre növelik.
Mialatt Budapest is nagy erőkkel dolgozik azon, hogy startup paradicsommá nőjje ki magát, addig a világ másik végén, Chilében tárt karokkal várják az innovatív ötletekkel rendelkező, vállalkozó szellemű fiatalokat, hogy a Start-Up Chile programon belül indíthassák be üzletüket. Ezúttal a 3D nyomtatott szemüvegben utazó Forma lelkes készítőit kérdeztük arról, hogy hogyan lehet bekerülni a számos lehetőséggel kecsegtető chilei programba és mik a személyes tapasztalataik a rendszerről. Részletek a hajtás után!
Hogyan kerültetek be a Start-Up Chile programba?
Lassan két éve dolgozunk együtt a csapattal, kezdetektől fogva a 3D nyomtatás állt a fókuszban. Az eredeti projektünk egy biztonságos online 3D piactér volt, lényegében egy webshop. Ezzel pályáztunk és kerültünk be a Start-Up Chilébe. Ez a chilei kormány programja, a célja a korai fázisú technológiai vállalkozások támogatása. Körülbelül a program felénél járhattunk, amikor láttuk, hogy a projekt kivitelezésével még várnunk kell, a világ még nem érett meg rá. Egy üzleti modellváltással, az addigi fejlesztésekre és felhalmozott tudásra építkezve kezdtünk el méretre szabott szemüvegeket tervezni és nyomtatni.
Mi kell ahhoz, hogy valaki bekerüljön?
A Start-Up Chilében két dolgot vesznek számításba, egyenlő súlyponttal:
- egyrészt a csapatot és annak tagjait (tehetség, végzettség, tapasztalatok, addigi eredmények, csoport koherencia, mennyire egészítik ki egymást a csapattagok, mennyire fedik le az összes szakterületet, amelyek egy startup sikeréhez elengedhetetlenek),
- másrészt magát a projektet (stratégia, innováció, üzleti és bevételi modell, piac, versenyelőny, prototípus).
Minket azért válogattak be, mert az ötletünk nagyon innovatív volt (annyira, hogy megelőztük vele a korunkat), és a csapat hatékonyan képvisel minden szükséges szakterületet (üzlet, 3D technológia, szoftverfejlesztés).
Mennyi időre szól a program?
A program időtartama fél év, ez alatt 20 millió chilei peso (kb. 8 millió Ft) vissza nem térítendő támogatás jár, amit teljes egészében a vállalkozás fejlesztésére kell fordítani.
Ti 3D nyomtatott szemüvegekkel foglalkoztok, szeretnétek majd bővíteni a repertoárt más kiegészítőkkel is a jövőben?
A távoli jövőben elképzelhető, hiszen a 3D nyomtatás technológiája egyre nagyobb teret nyer magának a divat területén is. A szemüvegek piaca hatalmas az egész világon, rengeteg lehetőséggel. Jelenleg azonban a leggyorsabb növekedési stratégia számunkra az, ha erre a területre koncentrálunk, hiszen ehhez értünk, ezt ismerjük.
A formatervezés során együttműködtök szakavatott dizájnerekkel vagy ti találjátok ki a formákat? Ha igen, kikkel dolgoztok együtt, vagy milyen formatervezőkkel tudjátok elképzelni a közös munkát?
Természetesen van formatervező a csapatunkban, értelemszerűen az első néhány prototípus saját tervezésű volt. De célunk helyi, neves dizájnerekkel együttműködni minden országban, ahol jelen leszünk. Ezáltal lehetőséget biztosítunk divattervezőknek, akik más termékek tervezésével már nevet szereztek maguknak, hogy a Forma segítségével hozzák létre saját limitált szériás napszemüveg-kollekciójukat. Magyarországon Arnóczy Jankával közösen tervezzük az első Forma-kollekciót.
A Formával való együttműködés előnye, hogy a tervezőnek nem szükséges ismernie a 3D-tervező szoftverek használatát sem. Ha a megálmodott szemüveget két különböző irányból papírra rajzolja, mi azt hordható szemüveggé alakítjuk. A tervező néhány napon belül a kezében tarthatja az általa tervezett szemüveg prototípusát, és ha elégedett az eredménnyel, hamarosan forgalomba kerül a modell. Ezután az egyéni megrendelések során a modellt 3D szkenner segítségével az ügyfélre szabjuk, így az tökéletesen illeszkedik az arcára. Ettől és a korlátozott darabszámú kollekcióktól válik igazán egyedivé a szemüveg.
Mi a következő lépés a Forma életében?
Természetesen a nemzetközi terjeszkedés. Ígéretes lehetőségeink vannak az Egyesült Államokban, Kanadában és Portugáliában. Szeretnénk minél több kontinensen elérhetővé tenni a Forma szemüvegeket.
Szerintetek tíz start-upperből mennyien tudnak tovább fejlődni és esetleg befutni az ötletükkel?
Ezt nehéz megmondani, hiszen a legtöbb startup vállalkozó nem az első ötletével lesz sikeres. A kisebb módosítások mindennaposak, ha pedig egy ötlet egyáltalán nem működik, be kell zárni és új dologba kell kezdeni. Ha a vállalkozó nem adja fel, a startup világban eltöltött idő, a kudarcok és a tapasztalatgyűjtés folyamatosan növelik a siker esélyét, ám semmi esetre sem garantálják azt.
Az sem elhanyagolható szempont, hogy milyen fejlettségű start-upról beszélünk. Egészen mások az arányok az ötlet szintjén lévő vállalkozásoknál (ahol kb. 5000-ből egy lesz sikeres), illetve azoknál, akik bejutottak valamilyen start-up inkubátorba (acceleratorba), esetleg magánbefektetést szereztek. Ez hozzávetőlegesen minden 50-100-adik start-upot jelenti.
Ha nem az egyes projekteket, hanem a vállalkozókat nézzük, akik egy vagy több kudarcot vallott projekt után új projektbe kezdenek, akkor úgy látom, hogy minden tizedik lesz előbb-utóbb sikeres.